Kom, følg med meg
7.–13. desember. Moroni 7–9: “Måtte Kristus løfte deg opp”


“7.–13. desember. Moroni 7–9: ‘Måtte Kristus løfte deg opp’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“7.–13. desember. Moroni 7–9”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Moroni skriver på gullplater

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: The Last Nephite [Moroni, den siste nephitt], 1949–1951, olje på masonitt, ca. 90 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

7.–13. desember

Moroni 7–9

“Måtte Kristus løfte deg opp”

Ditt mål er å hjelpe mennesker til å komme nærmere Gud, ikke bare å presentere en leksjon. Forbered deg til Søndagsskolen ved å lese Moroni 7–9 med klassemedlemmene i tankene og se etter prinsipper som vil være til hjelp for dem.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Be hvert klassemedlem om å gjennomgå Moroni kapittel 7, 8, eller 9 og finne en sannhet som er meningsfylt for ham eller henne. Klassemedlemmene kan så dele sannhetene de har funnet og hvordan de har vært til velsignelse for dem.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Moroni 7:3–19

“Det som er av Gud, innbyr og lokker stadig til å gjøre godt.”

  • For å være Jesu Kristi disipler, må vi kunne skjelne mellom godt og ondt. En drøfting av sannhetene i Moroni 7:3–19 kan kanskje hjelpe klassemedlemmene til å unngå å dømme “feilaktig” (Moroni 7:18). Som forberedelse til denne drøftingen kan halvparten av klassen granske disse versene for å finne råd som Mormon gir om hvordan vi kan identifisere hva som kommer fra Gud, og den andre halvparten kan se etter hvordan vi kan identifisere det som kommer fra djevelen. De kan deretter drøfte hva de fant og dele eksempler på ting som innbyr dem “til å gjøre godt og til å elske Gud og til å tjene ham” (Moroni 7:13). Hvordan anvender vi Mormons råd i våre daglige avgjørelser? Hvordan kan vi ta rettferdige valg og fortsatt vise kjærlighet til dem som er rundt oss som ikke etterlever evangeliet?

  • Mange undrer “hvordan kan jeg vite om en tilskyndelse jeg får kommer fra Gud eller fra mine egne tanker?” Du kan skrive dette spørsmålet på tavlen og be klassemedlemmene og å granske Moroni 7:13–16 for å finne prinsipper som kan bidra til å besvare dette spørsmålet. Hvordan kan disse versene hjelpe oss å gjenkjenne guddommelig inspirasjon? Det kan være nyttig å forklare at “Kristi Ånd”, også kjent som Kristi lys, noen ganger blir referert til som vår samvittighet. Uttalelsen av president Gordon B. Hinckley i “Ytterligere ressurser” og videoen “Patterns of Light: Discerning Light” (ChurchofJesusChrist.org) kan også være nyttig.

Moroni 7:21–48

Jesu Kristi tilhengere søker tro, håp og kjærlighet.

  • For å hjelpe klassen til å bedre forstå sammenhengen mellom tro, håp og kjærlighet, kan du vise en trebent krakk (eller et bilde av en) og spørre klassemedlemmene hvordan tro, håp og kjærlighet er som disse tre benene (se president Dieter F. Uchtdorfs uttalelse i “Ytterligere ressurser”). Du kan deretter be dem om å velge en av disse egenskapene og se etter hva Mormon underviser om den i Moroni 7:21–48. Drøft spørsmål som disse: Hvorfor må vi ha tro og håp for å kunne få gaven kjærlighet? Hvordan knytter hver av disse egenskapene oss til Jesus Kristus? Hvorfor er disse egenskapene sentrale for en Jesu Kristi disippel? Hva vil skje med oss hvis vi mister tro? håp? kjærlighet? Be klassemedlemmene om å bruke noen minutter på å skrive ned inntrykk de har fått.

Moroni 8:4–21

Det å forstå sann lære kan hjelpe oss til å gjøre riktige valg.

  • Klassen trenger kanskje ikke å drøfte hvorfor det er galt å døpe små barn, men Mormons ord om dette emnet kan hjelpe dem til å se farer generelt forbundet med falsk lære. For å illustrere hvordan Mormons bok “[tilbakeviser] falske læresetninger” (2 Nephi 3:12), kan du be klassemedlemmene om å lese Moroni 8:4–21 gruppevis eller enkeltvis. Halvparten av dem kan se etter lære som Mormon følte at folket ikke forsto, inkludert Jesu Kristi forsoning (se vers 20) og ansvarlighet (se vers 10). Den andre halvparten kan se etter konsekvensene av folkets feil. Hver gruppe kan dele med klassen det de har funnet ut. Hva lærer disse versene oss om betydningen av å lære og etterleve den sanne lære? Hvor kan vi finne korrekte forklaringer på Kristi lære? Hvordan kan vi forsikre oss om at vår forståelse av læren er riktig?

  • Klassen kan kanskje ha nytte av å følge Mormons eksempel med å hjelpe noen til å gjøre bedre valg ved å lære dem sann lære. Du kan gjøre dette ved å be klassemedlemmene tenke på noen fra Skriftene som gjorde et galt valg. Hvilken doktrinær sannhet kan hjelpe denne personen til å unngå å gjøre det gale valget om igjen? Gi klassemedlemmene noen minutter til å finne skriftsteder eller uttalelser fra en nylig holdt generalkonferanse som vil hjelpe denne personen til å forstå den doktrinære sannheten. Du kan deretter be klassemedlemmene om å dele det de fant.

Moroni 9:25–26

Vi kan ha håp i Kristus uavhengig av våre omstendigheter.

  • Mormons siste nedtegnede budskap til sin sønn i Moroni 9:25–26 kan hjelpe klassemedlemmene til å finne håp i Kristus, selv i tilsynelatende håpløse situasjoner. Du kan kanskje innlede med å be klassemedlemmene om å dele grunner til at Moroni kan ha følt seg motløs. De kan deretter lese disse versene og skrive på tavlen de sannheter som Mormon oppfordret Moroni til å fokusere på. Hvordan kan disse sannhetene “løfte [oss] opp” i vår tid? Klassemedlemmene kan også dele eksempler på Guds “barmhjertighet og langmodighet” som de har vært vitne til. Eller de kan dele ideer for å hjelpe hverandre til å la Frelseren og hans evangelium “for evig hvile i [vårt] sinn”, selv når vi møter motløshet (vers 25).

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre klassemedlemmene til å lese Moroni 10 kan du foreslå at dette kan være et passende tidspunkt å reflektere over hvordan de har fått et fornyet vitnesbyrd om Mormons boks sannhet gjennom årets studium.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Kommer det fra Ånden?

For å besvare spørsmålet: “Hvordan gjenkjenner vi Åndens tilskyndelser?” siterte president Gordon B. Hinckley Moroni 7:13 og sa: “Jeg tror egentlig ikke det er så vanskelig … Overtaler de til å gjøre godt, til å stå opp, å stå rakt, å gjøre det rette, å være vennlig, å være gavmild? Da er de fra Guds ånd” (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], 260–61).

Tro, håp og kjærlighet.

President Dieter F. Uchtdorf sammenlignet tro, håp og kjærlighet med en trebent krakk, og forklarte at disse tre dyder “stabiliserer vårt liv, uavhengig av ru eller ujevne overflater vi kan komme ut for …

Tro, håp og kjærlighet supplerer hverandre, og når én vokser, gjør de andre det samme. Håp kommer av tro, for uten tro finnes intet håp. På samme måte kommer tro av håp, for tro er ‘full visshet om det en håper’.

Håp er avgjørende for både tro og kjærlighet. Når ulydighet, skuffelse og utsettelse bryter ned troen, er håpet der for å holde vår tro oppe. Når frustrasjon og utålmodighet utfordrer kjærligheten, griper håpet tak i vår beslutning og motiverer oss til å hjelpe våre medmennesker selv uten forventning om belønning. Jo klarere vårt håp er, jo sterkere er vår tro. Jo sterkere vårt håp er, jo renere er vår kjærlighet” (“Håpets uendelige kraft”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 21, 23).

“Kristi rene kjærlighet.”

Eldste Jeffrey R. Holland foreslo to mulige betydninger av uttrykket “Kristi rene kjærlighet”:

“En … er den type barmhjertige, tilgivende kjærlighet som Kristi disipler skulle ha til hverandre …

[En annen betydning er] Kristi usvikelige, grunnleggende og forsonende kjærlighet til oss … Det er at uten kjærlighet – hans rene kjærlighet til oss – ville vi ikke vært noen ting” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 336).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp klassemedlemmene til å utvikle åndelig selvhjulpenhet. “Når du underviser, skulle du hjelpe [klassemedlemmene] å oppdage evangeliets sannheter […] selv … Når de har spørsmål, er det noen ganger bedre å lære dem hvordan de kan finne svar selv” (Undervisning på Frelserens måte, 28). Du kan for eksempel henvise medlemmene til Gospel Topicstopics.ChurchofJesusChrist.org, som inneholder nyttig informasjon om forskjellige emner.