Kom och följ mig
27 maj–2 juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13; Lukas 21: ’Människosonens återkomst’


”27 maj–2 juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13; Lukas 21: ’Människosonens återkomst’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”27 maj–2 juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13; Lukas 21”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Kristi andra ankomst

Kristi andra ankomst, av Harry Anderson

27 maj–2 juni.

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13; Lukas 21

”Människosonen skall komma”

När ni läser Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13 och Lukas 21, kan ni fråga: ”Vilka budskap har de här kapitlen för mig, för min familj, för mitt ämbete?”

Skriv ner dina intryck

Jesu lärjungar måste ha funnit hans profetia förbluffande: Jerusalems mäktiga tempel, det judiska folkets andliga och kulturella centrum, skulle förstöras så totalt att det inte skulle ”lämnas sten på sten”. Naturligtvis ville lärjungarna veta mer. ”När skall detta ske?” frågade de. ”Vad blir tecknet på din återkomst?” (Se JS – M 1:2–4.) Frälsarens svar avslöjade att den stora förstörelse som skulle drabba Jerusalem – en profetia som uppfylldes år 70 efter Kristus – skulle vara relativt liten jämförd med tecknen på hans ankomst i de sista dagarna. Sådant som är ännu stabilare än templet ska visa sig tillfälligt – solen, månen, stjärnorna, nationerna och haven. Till och med ”himlens krafter skall skakas” (JS – M 1:33). Om vi är andligt medvetna kan de här oroligheterna lära oss att sätta vår lit till något mer beständigt. Och Jesus lovade: ”Himmel och jord skall förgås … [men] mina ord [skall aldrig] förgås. … Och den som bevarar mitt ord skall inte bli bedragen” (JS – M 1:35, 37).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Joseph Smith – Matteus

Vad är Joseph Smith – Matteus?

Joseph Smith – Matteus, som finns i Den kostbara pärlan, är ett utdrag ur Joseph Smiths översättning av Bibeln. Den innehåller revisioner av sista versen i Matteus 23 och hela Matteus 24 (se HFS, ”Joseph Smiths översättning”). Joseph Smiths inspirerade revisioner återställer dyrbara sanningar som gått förlorade. Vers 12–21 av Joseph Smith – Matteus syftar på Jerusalems förstörelse fordom. Vers 21–55 innehåller profetior om de sista dagarna.

Joseph Smith – Matteus 1:21–37; Markus 13:21–37; Lukas 21:25–38

Profetior om Frälsarens andra ankomst kan hjälpa mig se framtiden an med tro.

Det kan vara oroande att läsa om de händelser som leder fram till Kristi andra ankomst. Men när Jesus profeterade om dessa händelser sa han till sina lärjungar att ”inte [bli] oroade” (Joseph Smith – Matteus 1:23). Hur kan du undgå att vara oroad när du hör om jordbävningar, krig, bedrägerier och svältkatastrofer? Tänk på den frågan när du läser de här verserna. Lägg märke till om du får lugnande svar.

Se även Läran och förbunden 29:14–21; 38:30; 45:16–52; 88:86–94; ”Jesu Kristi andra ankomst” i Evangelieämnen, topics.lds.org.

Joseph Smith – Matteus 1:26–27, 38–55; Matteus 25:1–13; Lukas 21:29–36

Jag måste alltid vara redo för Frälsarens andra ankomst.

Gud har inte uppenbarat ”vilken dag eller timme [Människosonen] kommer” (Matt. 25:13). Men han vill inte att den dagen ska komma över oss ”plötsligt” (Luk. 21:34), så han har gett oss råd om hur vi ska förbereda oss.

När ni läser de här verserna kan ni peka ut liknelser och andra jämförelser som Frälsaren använde för att lära oss att alltid vara beredda på hans andra ankomst. Vad lär ni er av dem? Vad inspireras ni att göra?

Matteus 25:14–30

Min himmelske Fader förväntar sig att jag ska använda hans gåvor klokt.

På Frälsarens tid avsåg ”talenter” pengar. Men Herrens liknelse om talenterna kan lära oss hur han vill att vi ska använda alla de välsignelser han gett oss. Herren förväntar sig att vi ska föröka det han gett oss. När du läser den här liknelsen kan du göra en lista över några av de välsignelser och möjligheter som vår himmelske Fader har gett dig. Vad förväntar han sig att du ska göra med de här välsignelserna? Hur kan du använda de här gåvorna ännu bättre? Hur har dina talenter blivit förökade när du har tjänat Herren?

Matteus 25:31–46.

När jag tjänar andra, tjänar jag Gud.

Om du någonsin undrat hur Herren ska bedöma ditt liv bör du läsa liknelsen om fåren och getterna. Vad kommer att betyda mest när vi står inför Kristus?

Se även Mosiah 2:17.

Markus 12:18–27

Kommer äktenskapet att fortsätta efter uppståndelsen?

Vi lär av nutida uppenbarelse att Jesu ord att ”när de döda uppstår gifter de sig inte och blir inte bortgifta” syftar på dem som inte har ingått det celestiala äktenskapsförbundet (se L&F 132:15–16). Ett celestialt äktenskap där ”en man äktar en hustru … enligt det nya och eviga förbundet” ska vara ”i evigheters evighet” om mannen och hustrun är trogna sina förbund (L&F 132:19).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Joseph Smith – Matteus

För att hjälpa familjen utforska det här kapitlet kan ni söka Frälsarens lärdomar om hur vi kan förbereda oss för hans andra ankomst (se till exempel v. 22–23, 29–30, 37, 46–48). Vad kan er familj göra för att följa hans råd?

Joseph Smith – Matteus 1:22, 37

Vad innebär det att bevara Guds ord? Hur kan vi göra det i vår familj? Hur hjälper det oss att undgå att bli bedragna?

Matteus 25:1–13

Ni kan använda bilden på de tio jungfrurna i det här lektionsförslaget när ni diskuterar Matteus 25:1–13. Vilka detaljer ser familjemedlemmarna i bilden som beskrivs i de här verserna?

Kanske familjen skulle tycka om att leta runt i hemmet efter oljedroppar av papper som ni gömt. Ni kan fästa droppar vid föremål som representerar vad familjemedlemmar kan göra för att stärka sina vittnesbörd och bereda sig för Kristi andra ankomst, såsom skrifterna, söndagskläder eller en bild av templet.

Markus 12:38–44; Lukas 21:1–4

Vad kan er familj lära av änkans exempel? Vad lärde Frälsaren sina lärjungar om offergåvor? Visa en tiondetalong och prata om familjens offergåvor till Herren och hur dessa gåvor hjälper till att bygga Guds rike. Finns det offergåvor er familj ger som inte syns på en tiondetalong?

Bild
Änkans offergåva

Änkans offergåva, av Sandra Rast

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Ordna din studiemiljö. ”Vår omgivning [kan] djupt påverka vår förmåga att lära oss och känna sanning” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15). Försök hitta platser att studera skrifterna som inbjuder den Helige Andens påverkan. Upplyftande musik kan också inbjuda Anden.

Bild
Tio jungfrur

Fem av dem var förståndiga, av Walter Rane