Kom och följ mig
10–16 juni. Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18: ’Inte som jag vill utan som du vill’


”10–16 juni. Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18: ’Inte som jag vill utan som du vill’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”10–16 juni. Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Den sista måltiden

Och det blev afton, av Benjamin McPherson

10–16 juni

Matteus 26; Markus 14; Lukas 22; Johannes 18

”Inte som jag vill utan som du vill”

Titta i Matteus 26; Markus 14; Lukas 22 och Johannes 18 efter principer som du känner att barnen behöver förstå.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa bilder av händelserna i de här kapitlen, som till exempel Evangeliebilder, nr. 54, 55 och 56, och låt barnen berätta vad som händer i bilderna.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Markus 14:22–25; Lukas 22:19–20

Sakramentet hjälper mig att tänka på Jesus.

Hjälp barnen förstå att sakramentet är ett tillfälle för dem att tänka på Jesus.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta redogörelsen för hur Jesus instiftade sakramentet. Du kan använda ”Kapitel 49: Det första sakramentet”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 124–126 eller motsvarande video (LDS.org). Se även videon ”Sakramentet” (LDS.org). Hjälp barnen förstå att vi minns Jesus under sakramentet.

  • Fråga barnen om de vet vad sakramentets bröd och vattnet symboliserar. Förklara att de här emblemen hjälper oss minnas att Jesus dog för oss och uppstod från de döda. Ställ fram en bit bröd och en bägare med vatten och hjälp barnen lära sig orden ”till minne av [Jesus]” utantill (Luk. 22:19).

  • Be barnen blunda och tänka på någon de älskar, och låt dem sedan berätta för dig om den personen. Be dem blunda igen, tänka på Frälsaren och sedan berätta vad de vet om honom. Uppmuntra dem att tänka på Jesus under sakramentet varje vecka.

  • Be barnen visa vad de kan göra för att minnas Jesus och vara vördnadsfulla under sakramentet.

  • Hjälp barnen göra häftet som visas på den här veckans aktivitetssida. Föreslå att de använder det som en hjälp att tänka på Jesus under sakramentet.

  • Hjälp barnen söka i några av kyrkans tidskrifter efter bilder på Jesus och skapa ett collage som de kan titta på under sakramentsmötet.

Matteus 26:36–46

Jesus led för mig därför att han älskar mig.

Fundera över hur du kan hjälpa barnen känna att Jesus älskar dem när ni samtalar om hans lidande i Getsemane.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen tänka på ett tillfälle när de kände sig ledsna eller sårade. Be ett lämpligt antal barn berätta. Visa bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Förklara att Jesus, på ett sätt som vi inte riktigt kan förstå, kände all den smärta och sorg som vi alla någonsin har känt. Det innebär att han kan hjälpa oss att må bättre när vi är ledsna eller upprörda.

  • Sjung ”Jag vet han älskar mig”, Barnens sångbok, s. 42, med barnen. Be dem berätta på vilka sätt de har känt Jesu kärlek.

Bild
Kristus ber i Getsemane

Kristus ber i Getsemanes trädgård, av Hermann Clementz

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Markus 14:22–24

Sakramentet hjälper mig minnas Jesus Kristus och hans offer för mig.

Hur kan du hjälpa barnen få en mer meningsfull upplevelse av sakramentet?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen turas om att läsa verserna i Markus 14:22–24 (se även JSÖ, Mark. 14:20–24 [i HFS]) och Läran och förbunden 20:75–79. Vilka ord och insikter har de båda skriftställena gemensamt?

  • Fråga barnen vad de kan göra som hjälper dem att tänka på Jesus under sakramentet. Hjälp dem hitta skriftställen eller ord från sakramentspsalmer som de kan läsa under sakramentet, och skriv sedan upp dem på ett kort som barnen kan titta på nästa gång de tar sakramentet. Sjung några av de här sångerna med barnen (se Psalmer, nr 109–129).

  • Skriv nyckelfraser från sakramentsbönerna på tavlan och hjälp barnen lära sig dem utantill. Vad betyder de här orden? Varför är vi tacksamma för att vi får förnya våra dopförbund varje vecka?

  • Be någon som bär aronska prästadömet berätta för barnen om sin upplevelse av att förbereda, välsigna eller dela ut sakramentet. Vad hjälper honom att förbereda sig för att göra det här? Hur känns det för honom när han gör det? Hur påminner brödet och vattnet honom om Frälsaren?

  • Be de barn som har blivit döpta att berätta vad de minns från sitt dop. Hur kändes det för dem? Vilka förbund ingick de? (Se Mosiah 18:8–10.) Berätta för dem att när vi varje vecka tar del av sakramentet kan det vara som att vi döps igen – vi kan få förlåtelse för våra synder och vi förnyar våra förbund.

Matteus 26:36–42

I Getsemane tog Jesus Kristus på sig min synd och smärta.

Kunskap om vad Jesus gjorde för oss i Getsemane kan hjälpa barnen att omvända sig från sina synder och vända sig till Frälsaren när de upplever svåra prövningar.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Matteus 26:36–42 och titta efter ord eller fraser som beskriver Jesus känslor i Getsemane. Vad var det Jesus upplevde som fick honom att känna så? Ge barnen möjlighet att berätta om sina känslor för Jesus och hans offer för oss.

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de var ledsna eller hade ont. Fråga dem om de känner någon som har känt likadant. Förklara att i Getsemane kände Jesus all den smärta och sorg som alla någonsin har känt. Han kände det för att han skulle kunna trösta oss när vi behöver det (se Alma 7:11–12).

  • Ge ett barn en pinne som är längre än bredden på dörren in till klassrummet och be barnet hålla den vågrätt och försöka gå genom dörröppningen. Förklara att pinnen representerar våra synder, som hindrar oss från att komma in i Guds rike. Ta bort pinnen för att visa att Jesus tog på sig våra synder så att vi kan få förlåtelse när vi omvänder oss.

Lukas 22:39–44

Jag kan följa Jesus exempel genom att vara lydig mot min himmelske Fader.

Jesus visade lydnad mot Fadern när han sa: ”Ske inte min vilja utan din” (Luk. 22:42). Hur kan du hjälpa barnen lära sig av Jesus föredöme?

Möjliga aktiviteter

  • Lär er tillsammans orden ”ske inte min vilja utan din” utantill (Luk. 22:42). Vad kan vi göra för att lyda vår himmelske Faders vilja?

  • Hjälp barnen komma på några bud som de har lytt. Fråga: Vilka välsignelser fick ni genom att vara lydiga mot er himmelske Fader, även när det var svårt? Be dem dela med sig av sina upplevelser och vittnesbörd.

Lukas 22:41–43

Jag kan få hjälp när jag ber.

När Jesus bad i Getsemane kom en ängel för att stärka honom. Förstår barnen du undervisar att också de kan be till sin himmelske Fader om styrka?

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelsen i Lukas 22:41–43 för barnen (kanske genom att använda ”Kapitel 51: Jesus lider i Getsemane örtagård”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 129–132, eller motsvarande video på LDS.org). Förklara att när Jesus bad skickade vår himmelske Fader en ängel för att stärka honom. Vem skickar vår himmelske Fader för att stärka oss?

  • Visa bilden av hur ängeln tröstade Kristus i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och berätta om en upplevelse där du kände dig stärkt av vår himmelske Fader.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta för sin familj vad de ska göra under sakramentet för att minnas Jesus.

Förbättra vår undervisning

Bär ditt vittnesbörd för klassen. Ett vittnesbörd kan vara så enkelt som ”Jag vet att vår himmelske Fader älskar var och en av er” eller ”Det känns bra inuti när jag lär mig om Jesus Kristus”.

Bild
Aktivitetssida: Sakramentet