Kom och följ mig
27 maj–2 juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13; Lukas 21: ’Människosonen kommer’


”27 maj–2 juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13; Lukas 21: ’Människosonen kommer’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”27 maj–2 juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13; Lukas 21”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Kristi andra ankomst

Kristi andra ankomst, av Harry Anderson

27 maj–2 juni

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13; Lukas 21

”Människosonen kommer”

Fundera över vad barnen behöver lära sig om Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13 och Lukas 21. Du kan anpassa förslagen för äldre barn i det här lektionsförslaget för yngre barn och vice versa.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa en bild som hör samman med en av berättelserna i den här veckans läsning (som till exempel bilden av de tio jungfrurna i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Be barnen berätta vad de vet om berättelsen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Joseph Smith – Matteus 1:31

Innan Jesus kommer tillbaka ska evangeliet predikas i hela världen.

Jesus sa att innan han kommer tillbaka ska evangeliet predikas i hela världen. Barnen kan hjälpa till att uppfylla den här profetian genom att sprida evangeliet.

Möjliga aktiviteter

  • Visa en karta, en jordglob eller en bild av jorden (se Evangeliebilder, nr 3) och hjälp barnen säga: ”Detta evangelium … skall predikas i hela världen” (Joseph Smith – Matteus 1:31). Varför vill Gud att alla hans barn ska få höra evangeliet?

  • Låt alla barnen marschera på stället medan ni tillsammans sjunger ”Jag skulle vilja vara missionär” och ”Vi har valt att tjäna”, Barnens sångbok, s. 90, 94. Bjud in heltidsmissionärer eller nyligen hemkomna missionärer att berätta om sina upplevelser av att sprida evangeliet och hjälp barnen tänka ut sätt att sprida evangeliet.

Bild
Jorden från rymden

Foto med tillstånd av NASA Johnson Space Center

Matteus 25:14–30

Jag kan använda de gåvor som Gud har gett mig.

Små barn håller på att upptäcka sina gåvor och förmågor. Hjälp dem förstå att de här gåvorna och förmågorna kommer från vår himmelske Fader.

Möjliga aktiviteter

  • Ta med några mynt att använda när du berättar liknelsen om talenterna i Matteus 25:14–30. Du kan be tre barn att föreställa de tre tjänarna. Förklara att på Jesu tid var talenter pengar, men i liknelsen föreställde talenter våra gåvor eller talanger.

  • Be barnen berätta på vilka sätt deras föräldrar, syskon, lärare eller vänner har hjälpt dem. Vilka förmågor har de här personerna som kan hjälpa dem att tjäna andra?

  • Skriv en liten anteckning till vart och ett av barnen om de gåvor och förmågor som du ser att de har. Slå in anteckningarna som små presenter och låt barnen öppna sina ”gåvor”. Uppmuntra dem att förbättra sina gåvor och använda dem för att tjäna andra.

Matteus 25:31–46

Jesus vill att jag ska tjäna andra.

Vi tjänar vår himmelske Fader och Jesus Kristus genom att tjäna människor omkring oss. Små barn kan också tjäna andra.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta liknelsen i Matteus 25:34–46. Hjälp barnen förstå att när vi tjänar andra tjänar vi Jesus.

  • Håll upp ett foto av ett barn i din klass med en bild av Jesus dold bakom det. Vad kan vi göra för att tjäna det här barnet? Ta bort fotot på barnet och förklara att när vi tjänar varandra så tjänar vi Jesus.

  • Låt barnen rita bilder av hur de själva tjänar andra på de sätt som Frälsaren beskriver i Matteus 25:35–36. Be de andra barnen gissa vad de ritar.

  • Be barnen berätta om upplevelser de haft av att någon har tjänat dem eller deras familjer på ett kristuslikt sätt.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Joseph Smith – Matteus 1:31

Innan Jesus kommer tillbaka ska evangeliet predikas i hela världen.

Barnen du undervisar kan hjälpa till att predika evangeliet i hela världen innan Frälsarens andra ankomst.

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen berätta om välsignelser de fått eller kommer att få tack vare sitt medlemskap i Kristi kyrka. Läs Joseph Smith – Matteus 1:31 tillsammans och fråga barnen hur evangeliet kan välsigna Guds barn i hela världen.

  • Visa barnen en karta över världen eller ert land och hjälp dem hitta några platser där en familjemedlem eller vän har predikat evangeliet som missionär.

  • Be några barn förbereda sig för att berätta hur deras släktingar eller förfäder fick höra om evangeliet. Om det är möjligt ber du någon i församlingen som verkat som heltidsmissionär att berätta om en upplevelse av att ha delat med sig av evangeliet.

  • Be vart och ett av barnen att skriva ner namnet på någon som han eller hon kan berätta om evangeliet för eller bjuda in till kyrkan. Be också barnen skriva upp sådant som de kan göra för att vara missionärer nu.

Matteus 25:1–13

Jag ansvarar för min egen omvändelse till evangeliet.

Liknelsen om de tio jungfrurna lär oss att vi inte kan låna vår omvändelse till evangeliet från andra. Hur kan du hjälpa barnen ta ansvar för sin egen omvändelse?

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn och en av dess föräldrar att förbereda sig att berätta hur de lärde sig liknelsen om de tio jungfrurna hemma den här veckan.

  • Rita en bild av en oljelampa och skriv vittnesbörd på den. Ge varje barn ett stycke droppformat papper och be dem skriva på det något som han eller hon ska göra för att bli mer omvänd till evangeliet. Sätt upp deras droppar på tavlan, runt lampan.

  • Be barnen hjälpa dig att göra en lista över vad man gör för att förbereda sig för en speciell besökare. Hur liknar, eller liknar inte, de här sakerna det vi kan göra för att andligt förbereda oss för Frälsarens andra ankomst?

  • Skriv fem saker som man inte kan låna på fem pappersremsor. Skriv sådant som kan lånas på fem andra remsor. Blanda ihop remsorna och be barnen dela upp dem i de här två grupperna. Läs Matteus 25:1–13 tillsammans. Varför är det viktigt att inte förlita sig på andra för vår omvändelse till evangeliet?

Matteus 25:14–46

Vid den yttersta domen kommer vi att redogöra för vårt liv inför Herren.

Efter uppståndelsen kommer Gud att döma oss beroende på vår lydnad mot hans bud och på hur vi tagit emot Frälsarens försoningsoffer. Liknelsen om talenterna och liknelsen om fåren och getterna undervisar oss om den yttersta domen.

Möjliga aktiviteter

  • Be hälften av klassen att läsa Matteus 25:14–30 och den andra hälften att läsa Matteus 25:31–46. Be grupperna spela upp liknelserna för klassen.

  • Be barnen läsa Matteus 25:35–36 två och två, och göra en lista över vad de kan göra för att visa sin kärlek till Jesus Kristus.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta för sin familj om hur de kan bli bättre missionärer och att prata med sin familj om personer som de kan dela med sig av evangeliet till.

Förbättra vår undervisning

Lyssna till eller spela upp en berättelse. Barn älskar berättelser ur skrifterna, så titta efter sätt att involvera barnen i skriftberättelserna du återger. De kan hålla upp bilder eller föremål, rita bilder av berättelsen, spela upp berättelsen eller hjälpa till att berätta. Repetera berättelser för att hjälpa dem uppfatta viktiga detaljer och lärdomar i evangeliet.

Bild
Aktivitetssida: sprida evangeliet