Lære og Pagter 2021
10.-16. maj. Lære og Pagter 49-50: »Det, der er af Gud, er lys«


»10.-16. maj. Lære og Pagter 49-50: ›Det, der er af Gud, er lys‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»10.-16. maj. Lære og Pagter 49-50«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
en dam ved solopgang

10.-16. maj

Lære og Pagter 49-50

»Det, der er af Gud, er lys«

Søg guddommelig inspiration for at kunne »prædike sandhedens ord ved Talsmanden« (L&P 50:17), når du tænker over Lære og Pagter 49-50. Vær derpå åben over for Guds vejledning, mens du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Ud over at fortælle om indsigt, klassemedlemmerne har fået, da de studerede skrifterne, kan de måske finde det nyttigt at tale om, hvordan den indsigt kom. Du kan bede dem om at dele deres indsigt om vers i Lære og Pagter 49-50 med hinanden og tale om, hvad der ledte dem til den indsigt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 49; 50:1-36

Evangeliets sandheder kan hjælpe mig til at genkende falske lærdomme.

  • Afsnit 49 blev givet for at bekræfte sand lære, der korrigerede det, andre underviste om (få historisk baggrund i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Hjælp klassens medlemmer til at udforske dette afsnit ved at dele dem op i grupper, og tildel hver gruppe et af de evangeliske emner, der blev omtalt (se listen i afsnitsindledning til afsnit 49). Grupperne kan så tale om følgende spørgsmål: Hvilke sandheder underviste Herren i om dette emne i afsnit 49? Hvad tror folk om dette emne i dag? Hvilke andre sandheder har Herren undervist om gennem vores sidste dages profeter? Giv klassemedlemmerne mulighed for at fortælle om deres taknemmelighed for sandheder, der er åbenbaret i vore dage.

  • Ligesom ældsterne i Kirtland, der »ikke forstod tilkendegivelserne fra forskellige ånder« (L&P 50, afsnitsindledning), kan vi til tider undre os over, om noget, vi føler eller ser, er fra Ånden eller en anden indflydelse. Hvad kan vi lære af Lære og Pagter 50:1-36, som hjælper os til at genkende Åndens indflydelse? Du kan lade hvert medlem af klassen vælge nogle vers, de kan læse, og derpå bede dem om at dele det, de finder.

Lære og Pagter 49:15-17

Ægteskabet mellem mand og kvinde er afgørende i Guds plan.

  • Fordi ægteskabet er grundlæggende for vor himmelske Faders plan, er Satan ivrig efter at skabe forvirring omkring det. Din klasse kan muligvis få gavn af at lave en liste på tavlen over de sandheder, Herren har åbenbaret om ægteskab. Hvad lærer vi for eksempel om ægteskab af Lære og Pagter 49:15-17? Andre brugbare skriftsteder omfatter 1 Mosebog 2:20-24, 1 Korinther 11:11 eller andre under »Ægteskab« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). De kan også finde sandheder i »Familien: En proklamation til verden«. Hvorfor er ægteskab imellem mand og kvinde ifølge det, vi har lært af disse ressourcer, afgørende for Guds plan? (Se »Yderligere ressourcer«).

    Billede
    et par uden for templet

    Ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud.

Lære og Pagter 50:13-22

Lærere og elever bliver sammen opbygget af Ånden.

  • Herrens instruktion om at forkynde og modtage sandhed kan være en god mulighed for at tale om den fælles rolle, du som lærer deler med klassens medlemmer med at fremme evangelisk læring. Overvej at bede klassemedlemmerne om at gennemgå Lære og Pagter 50:13-22 parvis og tale om Åndens, læreres og elevers rolle. Nogle få par kan fortælle klassen det, de lærte. På hvilke andre måder kan vi forsøge at undervise eller lære om evangeliet? (Se v. 17). Hvordan kan vi blive bedre til at modtage ved Ånden? Hvad bliver vi inspireret til at gøre derhjemme og i Kirken for bedre at kunne undervise og lære om evangeliet?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Ægteskab er afgørende for vor himmelske Faders plan.

Ældste David A. Bednar har forklaret, hvorfor ægteskabet er afgørende for Guds frelsesplan:

»I henhold til den guddommelige plan er det hensigten, at mænd og kvinder skal udvikle sig sammen mod fuldkommenhed og en fylde af herlighed. Mænd og kvinder bidrager hver især til ægteskabet med deres unikke perspektiv og erfaringer på grund af deres forskellige temperament og evner. Manden og kvinden bidrager forskelligt, men ligeværdigt til en harmoni og en enhed, der ikke kan opnås på nogen anden måde. Manden komplementerer og fuldender kvinden, og kvinden komplementerer og fuldender manden, idet de lærer af hinanden samt gensidigt styrker og velsigner hinanden …

Et hjem med en kærlig og loyal ægtemand og hustru er det bedste sted, hvor børn kan blive opdraget i kærlighed og retskaffenhed, og hvor børnenes åndelige og fysiske behov kan blive dækket. Ligesom både mænds og kvinders unikke egenskaber bidrager til ægteskabets fuldkommenhed, så er de samme egenskaber nødvendige for opfostring, opdragelse og belæring af børn« (»Ægteskabet er afgørende i hans evige plan«, Liahona, juni 2006, s. 51-52).

Gør undervisningen bedre

Led inspirerede drøftelser. Alle har noget at bidrage med, men sommetider får alle ikke chancen. Følg Åndens indflydelse, og se efter, hvordan du kan øge antallet af klassemedlemmer, der kan dele deres tanker og følelser.