Gamla testamentet 2022
11–17 juli. 2 Kungaboken 17–25: ”Hiskia förtröstade på HERREN, Israels Gud”


”11–17 juli. 2 Kungaboken 17–25: ’Hiskia förtröstade på HERREN, Israels Gud’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”11–17 juli. 2 Kungaboken 17–25”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
människor lämnar ödelagd stad

Fångarnas flykt, av James Tissot och andra

11–17 juli

2 Kungaboken 17–25

”Hiskia förtröstade på HERREN, Israels Gud”

När du planerar lärandeaktiviteter för barnen kan det vara bra att komma ihåg att aktiviteterna för yngre barn i det här lektionsförslaget kan anpassas för äldre barn och tvärtom.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Skriv ner namnet på varje barn på en papperslapp och lägg lapparna i en behållare. I början av lektionen låter du barnen turas om att välja ett namn. När ett barns namn dras ber du det barnet berätta något som han eller hon nyligen har lärt sig om evangeliet eller om Jesus Kristus. Fortsätt tills alla barn har fått tillfälle att berätta något.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

2 Kungaboken 18:3, 5

Jag kan lita på min himmelske Fader och Jesus Kristus.

Hiskias exempel i 2 Kungaboken 18:3, 5 kan hjälpa barnen du undervisar att sätta sin lit till Gud.

Möjliga aktiviteter

  • Ge förslag på några saker som en bra kung kan göra och några saker som en dålig kung kan göra. Be barnen ställa sig upp och hurra för de goda sakerna och sätta sig ner för de dåliga sakerna. Förklara för barnen att Israel hade många kungar, några som var rättfärdiga och några som inte var det. Be barnen lyssna efter vad som gjorde Hiskia till en bra kung medan du läser 2 Kungaboken 18:3, 5. Hjälp dem tänka på olika sätt för oss att visa att vi litar på Herren som Hiskia gjorde.

  • Hjälp barnen förstå vad det innebär att lita på någon. Berätta om människor du litar på och låt barnen göra det också. Visa en bild på Jesus Kristus. Varför kan vi lita på Jesus Kristus? Uttryck ditt förtroende för att Jesus Kristus älskar oss och vill hjälpa oss återvända så att vi kan leva med vår himmelske Fader för evigt.

2 Kungaboken 22:8–11; 23:2

Skrifterna är en välsignelse.

Även om yngre barn kanske inte kan läsa eller förstå allt som finns i skrifterna så kan de bli välsignade av kraften i skrifterna. Vad kan du göra för att hjälpa dem få en önskan att bli välsignade av Guds ord?

Möjliga aktiviteter

  • Göm ett exemplar av skrifterna någonstans i rummet och be barnen hitta det. Förklara att i kung Josias dagar var det många som inte lärde sig av skrifterna tills en präst hittade dem i templet (se 2 Kung. 22:8–11). Vad är skrifterna? Varför behöver vi skrifterna? Berätta för barnen varför du är glad att vi har skrifterna i dag och låt dem berätta vad de känner för skrifterna.

  • Läs 2 Kungaboken 23:2 för barnen och be dem lyssna efter vad kungen gjorde med skrifterna. Varför var det viktigt att alla hörde det som stod i skrifterna? Sjung en sång om skrifterna, som ”Sök, klappa och be” (Barnens sångbok, s. 66) och be barnen prata om hur de känner sig när de hör lärdomar och berättelser från skrifterna.

    Bild
    familj som studerar skrifterna

    Skrifterna kan hjälpa till att vända våra hjärtan till Herren.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

2 Kungaboken 18:3–6; 19:14–19

Jag kan lita på min himmelske Fader och Jesus Kristus.

När assyrierna hotade Jerusalem vände sig den rättfärdige kung Hiskia till Herren i tro. Hiskias exempel kan hjälpa dig och barnen prata om hur vi kan visa vår tro på Herren, även när den tron prövas.

Möjliga aktiviteter

  • Med hjälp av bibliska kartor 3, ”Uppdelningen av de tolv stammarna”, kan du kort förklara för barnen att Israels nordliga rike erövrades av ett folk som kallades assyrierna. Förklara att assyrierna senare försökte erövra Juda rike. Be barnen föreställa sig hur det skulle kännas att leva i Juda och veta att assyrierna var på väg att ödelägga staden. Be barnen läsa 2 Kungaboken 18:3, 5–6 för att ta reda på varför Hiskia, Judas kung, kunde vara modig när assyrierna kom.

  • Be barnen läsa 2 Kungaboken 19:14–19 och ta reda på vad Hiskia gjorde när assyrierna hotade hans kungarike. Hur visade hans handlingar att han litade på Herren? Vad kan vi göra för att visa vårt förtroende för Herren när vi behöver hjälp?

2 Kungaboken 22:8–13; 23:2–3

Skrifterna lär mig hur jag kan följa Jesus Kristus.

Efter åratal av andligt mörker förnyade judarna sin hängivenhet mot Herren. Detta skedde eftersom kung Josia upptäckte lagboken och läste den för folket. Den här berättelsen kan hjälpa barnen förstå varför skrifterna är så värdefulla.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen att kung Josia sa till sitt folk att renovera templet, och när de gjorde det hittade de något väldigt värdefullt. Be barnen läsa 2 Kungaboken 22:8–11 för att se vad det var. Förklara att boken de hittade innehöll förbund och bud som Israels barn inte kände till. Vad skulle kunna hända med oss om vi inte hade skrifterna? Fråga barnen varför de är tacksamma att ha skrifterna. Varför skulle det vara svårare att följa Frälsaren om vi inte hade skrifterna?

  • Ge varje barn ett pappersark och be dem riva sönder det. Förklara att på kung Josias tid slet eller ”rev” folk ibland sönder sina kläder när de var upprörda. Be barnen leta efter ordet ”rev” i 2 Kungaboken 22:11. Varför kan Josia ha varit så upprörd? Hjälp barnen hitta ett svar i vers 13. Varför är det viktigt att vi läser skrifterna regelbundet?

  • Läs 2 Kungaboken 23:2–3 tillsammans och be barnen lyssna efter hur skrifterna hjälpte Josia och hans folk. Dela med dig av ett skriftställe som har inspirerat dig att ”följa HERREN” (v. 3), och be barnen dela med sig av skriftställen som har hjälpt dem. Sjung tillsammans ”Jag vill gå med Jesus” (JesuKristiKyrka.org).

2 Kungaboken 23:3

Jag ska hålla mina förbund med Gud.

När Josia och hans folk lärde sig Guds bud, slöt de ett förbund att leva efter dem. Du kan hjälpa barnen du undervisar att förbli trofasta mot de förbund de ingick vid dopet.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa 2 Kungaboken 23:3 och hitta ord och uttryck som visar hur folket kände för Herrens bud. Be dem ställa sig upp och prata om vad det kan innebära att ”[stå för] förbundet”. Be dem att gå på stället och prata om vad det kan betyda att ”följa HERREN”. Be dem lägga handen på hjärtat och föreslå olika sätt för oss att hålla förbunden ”av hela [vårt] hjärta”.

  • Hjälp barnen göra en lista med löften som de gav vid dopet (se Mosiah 18:10; L&F 20:37, 77, 79). Vad lovar Gud oss om vi håller våra förbund? Vad lär vi oss av 2 Kungaboken 23:3 om hur vi bör hålla våra förbund?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta för en familjemedlem om ett skriftställe eller en berättelse från skrifterna som har varit till välsignelse för dem.

Förbättra vår undervisning

Bygg upp barnens självtillit. Ett sätt att hjälpa barnen stärka sin självtillit är att berömma dem när de deltar i lektionen. Lova barnen att den Helige Anden hjälper dem medan de lär sig.