Lære og Pagter 2021
31. maj-6. juni. Lære og Pagter 60-62: »Alt kød [er] i min hånd«


»31. maj-6. juni Lære og Pagter 60-62: ›Alt kød [er] i min hånd‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»31. maj-6. juni. Lære og Pagter 60-62«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Missourifloden

Lejrbål ved Missourifloden, af Bryan Mark Taylor

31. maj-6. juni.

Lære og Pagter 60-62

»Alt kød [er] i min hånd«

Ældste Ronald A. Rasband har sagt: »Vi må alle først styrke os selv åndeligt og dernæst styrke dem omkring os. Gransk skrifterne regelmæssigt, og husk de tanker og følelser, I fik, da I læste dem« (»At du ikke glemmer«, Liahona, nov. 2016, s. 114).

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan inspirere til en meningsfuld drøftelse ved at bede klassens medlemmer om at reagere på et specifikt spørgsmål eller en ide, der er relateret til de skriftsteder, de læste derhjemme. Du kan for eksempel bede dem om at fortælle noget, de lærte denne uge, om vor himmelske Fader eller Jesus Kristus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 60:2-3, 7, 13-14; 62:3, 9

Herren er tilfreds, når vi åbner vores mund for at dele evangeliet.

  • Som medlemmer af Kirken ved vi, at det gengivne evangelium er en stor skat, der velsigner Guds børns liv. Hvorfor tøver vi til tider med at dele vores vidnesbyrd med andre? Overvej at bede klassens medlemmer om på tavlen at skrive nogle årsager til, hvorfor vi muligvis ikke åbner vores mund for at fortælle andre om evangeliet. De kan derefter læse Lære og Pagter 60:2-3, 7, 13-14, 62:3, 9, og se efter ord eller vendinger, der inspirerer dem til at dele evangeliet. De kan skrive det, de finder, på tavlen. Nogle kan måske fortælle om en oplevelse, hvor de overvandt deres frygt og delte evangeliet med nogen.

  • I Lære og Pagter 60-62 findes der lærdomme, både direkte og indirekte, om at dele evangeliet. For at hjælpe klassen til at finde disse lærdomme kan du bede dem hver især om at gennemgå et af disse afsnit og fortælle det, de finder, om at fortælle andre om evangeliet. Det kan muligvis forbedre samtalen at læse om eksempler på gode missionærer andre steder i skrifterne (se f.eks. ApG 8:27-40 og Alma 19:16-17) og tale om, hvad vi lærer af dem. Hvilke eksempler kan vi fortælle om fra vores liv? Kan nogen af klassens medlemmer fortælle, hvordan de blev introduceret til evangeliet, og hvilke følelser de havde for de personer, der underviste dem? Din klasse kan måske have gavn af at lave et rollespil over, hvordan vi kan åbne munden og fortælle andre om evangeliet.

    Billede
    missionærer på en bus

    Gud ønsker, at vi fortæller andre om evangeliet.

Lære og Pagter 60:2-4; 61:1-2, 20, 36-38; 62:1, 6

Skrifterne underviser os om Jesus Kristus.

  • Bed klassemedlemmerne om på tavlen at skrive noget, de har lært om Frelseren denne uge, da de studerede afsnit 60-62, sammen med de tilhørende vers. Eller de kan se i Lære og Pagter 60:2-4, 61:1-2, 20, 36-38 og 62:1, 6 for at finde ting om Frelseren. Hvilke historier fra skrifterne eller vores eget liv illustrerer de af Frelserens roller og egenskaber, vi har lært om? (F.eks. Joh 8:1-11; Eter 2:14-15). Du kan bede klassemedlemmerne om at dele deres vidnesbyrd om Jesus Kristus eller om selv at reflektere over, hvad han betyder for dem.

Lære og Pagter 60:5; 61:22; 62:5-8

Herren ønsker, at vi træffer nogle valg, der »synes [os] bedst«.

  • Overvej at bede klassens medlemmer om at læse Lære og Pagter 60:5, 61:22 og 62:5-8 parvis eller i små grupper og fortælle det, de føler, kan være Herrens budskab til os. Hvornår har de følt, at de skulle bruge deres egen dømmekraft til at træffe en beslutning? Overvej at dele udtalelsen af præsident Dallin H. Oaks i »Yderligere ressourcer« som en del af jeres drøftelse. Hvordan kan forældre hjælpe deres børn til at lære dette vigtige princip?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

At handle ud fra vores bedste dømmekraft.

Præsident Dallin H. Oaks har sagt:

»Et ønske om at blive ledt af Herren er en styrke, men det skal følges op af en forståelse af, at vor himmelske Fader overlader mange beslutninger til os selv. Det at træffe personlige beslutninger er en af de kilder til vækst, som vi skal gøre brug af i dette jordiske liv. Mennesker, som søger at lægge alle beslutninger over på Herren og beder om åbenbaring hver gang, der skal træffes et lille valg, vil snart stå i en situation, hvor de beder om vejledning uden at få den. Det vil for eksempel især ske i de utallige tilfælde, hvor der er tale om ubetydelige valg, eller hvor begge valgmuligheder er lige gode.

Vi bør udtænke tingene i vores sind og benytte os af den fornuft, som vor Skaber har nedlagt i os. Derefter kan vi bede om vejledning og følge den, hvis vi modtager den. Hvis vi ikke modtager nogen vejledning, må vi træffe et valg efter bedste evne« (»Vores stærke sider kan blive vores undergang«, Stjernen, maj 1995, s. 15).

Gør undervisningen bedre

Kend dem, der kæmper. Det kan være svært at kende til de kampe, som dem du underviser, har. Men med Åndens og dine lederes hjælp kan du vide, hvordan du bedst muligt kan række ud til disse mennesker. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 8-9).