Kom, følg med meg
14.–20. desember. Moroni 10: “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham”


“14.–20. desember. Moroni 10: ‘Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“14.–20. desember. Moroni 10”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

That Ye May Know [Så dere kan vite], av Gary L. Kapp

14.–20. desember

Moroni 10

“Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham”

Klassemedlemmene kan ha hatt meningsfylte opplevelser i sitt studium av Mormons bok dette året. Bruk disse opplevelsene for å oppfordre alle i klassen til å studere Skriftene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan be klassemedlemmene om å forestille seg at Moroni er på besøk i klassen. Hva ville de si til ham om det han skrev i Moroni 10? Er det noen vers som er spesielt meningsfylte for dem? De kan kanskje dele erfaringer de har hatt med disse versene.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Moroni 10:3–7

Jeg kan kjenne sannheten ved Den hellige ånds kraft.

  • Klassemedlemmene kan få ny innsikt hvis de studerer Moroni 10:3–5 grundig. Du kan hjelpe dem til dette ved å skrive viktige utsagn fra disse versene på forskjellige papirstrimler, og gi ett til hvert klassemedlem eller til en del klassemedlemmer. Be dem grunne på eller drøfte hva deres utsagn betyr, også hva de kan gjøre for å anvende den i sitt liv. Dere kan deretter lese Moroni 10:3–5 sammen, og stoppe når dere kommer til et utsagn som noen studerte slik at det klassemedlemmet kan dele sine tanker.

  • For å oppfordre klassemedlemmene til å dele erfaringer de hadde da de handlet ifølge Moronis innbydelse i disse versene, kan du be dem om å forestille seg at de prøver å oppmuntre en venn eller et familiemedlem til å få et vitnesbyrd om Mormons bok. Hvordan kan de bruke Moroni 10:3–7? Hvilke erfaringer kan de dele? Hvordan kan vi hjelpe andre til å forstå hva det vil si å vite noe “ved Den Hellige Ånds kraft”? (Moroni 10:5).

Moroni 10:8–25

“[Fornekt ikke] Guds gaver.”

  • Hvorfor er formaningen om “ikke å fornekte Guds gaver” særlig viktig i disse siste dager? (Moroni 10:8). Oppfordre klassemedlemmene til å grunne på dette spørsmålet når de leser Moroni 10:8–18. For å bidra til å styrke klassemedlemmenes tro på åndelige gaver, kan du be dem om å dele eksempler på personer som bruker hver gave som står oppført i Moroni 10:9–16. Eksemplene kan komme fra Skriftene, fra Kirkens historie eller fra deres eget liv. (Eksempler fra Mormons bok er foreslått i “Ytterligere ressurser.”) Dere kan også drøfte hvordan noen av gavene som er beskrevet i disse versene ble stadfestet ved Mormons boks fremkomst. Hvorfor er det viktig for noen som søker et vitnesbyrd om Mormons bok å ha tro på åndelige gaver? Hva gjør vi noen ganger for å “fornekte” disse gavene i vårt liv? Hvordan hjelper disse gavene oss å “[komme] til Kristus og bli fullkommengjort i ham”? (se Moroni 10:30–33).

  • En annen måte å utforske de åndelige gavene som står beskrevet i disse versene er å skrive på tavlen spørsmål som Hva er åndelige gaver? Hvem gis de til? Hvorfor blir de gitt? og Hvordan mottar vi dem? Be deretter klassemedlemmene om å granske Moroni 10:8–25 for å finne svar. (Uttalelsene av president Brigham Young og president Dallin H. Oaks i “Ytterligere ressurser” kan også være til hjelp.) I tillegg til de åndelige gavene som står oppført i vers 9–16, hvilke andre “Guds gaver” har vi mottatt eller blitt velsignet ved? (Moroni 10:8). Du kan gjerne dele det eldste Bruce R. McConkie underviste: “Åndelig gaver er uendelige i antall og har utallige variasjoner. De som er nevnt i det åpenbarte ord, er bare illustrasjoner på den grenseløse strøm av guddommelig nåde som en nådig Gud gir dem som elsker og tjener ham” (A New Witness for the Articles of Faith [1985], 371).

Moroni 10:30–33

Jeg kan bli fullkommengjort gjennom Jesu Kristi nåde.

  • Hva føler du kan hjelpe klassemedlemmene til å ta imot Moronis innbydelse om å “[komme] til Kristus og bli fullkommengjort i ham”? (Moroni 10:32). Å innlede med en salme om dette emnet, som for eksempel“Kom, følg med meg” (Salmer, nr. 94), kan kanskje innby Ånden til drøftingen deres, og klassemedlemmene kan dele alle sammenhenger de ser mellom salmen og sannhetene de finner i Moroni 10:30–33. Hva lærer vi av disse versene og denne salmen om hva det til si å komme til Kristus? Hva vil det si å bli “fullkommengjort i Kristus”? (se også L&p 76:50–53, 69). Del dine følelser om hva det vil si å bli “fullkommengjort gjennom Jesus” (L&p 76:69), og oppfordre klassemedlemmene å dele sine.

  • Fordi dette er klassens siste drøfting som omhandler Mormons bok dette året, kan du gjerne be klassemedlemmene om å dele noe av det de har følt og lært når de har studert denne boken. For å hjelpe klassemedlemmene til å gjøre dette, kan dere lese Moroni 10:32–33 sammen og deretter kan du be dem bruke noen minutter til å grunne på hvordan Mormons bok har hjulpet dem å komme til Kristus. Du kan spørre: Hvordan har Mormons bok hjulpet oss til å ha større kjærlighet til Gud? Hvordan har den hjulpet oss til å stole mer fullstendig på Kristi nåde? Hvordan har den hjulpet oss til å “ikke fornekte” Frelserens kraft? Be klassemedlemmene bære sine vitnesbyrd om Mormons bok og dens vitne om Jesus Kristus.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å hjelpe klassemedlemmene til å se frem til å studere Lære og pakter til neste år, kan du gjennomgå Moroni 10:9–16 og forklare at disse gavene er synlige i Kirken i dag. Når vi leser Lære og pakter, vil vi se hvordan Guds gaver og kraft har blitt brukt for å utføre hans verk i de siste dager.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Tilkjennegivelser av åndelige gaver i Mormons bok.

President Brigham Youngs vitnesbyrd om åndelige gaver.

Tro. Når man tror på evangeliets prinsipper og får tro, som er en Guds gave, legger han til mer tro og legger tro til tro …

Helbredelsens gave. Jeg er her for å vitne om hundrevis av tilfeller da menn, kvinner og barn har blitt helbredet ved Guds kraft ved håndspåleggelse, og jeg har sett mange bli oppreist fra dødens port og bragt tilbake fra evighetens terskel. Noen ånder hadde faktisk forlatt sitt legeme og kom tilbake. Jeg vitner om at jeg har sett syke bli helbredet ved håndspåleggelse, ifølge Frelserens løfte …

Profeti, åpenbaring og kunnskap. Enhver mann og kvinne kan være åpenbarer og ha Jesu vitnesbyrd, som er profetordets ånd, og forutse Guds sinn og vilje angående dem, sky det onde og velge det som er godt” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young [1997], 252–53).

“Gripe enhver god gave.”

President Dallin H. Oaks fortalte hvordan det å søke åndelige gaver velsignet hans mor: “Etter å ha mistet sin mann var min mor ufullstendig. Hvor hun ba om det hun trengte for å utføre sitt ansvar med å oppdra sine tre små barn! Hun søkte, hun var verdig, og hun ble velsignet! Hennes bønner ble besvart på mange måter, også ved at hun fikk åndelige gaver. Hun hadde mange, men de troens gaver som jeg husker best er tro, vitnesbyrd og visdom” (“Spiritual Gifts”, Ensign, sept. 1986, 72).

Vi kan forbedre vår undervisning

Sett av tid til at klassemedlemmene kan dele. “Når elevene forteller hva de lærer, føler de ikke bare Ånden og styrker sitt eget vitnesbyrd, men de oppmuntrer også andre klassemedlemmer til å oppdage sannheter selv” (Undervisning på Frelserens måte, 30).