Lære og Pagter 2021
24.-30. maj. Lære og Pagter 58-59: »Ivrigt engageret i en god sag«


»24.-30. maj. Lære og Pagter 58-59: ›Ivrigt engageret i en god sag‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»24.-30. maj. Lære og Pagter 58-59«, Kom og følg mig – Søndagsskolen

Billede
gade i Independence i Missouri

Independence, Missouri, af Al Rounds

24.-30. maj

Lære og Pagter 58-59

»Ivrigt engageret i en god sag«

Når du har læst Lære og Pagter 58-59, overvej da følgende spørgsmål: Hvad føler du dig inspireret til at dele med din klasse? Hvad håber du på, at de vil opdage? Hvordan kan du hjælpe dem til at opdage disse ting?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at tilskynde klassemedlemmerne til at fortælle, hvad de har lært i deres studium af skriften, kan du skrive følgende spørgsmål på tavlen: Hvad lærte vi? Hvordan vil vi efterleve det, vi har lært? De kan under det første spørgsmål skrive sandheder, de har fundet i Lære og Pagter 58-59. De kan derpå bruge nogle få minutter på at tale om ideer til at efterleve de sandheder og skrive deres ideer under det andet spørgsmål.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 58:1-5, 26-33

Velsignelser kommer i henhold til Guds tidsplan og vores flid.

  • Lære og Pagter 58 belærer om sandheder, der kan bringe fred i svære tider. Klassens medlemmer har måske fundet nogle af disse sandheder i deres studie af dette afsnit, så bed dem om at fortælle, hvad de fandt. De kan også søge i vers 1-5, 26-33 i klassen, på egen hånd eller i grupper efter noget, der kan være nyttigt for en, der har modgang, eller som venter på en lovet velsignelse. Når de har fortalt, hvad de fandt, kan nogle eventuelt fortælle om en oplevelse eller andre skriftsteder, der har bekræftet sandhederne i disse vers.

  • Citatet af søster Linda S. Reeves i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe jer i jeres drøftelse. Hvordan påvirker søster Reeves’ ord den måde, vi ser på vores prøvelser?

Lære og Pagter 58:26-29

Vi kan »udvirke megen retfærdighed« af »egen fri vilje«.

  • Hvad lærte klassemedlemmerne af deres studium i Lære og Pagter 58:26-29 denne uge? Du kan for eksempel dele klassen op i grupper og bede dem om i deres gruppe at tale om vendinger, de synes, der var betydningsfulde i disse vers. Hvordan inspirerer disse vers os til at »udvirke megen retfærdighed«? (v. 27). Hvorfor ønsker Herren, at vi ikke »skal tvinges i alle situationer«? (v. 26). Hvad antyder disse vers om, hvad Herren ønsker, at vi bliver?

Lære og Pagter 59:9-19

Sabbatten er Herrens dag.

  • Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at udforske det, Herren lærte de første hellige i Missouri om sabbatten, ved at bede dem om at se i Lære og Pagter 59:9-19 og lave en liste på tavlen over det, hvert vers lærer os om sabbatten. De kan også fortælle, hvordan deres vidnesbyrd om sabbatsdagen er vokset, når de har holdt sabbatsdagen hellig. Sabbath.ChurchofJesusChrist.org har nogle videoer, der kan inspirere til en drøftelse.

  • I Lære og Pagter 59 underviste Herren om sabbatsdagen ved at bruge ord som »glæde«, »muntert« og »glad« (v. 14-15). Klassen kan se efter ord som disse i vers 9-19. De kan derefter fortælle, hvad de gør for at gøre sabbatten glædelig. Hvordan kan vi bruge disse vers til at lære andre, hvorfor vi ærer sabbatsdagen?

  • Denne drøftelse kan også være en mulighed for klassens medlemmer til at dele deres ideer om, hvordan de og deres familie anvender sabbatten til at gøre deres hjem til centrum for deres evangeliske læring. Bed dem om at fortælle, hvordan deres indsats gør dem i stand til at holde sig »mere fuldstændigt … uplettet af verden« (v. 9).

    Billede
    brød og nadverbægre

    Nadveren er en væsentlig del af at ære sabbatten.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Vores trængsler kan føre os til Frelseren.

Linda S. Reeves, tidligere medlem af Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, har sagt:

»Herren tillader os at blive prøvet og udfordret, nogle gange til vores yderste grænse. Vi har set kære – og måske selv oplevet det – der billedligt talt blev brændt ned til grunden, og har undret os over, hvorfor en kærlig og omsorgsfuld himmelsk Fader lader sådanne ting ske. Men han efterlader os ikke i asken; han står med åbne arme og opfordrer os ivrigt til at komme til sig …

Han er ivrig efter at hjælpe os, trøste os og lette vore smerter, når vi sætter vores lid til forsoningens kraft og ærer vore pagter. De prøvelser og udfordringer, som vi kommer ud for, kan måske være lige netop det, der hjælper os til at komme til ham og holde fast i vore pagter, så vi kan vende tilbage til hans nærhed og modtage alt det, som Faderen har« (»Gør krav på velsignelserne ved jeres pagter«, Liahona, nov. 2013, s. 119, 120).

Gør undervisningen bedre

Sørg for, at du underviser i sand lære. »Spørg hele tiden [dig] selv: ›Hvordan vil det, som jeg underviser i, hjælpe mine elever til at opbygge tro på Kristus, omvende sig, indgå og holde pagter med Gud og modtage Helligånden?‹« (Undervisning på Frelserens måde, s. 20).