Gamla testamentet 2022
27 juni–3 juli. 1 Kungaboken 17–19: ”Om det är HERREN som är Gud, så följ honom”


”27 juni–3 juli. 1 Kungaboken 17–19: ’Om det är HERREN som är Gud, så följ honom’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”27 juni–3 juli: 1 Kungaboken 17–19”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Elia står bredvid ett brinnande altare

Elia tävlar mot Baals präster, av Jerry Harston

27 juni–3 juli

1 Kungaboken 17–19

”Om det är HERREN som är Gud, så följ honom”

De flesta barn älskar berättelser. Hjälp barnen hitta sanningar i berättelserna i 1 Kungaboken 17–19 som kan stärka deras tro på Jesus Kristus.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa barnen bilderna i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Be dem berätta vad de känner till om berättelserna som skildras på bilderna. Vad lär vi oss av de här berättelserna?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

1 Kungaboken 17

Herren välsignar dem som har tro.

1 Kungaboken 17 innehåller flera exempel på stor tro. Som ett resultat av sin stora tro fick Elia mat av korpar under en hungersnöd, en änka och hennes son fick sin mat mångfaldigas och Elia uppväckte änkans son från de döda.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder eller föremål som passar in med berättelserna i 1 Kungaboken 17, såsom fåglar, bröd eller en pojke. Återge dessa berättelser för barnen (”Profeten Elia” i Berättelser ur Gamla testamentet kan vara till hjälp) och be dem hitta bilden eller föremålet som hör ihop med varje berättelse. Betona att Elia och änkan hade tro på Jesus Kristus och mottog stora välsignelser.

  • Hjälp barnen tänka på sätt som de kan visa att de har tro på sin himmelske Fader och Jesus Kristus, vilket innebär att de tror på dem och litar på dem. Sjung en sång med dem om tro, till exempel ”Han lever, Fader vår” (Barnens sångbok, s. 8).

1 Kungaboken 18:17–39

Jag kan välja att följa Jesus Kristus.

Elia rådde Israels folk att fatta ett beslut att följa Jesus Kristus. Hjälp barnen förstå att de kan göra samma val.

Möjliga aktiviteter

  • Förklara för barnen att människorna på Elias tid inte var säkra på om de ville följa Herren. Återge berättelsen om hur Elia uppmanade dem att välja att följa Herren, som finns i 1 Kungaboken 18:17–39 (se även ”Elia och Baals präster” i Berättelser ur Gamla testamentet). Tala om för barnen varför du väljer att följa Jesus Kristus och fråga dem varför de väljer att följa honom.

  • Läs för barnen det Elia sa till folket: ”Om det är HERREN som är Gud, så följ honom” (1 Kung. 18:21). Vad innebär det att följa Jesus Kristus? Hjälp barnen komma på särskilda saker de ska göra för att följa Jesus Kristus, och be dem rita bilder av sig själva när de gör dessa saker.

    Bild
    ung pojke

    Vi kan välja att följa Jesus Kristus.

1 Kungaboken 19:9–12

Den Helige Anden talar till mig som i ljudet av en svag susning.

Små barn kan med viss vägledning känna igen den Helige Andens inflytande i sina liv. Fundera på hur du kan hjälpa dem.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta berättelsen i 1 Kungaboken 19:9–12 för barnen och läs vers 11–12. Be dem utföra handlingar som representerar den starka vinden, jordbävningen och elden. Be dem sedan sitta helt stilla medan du läser slutet av vers 12 med låg röst: ”Efter elden hördes ljudet av en svag susning.” Be dem försöka prata tyst, som en svag susning. Berätta om tillfällen då du har känt en maning från den Helige Anden.

  • Hjälp barnen förstå när de kan ha känt den Helige Andens inflytande. Du kan till exempel spela eller sjunga en vördnadsfull sång om Jesus och fråga dem hur de känner sig när de tänker på honom. Fråga dem hur de känner sig under andra vördnadsfulla aktiviteter, som när de ber med sina familjer eller tar del av sakramentet. Förklara att dessa känslor kommer från den Helige Anden. Berätta för barnen hur den Helige Andens kraft har välsignat ditt liv.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

1 Kungaboken 17:8–16

När Herren ber mig göra uppoffringar kan jag lyda i tro.

Änkan i Sarefat litade på Herren och hans profet, trots att hon ombads att göra en enorm uppoffring. Den här berättelsen kan hjälpa barnen när Herren ber dem göra uppoffringar.

Möjliga aktiviteter

  • Läs 1 Kungaboken 17:8–16 för barnen. Be dem dramatisera berättelsen medan du läser den en gång till. Stanna upp vid vissa tillfällen och fråga dem hur de skulle känna sig om de var Elia eller änkan. Be dem berätta vad de lär sig av den här berättelsen.

  • Be ett barn rita en bild på tavlan av det Herren bad änkan ge till Elia (se 1 Kung. 17:12–13). Be ett annat barn rita vad änkan fick tillbaka (se 1 Kung. 17:15–16). Vad ber Herren oss att offra? Be barnen berätta hur de har välsignats när de har gjort uppoffringar.

1 Kungaboken 18:17–39

Jag kan välja att följa Jesus Kristus.

Israeliterna tvekade att följa Herren. Fundera på hur du kan inspirera barnen att vara hängivna sitt lärjungeskap.

Möjliga aktiviteter

  • Be varje barn läsa flera verser i 1 Kungaboken 18:17–39 och rita en teckning av det hans eller hennes verser beskriver. Hjälp barnen förstå verserna om det behövs. Låt dem sedan använda sina teckningar för att återge berättelsen. Vad lär den här berättelsen oss om Herren?

  • Be barnen berätta om tillfällen då de behövde välja mellan två olika saker. Vad hjälpte dem att bestämma sig? Hjälp dem att tänka på situationer då de kan behöva välja om de ska följa Jesus Kristus eller inte. Vilka sanningar i berättelsen i 1 Kungaboken 18:17–39 kan hjälpa dem bestämma sig?

1 Kungaboken 19:9–12

Den Helige Anden talar till mig som i ljudet av en svag susning.

Världen är full av distraherande oljud som gör det svårt att höra den Helige Andens milda, stilla röst. Hur hjälper du barnen att höra den?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen lyssna noga när du läser 1 Kungaboken 19:11–12 för dem väldigt lågmält. Be dem titta i 1 Kungaboken 19 för att hitta de verser du läste och förstå vad Elia gjorde. Prata om vad de behövde göra för att höra det du sa och hjälp dem jämföra det med det vi behöver göra för att höra Andens ”svaga susning”. Låt barnen turas om att tyst läsa andra verser i 1 Kungaboken 19 medan de andra barnen letar upp dessa verser i skrifterna.

  • Dela med dig av några fler skriftställen som beskriver hur Anden kommunicerar med oss (se HFS, ”Inspiration, inspirera”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Be barnen berätta om tillfällen då de har känt den Helige Anden vägleda dem eller vittna för dem. Vad gjorde de just då? Vad kan distrahera oss från att känna igen Anden? Läs Moroni 4:3 tillsammans och uppmuntra barnen att välja en sak att göra så att de ”alltid kan ha hans Ande hos sig”.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen tänka på något de vill göra på grund av det de har lärt sig i dag. De kan till exempel sätta upp ett andligt, intellektuellt, fysiskt eller socialt mål att bli mer som Jesus Kristus.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen känna igen Anden. ”Något av det allra viktigaste du som lärare kan göra är att hjälpa dem du undervisar att känna igen den Helige Andens inflytande. … Hjälp [barnen] att koppla samman sina andliga känslor med den Helige Andens inflytande.” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 11.)