Kom, følg med meg
21.–27. desember. Jul: “Han skal komme til verden for å forløse sitt folk”


“21.–27. desember. Jul: ‘Han skal komme til verden for å forløse sitt folk’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“21.–27. desember. Jul”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Josef og Maria og Jesusbarnet i en stall

Behold the Lamb of God [Se, Guds lam], av Walter Rane

21.–27. desember

Jul

“Han skal komme til verden for å forløse sitt folk”

Når du studerer Jesu Kristi fødsel denne uken, overvei hvordan du kan hjelpe klassen til å styrke sine vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning. Noen av forslagene i denne oversikten kan være til hjelp.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene gå sammen i grupper eller to og to og dele med hverandre hvordan det å lære om Jesus Kristus fra Mormons bok dette året har styrket deres tro på ham og hans læresetninger.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

1 Nephi 11:13–23; Helaman 14:1–13; 3 Nephi 1:4–22

Jesus Kristus ble født til å være vår Frelser.

  • Hvordan kan du bruke Mormons bok til å undervise klassemedlemmene om den hellige begivenheten som Frelserens fødsel er? Én måte er å dele klassen inn i tre grupper og la hver gruppe sammen lese ett av følgende skriftsteder: 1 Nephi 11:13–23; Helaman 14:1–13 og 3 Nephi 1:4–22. Be gruppene drøfte hva disse skriftstedene lærer dem om Frelserens fødsel. Deretter kan hver gruppe dele det de har drøftet med resten av klassen. Hvorfor er det verdifullt å ha Mormons boks vitne om Frelserens fødsel?

  • Det å kjenne til Kristi fødsel er viktig, men å vite hvorfor han ble født er helt avgjørende. Hvordan kan du hjelpe dem du underviser til å grunne på Jesu Kristi forløsende kraft? Klassemedlemmene kan kanskje dele noen av historiene og skriftstedene de studerte denne uken (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Oppfordre dem til å dele hvordan det de studerte ga dem større takknemlighet for Frelserens fødsel og hans forløsende kraft.

  • Som en innledning til en drøfting om de gaver Gud har gitt oss gjennom sin Sønn, kan du be noen klassemedlemmer fortelle om spesielle gaver de har fått til jul. Hvordan kan vi vise takknemlighet for de gaver vi mottar? Klassemedlemmene kan deretter lese sitatet av president Thomas S. Monson som finnes i “Ytterligere ressurser” og drøfte de fire gavene president Monson nevnte. Hvilken rolle spiller Frelseren i disse gavene? Hvordan kan vi vise vår takknemlighet til vår himmelske Fader for disse gavene?

  • Som en del av drøftingen om julen, vurder å be klassemedlemmene spille eller synge julesalmer. Dere kan også utforske noen av ressursene som står oppført i “Ytterligere ressurser”.

Tittelsiden i Mormons bok; innledningen til Mormons bok; 2 Nephi 25:23, 26; 33:4, 10

Mormons bok vitner om Jesus Kristus.

  • Nå når deres studium av Mormons bok i Søndagsskolen går mot slutten, kan du gjerne gi klassemedlemmene en mulighet til å reflektere over hva de har lært om Jesus Kristus i Mormons bok i år. Som en innledning til en drøfting kan dere sammen lese 2 Nephi 25:23, 26 og 33:4, 10, så vel som utdrag fra innledningen til Mormons bok og tittelsiden. Du kan også dele en historie eller et skriftsted som har ført deg nærmere Jesus Kristus og deretter gi klassemedlemmene noen minutter til å dele sine egne historier eller skriftsteder. Bær ditt vitnesbyrd om Mormons bok og be andre klassemedlemmer om å gjøre det samme.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å inspirere klassens medlemmer til å begynne å lese Lære og pakter, kan du dele et favorittvers eller en inspirerende erfaring du har hatt når du har studert Lære og pakter.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Ressurser for julen.

  • Matteus 1:18–252; Lukas 2

  • Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 28, 29, 30, 3181

  • Bilder i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier

  • “En Frelser er født – julevideo” (video, ChurchofJesusChrist.org)

  • “Good Tidings of Great Joy: The Birth of Jesus Christ” [En stor glede: Jesu Kristi fødsel] (video, ChurchofJesusChrist.org)

  • Christmas.ComeUntoChrist.org

  • Juleandakter fra Det første presidentskap (ChurchofJesusChrist.org/broadcasts/first-presidency-christmas-devotionals)

Frelserens gaver.

President Thomas S. Monson sa:

“Jeg tenker på julehøytidens kontraster. De flotte gavene, kostbart pakket og med kunstferdig innpakning, når sitt høydepunkt i de berømte kommersielle katalogene med overskriften ‘Til den som har alt’. I en slik så jeg et hus på 360 kvadratmeter med et gigantisk bånd rundt og et tilsvarende julekort med ordene ‘God jul’. Andre artikler var diamantbesatte køller for golfspillere, et cruise i Karibien for dem som reiser og en luksusreise til de sveitsiske alper for eventyrere. Slikt synes å passe til temaet i en julevitsetegning som viser de tre vise menn på vei til Betlehem med gaveesker på kamelene sine. Den ene sier: ‘Merk deg mine ord, Balthasar, vi er i ferd med å sette i gang noe med disse gavene som kommer til å utarte!’ …

La oss for en stund legge bort julekatalogene, med sine eksotisk beskrevne gaver. La oss til og med se bort fra blomstene til mor, det spesielle slipset til far, den søte dukken, toget som tuter, sykkelen som vi har ventet på så lenge … og rette tankene inn på de gudgitte gaver som varer. Fra en lang liste har jeg valgt ut fire: …

Først har vi fødselens gave. Den har blitt skjenket oss alle. Vi fikk det guddommelige privilegium å dra fra vårt himmelske hjem til et tabernakel i kjødet og ved vårt liv vise at vi er verdige og kvalifiserte til en dag å vende tilbake til Ham, dyrebare kjære slektninger og et rike som kalles det celestiale … Det er vårt ansvar å vise vår takknemlighet ved vårt livs handlinger …

For det annet, fredens gave. I den rustne verden vi lever i, forårsaker trafikkstøyen, medienes skingrende reklame, ren og skjær fordring mht. vår tid – for ikke å nevne verdens problemer – hodepine og smerte og tærer på vår styrke til å greie vår oppgave …

Han som var nedtynget med sorg og var kjent med smerte, taler til ethvert urolig hjerte og skjenker fredens gave. ‘Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke’ (Johannes 14:27) …

For det tredje, kjærlighetens gave. ‘Mester! Hvilket bud er det største i loven?’ spurte den lovkyndige som snakket med Jesus. Svaret kom prompte: ‘Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.

Dette er det største og første bud.

Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv’ (Matteus 22:36–39) …

For det fjerde, livets gave – ja, udødeligheten. Vår himmelske Faders plan inneholder de høyeste uttrykk for sann kjærlighet. Alt som vi holder kjært, ja, vår familie, våre venner, vår glede, vår kunnskap, vårt vitnesbyrd, ville forsvunnet hvis det ikke hadde vært for vår Fader og hans Sønn, den Herre Jesus Kristus. Blant de tanker og skrifter jeg setter størst pris på i denne verden, er den guddommelige sannhetserklæring: ‘For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv’(Johannes 3:16)” (“Gaver”, Lys over Norge, juli 1993, 58–60).

Vi kan forbedre vår undervisning

Det er greit å si: “Jeg vet ikke.” Selv om du skulle gjøre ditt beste for å besvare alle spørsmål som klassemedlemmene har om evangeliet, forventer ikke Herren av du skal vite alt. Når du ikke vet hva du skal svare på noe, vurder å svare med å be klassen lete sammen etter et svar i Skriftene og dele det de finner. (Se Undervisning på Frelserens måte, 24.)