Kom och följ mig
24–30 juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ’Han har uppstått’


”24–30 juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ’Han har uppstått’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”24–30 juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Jesus talar med Petrus

Föd mina får, av Kamille Corry

24–30 juni

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21

”Han har uppstått”

Börja din förberedelse med att läsa Matteus 28; Markus 16; Lukas 24 och Johannes 20–21. Kom och följ mig – för enskilda och familjer och det här lektionsförslaget kan hjälpa dig välja ut principer i de här kapitlen som är betydelsefulla för barnen i din klass.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Bilder kan hjälpa barnen minnas sådant de lärt sig hemma eller i andra sammanhang. Du kan kanske visa dem bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen berätta vad de vet om det som bilden visar.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1–23

Jag kommer att leva igen efter döden, precis som Jesus.

Jesu Kristi försoning och uppståndelse är historiens allra viktigaste händelse och utgör grunden för den kristna tron. När du läser om uppståndelsen, begrunda då hur du ska hjälpa barnen bygga upp sin tro på Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta om Jesu uppståndelse med egna ord. Be barnen turas om att återge berättelsen för dig. Du kan använda ”Kapitel 54: Jesus har uppstått”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 139–144, eller motsvarande video (LDS.org). Förklara att när Jesus dog lämnade hans ande kroppen. När han uppstod kom hans ande och kropp tillsammans igen.

  • Bjud in några församlingsmedlemmar att föreställa soldaterna, änglarna, Maria från Magdala, Petrus, Johannes, lärjungarna och Thomas och berätta vad de bevittnade efter Jesu uppståndelse.

  • Visa videon ”Vad händer när vi har dött?” (LDS.org), och berätta om någon du känner som har dött. Bär ditt vittnesbörd om att alla kommer att uppstå en dag. Uppmuntra barnen att bära sina vittnesbörd.

  • Sjung gärna ”Blev Jesus levande igen?” och ”När Jesus kommer hit”, Barnens sångbok, s. 45, 46. Be barnen föreställa sig hur det kommer att kännas att se den uppståndne Jesus. Låt dem berätta om sina tankar för klassen.

Johannes 20:24–29

Jag kan ha tro på Jesus Kristus även om jag inte kan se honom.

Fundera över hur du kan hjälpa barnen förstå vad tro är och hur de kan utöva tro på Frälsaren.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden Kristus visar sig för Thomas (LDS.org) medan du berättar om Thomas upplevelse i Johannes 20:24–29. Upprepa berättelsen senare under lektionen, men be då barnen att bidra med några av detaljerna.

  • Visa en låda som innehåller ett föremål som barnen inte kan se, och beskriv föremålet för barnen. Fråga dem om de tror att föremålet verkligen finns i lådan och varför. Visa dem sedan föremålet och förklara att tro är att tro på saker vi inte kan se. Den viktigaste tron vi kan ha är tron på Jesus Kristus.

Bild
Jesus visar sina händer för apostlarna

Se på mina händer, av Jeff Ward

Johannes 21:15–17

Jag kan visa min kärlek till Jesus genom att tjäna andra.

Hur kan du inspirera barnen att älska och hjälpa människor omkring sig?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Johannes 21:15–17 eller visa videon ”Föd mina får” (LDS.org). Jesus ville inte att Petrus skulle lägga all sin tid på att fiska. I stället ville han att Petrus skulle sprida evangeliet och uppmana alla att komma till honom. Ge barnen varsitt pappersfår och be dem skriva något på det som de kan göra för att hjälpa till med att skaffa mat åt Jesus får.

  • Be flera barn i förväg berätta om sådant de gör för att älska och tjäna andra, eller hur andra har tjänat dem.

  • Skriv namnet på alla barnen i din klass på pappersbitar som klippts i form av ett får och sprid ut de här fåren runtom i rummet. (Ta med namnen på barn som inte deltar regelbundet.) Be barnen samla in fåren genom att hitta det som har deras namn på sig. Vad kan vi göra för att tjäna de vilsna får vi kanske känner?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1–23

Tack vare Jesu uppståndelse kommer alla att uppstå.

Det är naturligt att barn undrar vad som händer när vi dör. Fundera över hur du kan undervisa dem om uppståndelsen på ett sätt som bygger upp deras tro.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen blunda och föreställa sig att de sitter vid Jesu grav medan du läser Johannes 20:1–17 eller sammanfattar berättelsen om hans uppståndelse (se även ”Kapitel 54: Jesus har uppstått”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 139–144, eller motsvarande video på LDS.org). Hur skulle det ha varit att se den uppståndne Frälsaren?

  • Be vart och ett av barnen att studera någons upplevelser av att ha sett den uppståndne Frälsaren och berätta för resten av klassen vad de lärde sig.

  • Se på en eller flera av de här videorna med barnen: ”Jesus läggs i en grav”, ”Jesus uppstår”, ”Kristus visar sig på vägen till Emmaus” och ”Den uppståndne Herren visar sig för apostlarna” (LDS.org).

Johannes 20:24–29

Jag kan ha tro på Jesus Kristus även om jag inte kan se honom.

Vad gör barnen du undervisar för att stärka sin tro på Jesus Kristus? Hur kan du hjälpa dem?

Möjliga aktiviteter

  • Be några elever turas om att läsa upp verserna i Johannes 20:24–29. (Se även videon ”Saliga är de som tror, fastän de inte ser”, LDS.org.)

  • Skriv varje ord i meningen ”Saliga är de som tror, fastän de inte ser” på separata pappersbitar. Låt barnen lägga orden i rätt ordning. Be dem berätta om upplevelser då de känt Frälsarens kärlek även om de inte såg honom.

  • Låt barnen rita bilder av sådant de kan göra för att stärka sin tro. Medan de ritar berättar du vad du har gjort för att stärka din tro på Jesus Kristus.

Johannes 21:1–17

Jag kan visa min kärlek till Jesus genom att föda hans får.

Barn kan ha stort inflytande över människorna omkring dem. Hur kan du uppmuntra dem att stärka andra i evangeliet?

Möjliga aktiviteter

  • Innan ni läser Johannes 21:1–17 tillsammans, frågar du barnen om de någonsin har fiskat. Hur var det? Fråga om någon någonsin fått massor av fisk (Joh. 21:6).

  • Läs Johannes 21:15–17, men ersätt Simons namn med namn på barnen. Vilka är Jesus får? Hur kan vi ge mat till hans får?

  • Bjud barnen på något enkelt att äta. Medan de äter frågar du dem hur spridandet av evangeliet är som att ge någon mat.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att använda veckans aktivitetssida till att undervisa sin familj om den sista veckan i Frälsarens liv.

Förbättra vår undervisning

Följ upp uppmaningarna till handling. När du uppmanar barnen att handla enligt det de lär sig ska du följa upp din uppmaning under nästa lektion. Du visar då barnen att du bryr dig om hur evangeliet är till glädje och nytta i deras liv. När de berättar om sina upplevelser blir de stärkta och kan hjälpa varandra att leva efter evangeliet.

Bild
Aktivitetssida: alla ska uppstå