Gamla testamentet 2022
4–10 juli. 2 Kungaboken 2–7: ”Det finns en profet i Israel”


”4–10 juli. 2 Kungaboken 2–7: ’Det finns en profet i Israel’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”4–10 juli. 2 Kungaboken 2–7”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Elisha visar sin tjänare vagnar av eld

Illustration av Elisha som visar sin tjänare vagnarna av eld, © Review & Herald Publishing/med tillstånd av goodsalt.com

4–10 juli

2 Kungaboken 2–7

”Det finns en profet i Israel”

Aktiviteterna i det här lektionsförslaget är avsedda att ge dig egna, kreativa idéer och uppslag. Genom att studera under bön kan du få inspiration som uppfyller behoven hos barnen du undervisar.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

För att uppmuntra barnen att berätta vad de vet om profeten Elisha kan du be dem rita en bild av något han gjorde.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

2 Kungaboken 4–5

Gud kan utföra underverk i mitt liv.

Genom profeten Elisha välsignade Herren många människor på mirakulösa sätt. Hjälp barnen känna igen Herrens underverk i sina liv.

Möjliga aktiviteter

  • Återge ett eller fler underverk i 2 Kungaboken 4–5 (se ”Profeten Elisha” och ”Elisha botar Naaman” i Berättelser ur Gamla testamentet). Be barnen berätta vad de tycker om med de här berättelserna. Be dem återge berättelserna för varandra.

  • Vittna om att Herren kan använda sin kraft för att utföra stora saker som hjälper oss. Vi kallar dessa saker underverk. Berätta hur Herren har visat sin kärlek för dig på små och stora sätt. Sjung tillsammans en sång om Guds kärlek, till exempel ”Min himmelske Fader älskar mig” (Barnens sångbok, s. 16–17). Be barnen berätta hur de vet att deras himmelske Fader älskar dem.

2 Kungaboken 5:1–15

Jag kan välja att göra det Gud befaller genom sin profet.

Det var svårt för Naaman att lyda när profeten Elisha berättade hur han skulle botas från sin spetälska. Fundera på hur du kan hjälpa barnen förstå de välsignelser som kommer av att vara lydig.

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelsen om Naaman (se 2 Kung. 5:9–14; ”Elisha botar Naaman” i Berättelser ur Gamla testamentet; se även bilden av Naaman i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Betona att Naaman först inte ville tvätta sig i Jordanfloden, trots att Elisha sa att han då skulle bli botad från sin sjukdom. Berätta om ett tillfälle när du inte var säker på att du ville göra det rätta och hjälp barnen tänka på egna exempel. Berätta sedan hur Naaman välsignades när han fattade rätt beslut.

  • Läs 2 Kungaboken 5:13 för barnen och förklara att Naamans tjänare hjälpte honom fatta beslutet att lyda profeten Elisha. Hjälp barnen tänka på hur de kan hjälpa sina vänner eller familjemedlemmar att lyssna på och lyda profeten.

2 Kungaboken 6:8–17

Herren vakar över mig.

När Elishas tjänare såg den arameiska hären som omgav dem blev han väldigt rädd. Men Elisha sa till honom att inte vara rädd eftersom Herren var med dem (se 2 Kung. 6:16).

Möjliga aktiviteter

  • Läs 2 Kungaboken 6:15 för barnen eller omformulera så att de kan förstå. Be barnen föreställa sig att de är omgivna av en stor härskara med hästar och vagnar, som Elishas tjänare var. Hur skulle det kännas? Vad skulle de göra? Be dem blunda medan du läser 2 Kungaboken 6:16–17 för dem. När du kommer till orden ”öppna hans ögon” ber du barnen att öppna sina ögon. Beskriv för dem det tjänaren såg som beskyddade honom och Elisha. Berätta hur du vet att Herren vakar över oss.

  • Sjung en sång tillsammans om Guds omsorg om oss, till exempel första versen i ”Himlens Gud är städs oss nära” (Psalmer, nr 192). Ersätt ord i sången med barnens namn för att betona att Gud vakar över dem.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

2 Kungaboken 4–5

Gud kan utföra underverk i mitt liv.

Under sin verksamhet helade och välsignade Elisha många människor. Hur kan underverken i 2 Kungaboken 4–5 hjälpa barnen känna igen sin himmelske Faders hand i sina liv?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen skriva så många underverk de kan minnas från skrifterna på tavlan. Ge dem sedan tid att gå igenom 2 Kungaboken 4–5 och lägga till fler på listan (se 2 Kung. 4:1–7, 14–17, 32–35, 38–41, 42–44; 5:10–14). Vad kan de här underverken lära oss om hur vår himmelske Fader känner för oss?

  • Be barnen prata om vad ett underverk är. Om de behöver hjälp kan de gå igenom ”Underverk” i Handledning för skriftstudier (skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Be dem berätta om några underverk som Jesus utförde. Prata om hur du har sett Guds kraft i ditt liv. Du kan ta med dagliga underverk såsom fridfulla känslor, vardagens gåva eller hjälp med dagliga uppgifter. Be barnen prata om underverk i deras liv, både stora och små.

2 Kungaboken 5:1–15

Jag kan välja att vara trofast, ödmjuk och lydig.

Naaman ville bli botad från spetälska, men han förväntade sig inte den enkla instruktionen som Elisha gav honom: ”Gå i väg och tvätta dig sju gånger i Jordan” (2 Kung. 5:10). Fundera över hur du kan använda den här berättelsen för att lära barnen om tro på Jesus Kristus, ödmjukhet och lydnad.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv tro, ödmjukhet, och lydnad på tavlan och fråga barnen vad de här orden betyder (se Stå fast i din tro, s. 155–159, 183, 98–99). Be barnen läsa 2 Kungaboken 5:9–14. Du kan också visa delar av videon ”Naaman och Elisha” [Naaman and Elisha] (JesuKristiKyrka.org). Hur visade Naaman tro på Herren, ödmjukhet och lydnad? Varför är det viktigt för oss att ha dessa egenskaper?

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när en vän hjälpte dem att välja rätt. Berätta om en egen upplevelse också. Läs 2 Kungaboken 5:10–13 tillsammans för att förstå hur Naamans tjänare hjälpte honom välja att lyda profeten. Vad kan vi göra för att hjälpa varandra att följa vår profet i dag?

  • Be barnen göra klar aktivitetssidan och att berätta för en familjemedlem eller vän om något de lärde sig av berättelsen om Naaman i 2 Kungaboken 5:1–15.

2 Kungaboken 6:8–17

Jag är inte ensam.

Barnen du undervisar kan ibland känna sig som Elishas tjänare – osäkra på hur de ska bemöta utmaningarna de står inför. Du kan använda redogörelsen i 2 Kungaboken 6:8–17 för att lära dem att ”inte vara rädda” eftersom Herren inte har lämnat dem ensamma.

Möjliga aktiviteter

  • Läs 2 Kungaboken 6:15–17 tillsammans. Be ett av barnen låtsas vara Elishas tjänare medan de andra barnen ställer frågor om hans upplevelse, som hur det kändes när den arameiska hären omringade staden eller hur det kändes att se Guds härskaror. Samtala med barnen om tillfällen då det kändes som att de var de enda som levde efter evangeliet. Hur hjälper Herren oss veta att vi inte är ensamma?

  • Sjung en sång om att lita på Herren, som ”Led, milda ljus” (Psalmer, nr 61). Vad lär den här sången oss om att lita på Herren?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att berätta för sina familjer om upplevelser de haft av att känna Guds hand i sina liv. Uppmuntra dem att be sina familjemedlemmar berätta om liknande upplevelser.

Förbättra vår undervisning

Barn lär sig på olika sätt. ”Dina ansträngningar att undervisa barn är som allra mest effektiva när du använder dig av olika undervisningsmetoder”, till exempel visuella hjälpmedel och musik (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).