Kom, følg med meg
16.–22. september. 2 Korinterbrev 8–13: ‘Gud elsker en glad giver’


“16.–22. september. 2 Korinterbrev 8–13: ‘Gud elsker en glad giver’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“16.–22. september. 2 Korinterbrev 8–13”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Jesus snakker med et lite barn

16.–22. september

2 Korinterbrev 8–13

“Gud elsker en glad giver”

Når du leser 2 Korinterbrev 8–13, kan du tenke på dem du underviser, og planlegge aktiviteter som vil hjelpe dem å oppdage prinsippene i disse kapitlene. Gjennomgå så denne oversikten for å få flere ideer.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Her er én måte å be klassemedlemmene fortelle hva de har lært av 2 Korinterbrev 8–13. Be noen av dem skrive på tavlen et favorittutsagn fra det de har lest, og be så resten av klassen om å finne det i Skriftene. Be klassemedlemmene fortelle hvorfor disse utsagnene er meningsfylte for dem.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Korinterbrev 8:1–15; 9:6–15

De hellige deler med glede det de har for å velsigne de fattige og trengende.

  • Gud har befalt sine hellige å bidra til å ta vare på de trengende, og vers i 2 Korinterbrev 8–9 kan inspirere klassemedlemmene i deres innsats. For å hjelpe dem å finne disse skriftstedene kan du skrive på tavlen spørsmål som Hvorfor gir vi? og Hvordan skulle vi gi? Halvparten av klassen kan lete etter svar i 2 Korinterbrev 8:1–15, og den andre halvparten kan lete i 2 Korinterbrev 9:6–15. (Du kan gjerne forklare at i kapittel 8, vers 1–5 talte Paulus om de hellige i Makedonia som eksempler på giverglede.) Hvordan kan prinsippene Paulus forkynte, hjelpe oss å ta bedre vare på de fattige og trengende?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå Herrens måte å dekke sine helliges timelige behov på, finnes det mange ressurser som er oppført under “Ytterligere ressurser”. Kanskje du kan be noen klassemedlemmer gjennomgå en eller flere av disse ressursene og fortelle hva som gjør inntrykk på dem. Kan klassemedlemmene finne oppfatninger i 2 Korinterbrev 8:1–15; 9:6–15 som viser at de hellige på Paulus’ tid tok seg av de fattige på samme måte som vi gjør i dag?

2 Korinterbrev 11:13–33

Falske profeter prøver å bedra.

  • Fordi vi, akkurat som de hellige i Korint, alle er mottagelige for falske læresetninger, kan vi ha nytte av å gjennomgå Paulus’ advarsler til korinterne om “falske apostler”. Klassemedlemmene kan finne eksempler på falsk lære som påvirker oss i dag, i eldste Quentin L. Cooks budskap “Tapre i vitnesbyrdet om Jesus” (Ensign eller Liahona, nov. 2016, 40–43). Kanskje du kan be noen om å lese dette budskapet på forhånd og fortelle klassen hva det lærer oss om hvordan vi kan unngå “snublestener” som fører oss bort fra evangeliet. Hvilke andre læresetninger som er vanlige i verden i dag, kan lede oss bort fra evangeliets sannheter? Du kan gjerne be klassemedlemmene gjennomgå 2 Korinterbrev 11:21–33 og fortelle hva de lærer av disse versene om sanne “Kristi tjenere”.

2 Korinterbrev 11:3; 13:5–8

Vi skulle “granske” vår trofasthet i Jesu Kristi evangelium.

  • Noen ganger føler Kirkens medlemmer seg overveldet av livets krav – herunder det de kan se på som krav for å være en siste-dagers-hellig. Paulus’ råd, “ransak dere selv om dere er i troen”, kan hjelpe deg og klassemedlemmene å fokusere på “den enkle og rene troskap mot Kristus” (2 Korinterbrev 13:5; 11:3). Kanskje dere kan lese 2 Korinterbrev 11:3 sammen og snakke om hva utsagnet “den enkle og rene troskap mot Kristus” kan bety. Du kan også be klassemedlemmene forestille seg at de ble bedt om å skrive en beskrivelse av Jesu Kristi evangelium for en avis, begrenset til 100 ord. Gi dem tid til å skrive beskrivelsene sine, og la dem fortelle hverandre hva de skrev. Hvis de trenger hjelp, kan de slå opp Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–21 og Tro mot pakten, 32–33. Be klassemedlemmene tenke over om de holder seg trofaste mot evangeliets grunnleggende prinsipper.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å “granske” hvordan de kan forenkle livet for å bli bedre disipler, kan du dele med dem president Dieter F. Uchtdorfs uttalelse under “Ytterligere ressurser”. Klassemedlemmene kan drøfte hvordan de kan anvende president Uchtdorfs oppfordring om å “fokusere på evangeliets grunnleggende læresetninger, prinsipper og anvendelse”. Hvilke andre tanker har klassemedlemmene om hvordan vi kan granske oss selv for å påse at vi er tro mot pakten?

2 Korinterbrev 12:5–10

Frelserens nåde er tilstrekkelig til å hjelpe oss å finne styrke i vår svakhet.

  • Hva ville du si til en venn som har bedt om lindring for en fysisk skrøpelighet, men føler at denne bønnen ikke blir besvart? Vurder å be klassemedlemmene grunne på følgende spørsmål mens de hver for seg leser 2 Korinterbrev 12:5–10. Deretter kan de utveksle innsikt fra disse versene som kan være nyttige i denne situasjonen. De kan også fortelle om erfaringer da de fant styrke i svakhet ved Jesu Kristi nåde. Hvordan har denne erfaringen påvirket dem?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å oppfordre klassemedlemmene til å lese Galaterne kan du spørre dem om de kjenner noen som har kommet bort fra evangeliet. I så fall vil de ønske å lese hvordan Paulus oppfordret Galaterne som hadde kommet bort fra evangeliet, til å komme tilbake.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

2 Korinterbrev 8–13

Herrens måte å sørge for de fattige og trengende.

Vi kan forenkle vår tilnærming til etterlevelse av evangeliet.

President Dieter F. Uchtdorf har sagt:

“Brødre og søstre, det behøver ikke å være komplisert å etterleve evangeliet.

Det er veldig enkelt. Det kan beskrives som følger:

  • Å høre Guds ord med oppriktig hensikt får oss til å tro på Gud og stole på hans løfter.

  • Jo mer vi stoler på Gud, desto mer blir vårt hjerte fylt med kjærlighet til ham og til hverandre.

  • På grunn av vår kjærlighet til Gud, ønsker vi å følge ham og bringe våre handlinger i samsvar med hans ord.

  • Fordi vi elsker Gud, ønsker vi å tjene ham. Vi ønsker å være til velsignelse for andre og hjelpe de fattige og trengende.

  • Jo mer vi går på denne disippelens vei, desto mer ønsker vi å lære Guds ord.

Og slik fortsetter det. Hvert trinn fører til det neste og fyller oss med stadig større tro, håp og kjærlighet.

Det er så enkelt at det er vakkert, og det virker helt fantastisk.

Brødre og søstre, hvis dere noensinne tror at evangeliet ikke virker så godt for dere, vil jeg be dere om å ta ett skritt tilbake, se på livet fra et høyere nivå og forenkle deres tilnærming til disippelskap. Fokuser på evangeliets grunnleggende læresetninger, prinsipper og anvendelse. Jeg lover at Gud vil veilede og velsigne dere på deres vei til et givende liv, og evangeliet vil definitivt virke bedre for dere” (“Det virker helt fantastisk”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 22).

Vi kan forbedre vår undervisning

Samarbeid med familiemedlemmer. “De som har størst innflytelse på en person – på godt og vondt – er vanligvis de som bor sammen med dem. Fordi hjemmet er midtpunktet for etterlevelse av evangeliet, vil din innsats for å styrke et klassemedlem være mest effektiv når du samarbeider med… slektninger” (Undervisning på Frelserens måte, 8).