Lære og Pagter 2021
3.-9. maj. Lære og Pagter 46-48: »Stræb da oprigtigt efter de bedste gaver«


»3.-9. maj. Lære og Pagter 46-48: ›Stræb da oprigtigt efter de bedste gaver‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»3.-9. maj. Lære og Pagter 46-48«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
folk samles ved en dam

Lejrmødet, af Worthington Whittredge

3.-9. maj

Lære og Pagter 46-48

»Stræb da alvorligt efter de bedste gaver«

Når du læser Lære og Pagter 46-48, kan Helligånden vidne for dig om sandhederne i disse afsnit. Ved at nedskrive og gennemgå indtryk kan det hjælpe dig til at finde metoder, der kan hjælpe deltagerne til at opdage de samme sandheder.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Det kan være gavnligt for klassemedlemmerne en gang i mellem at fortælle, hvordan det går med deres personlige skriftstudium. Når klassemedlemmer for eksempel fortæller om en indsigt om noget, de eller et familiemedlem opdagede denne uge, kan du spørge dem, hvad de gjorde i løbet af deres studium, der tilskyndede til den indsigt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 46:1-7

Vi bør byde alle velkommen til Jesu Kristi kirke.

  • For mange kan hvordan og hvad, de føler ved kirkemøder, påvirke deres aktivitet i Kirken betydeligt. Herrens instruktion i Lære og Pagter 46:1-7 kan hjælpe menighedens medlemmer til at skabe en mere indbydende, meningsfuld oplevelse med at tilbede for hinanden og for gæster. Klassemedlemmerne kan søge i disse vers og se efter principper, der er relateret til kirkemøder, og skrive det på tavlen, de finder frem til. Klassen kan for hver ting, der står på tavlen, tale om, hvordan det princip kan udøves.

  • Hvordan kan Herrens instruktion i Lære og Pagter 46 hjælpe klassens medlemmer til at se kirkemøder som en mulighed for at føle Helligånden? Du kan bede klassen om at se i Lære og Pagter 46:2 og tale om, hvornår de har oplevet ledere og lærere lede møder ved Helligånden. Hvilken rolle spiller de, der deltager i møderne? Overvej at bede klassens medlemmer om at fortælle om et tidspunkt, hvor de har følt, at et møde blev ledt og vejledt af Helligånden.

  • Du kan måske bede nogle få om at fortælle om deres oplevelse, da de deltog i et møde i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige for første gang. Hvad hjalp dem til at føle sig velkommen? Hvilket råd vil de give til andre medlemmer for at gøre vores kirkemøder mere indbydende? Hvordan kan vi anvende Herrens råd i Lære og Pagter 46:1-7? Lad klassens medlemmer øve sig på, hvad de ville sige, hvis de så en fremmed komme ind i kirkebygningen for første gang.

  • En salme som »Hvor skønt det er at dvæle ved« (Salmer og sange, nr. 108) kan også hjælpe klassen til at tænke over og tale om, hvordan man kan gøre vores kirkemøder mere indbydende og opløftende. Klassen kan eventuelt synge salmen sammen og dele ideer fra teksten om, hvordan de kan hjælpe andre til at føle Guds kærlighed i Kirken.

    Billede
    medlemmer i kirke

    Herren har sagt, at alle er velkomne i hans kirke.

Lære og Pagter 46:7-33

Vor himmelske Fader giver åndelige gaver til gavn for sine børn.

  • De første hellige troede fuldt og fast på Helligåndens tilkendegivelser. Hvordan kan du hjælpe klassens medlemmer til at opbygge deres tro på, at disse gaver kan manifesteres i vores tilværelse i dag? Du kan indlede ved at bede dem om at læse Lære og Pagter 46:7-33 i par eller små grupper. Bed dem om at se efter mindst fem åndelige gaver, og tal om, hvordan de har set de gaver manifesteret hos sig selv eller hos en, de kender – heriblandt personer i klassen. Hvad fandt de, som de kan dele med klassen for at opbygge tro på disse gaver?

  • Herren erklærede, at Åndens gaver gavner dem, der er trofaste og »ikke gør det for at få et tegn« (v. 9). Klassemedlemmerne kan tale om, hvordan åndelige gaver gavner de trofaste. Hvordan kan disse gaver hjælpe dem, der ønsker at få eller styrke deres vidnesbyrd om evangeliet?

  • Nogle personer elsker Gud og forsøger at holde hans befalinger, men føler ikke, at de har oplevet nogen af Åndens gaver. Hvordan kan rådet i Lære og Pagter 46:7-33 hjælpe?

Lære og Pagter 47

Helligånden kan lede os, når vi udfører vores kaldelse.

  • Mange kan relatere til det, John Whitmer følte, da han ønskede forsikring om, at hans kaldelse kom fra Gud. Klassens medlemmer kan måske fortælle om lignende oplevelser, de har haft. Hvad finder vi i Lære og Pagter 47, der kunne have givet John Whitmer tillid i sin opgave?

Gør undervisningen bedre

Din rolle som lærer. Undervisning handler om mere end bare at præsentere information, du har forberedt. Blandt andet omfatter det at skabe et miljø, hvor klassens medlemmer selv kan lære og finde sandhed og dele det, de har lært, med andre. Spørg for eksempel i løbet af lektionen klassemedlemmerne om deres oplevelse med at studere skrifterne derhjemme.