Kom och följ mig
24–30 juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ’Han har uppstått’


”24–30 juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ’Han har uppstått’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”24–30 juni. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Jesus talar till Petrus

Föd mina får, av Kamille Corry

24–30 juni

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21

”Han har uppstått”

Läs under bön Matteus 28; Markus 16; Lukas 24 och Johannes 20–21, och fundera över den glädje du har tack vare Kristi uppståndelse. Tänk efter hur du kan delge andra ditt vittnesbörd om den här händelsen.

Skriv ner dina intryck

För många åskådare kan Jesu död ha verkat som ett tragiskt slut på ett anmärkningsvärt liv. Var inte detta mannen som uppväckte Lasarus från de döda? Hade han inte gång på gång motstått mordhot från fariseerna? Han hade visat sin makt att bota blindhet, spetälska och förlamning. Själva vindarna och sjön lydde honom. Men här var han, hängande på korset och förkunnade: ”Det är fullbordat” (Joh. 19:30). Man kan med uppriktig förvåning ha sagt de hånfulla orden: ”Andra har han hjälpt. Sig själv kan han inte hjälpa” (Matt. 27:42). Men vi vet att Jesu död inte var slutet på historien. Vi vet att gravens tystnad var tillfällig och att Kristi frälsningsarbete just hade börjat. Han finns i dag inte ”bland de döda” utan bland de levande (Luk. 24:5). Hans undervisning kunde inte tystas, för hans lojala lärjungar skulle predika evangeliet för ”alla folk” och lita på hans löfte att han skulle vara ”med [dem] alla dagar intill tidens slut” (Matt. 28:19–20).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20

Tack vare att Jesus Kristus uppstått ska jag också uppstå.

I de här verserna läser vi om en av de viktigaste händelserna i världshistorien: Jesu Kristi uppståndelse. Medan ni läser kan ni sätta er själva i de människors ställe som bevittnade händelserna kring uppståndelsen. Hur kan de här vittnena ha känt sig? Hur känns det för dig att läsa om Frälsarens uppståndelse? Tänk på hur det har påverkat dig – din syn på livet, dina relationer till andra, din tro på Kristus och din tro på andra evangeliesanningar.

Se även Handledning för skriftstudier, ”Uppståndelse”; ”Uppståndelse” i Evangelieämnen, topics.lds.org.

Lukas 24:13–35

Vi kan inbjuda Frälsaren att ”stanna kvar hos oss”.

De två vandrande lärjungarnas upplevelse när de mötte den uppståndne Frälsaren kan ha paralleller med ditt lärjungeskaps väg. Vilket samband ser du mellan den här berättelsen och dina upplevelser som en Kristi efterföljare? Hur kan du vandra med honom i dag och bjuda honom att ”stanna” lite längre (Luk. 24:29)? Hur märker du hans närvaro i ditt liv? På vilka sätt har den Helige Anden vittnat för dig om Jesu Kristi gudomlighet?

Lukas 24:36–43; Johannes 20

Har Jesus Kristus en kropp?

Genom berättelserna om hur den uppståndne Herren visade sig för Maria från Magdala och hans senare samvaro med sina lärjungar vet vi att Jesu uppståndelse var bokstavlig och fysisk. Med sin uppståndna förhärligade kropp gick han, talade och åt med sina efterföljare. Andra skriftställen vittnar också om att Jesus Kristus har en kropp av kött och ben: Filipperbrevet 3:20–21; 3 Nephi 11:13–15; Läran och förbunden 110:2–3; 130:1, 22.

Johannes 20:19–29

”Saliga är de som tror, fastän de inte ser.”

Det kan vara svårt att tro på något utan att se fysiska bevis. Man kan ibland känna sig som Thomas, som sa: ”Om jag inte får se … så kan jag inte tro” (Joh. 20:25). Till svar sa Frälsaren till Thomas: ”Saliga är de som tror, fastän de inte ser” (Joh. 20:29). Hur har du blivit välsignad genom att tro på andliga ting du inte kunde se? Vad hjälper dig att ha tro på Frälsaren trots att du inte ser honom? Vilka andra sanningar tror du på utan fysiska bevis? Hur kan du fortsätta stärka din tro på ”ting som inte syns men som är verkliga” (Alma 32:21; se även Eth. 12:6)? Du kan skriva i din dagbok om upplevelser som hjälpt dig tro på Jesus Kristus eller berätta om dem för någon du känner.

Johannes 21:1–17

Frälsaren inbjuder mig att föra hans får på bete.

Det kan vara intressant att jämföra Frälsarens samvaro med sina apostlar i Johannes 21 med den första gången han befallde dem att lämna sina fiskenät, som det står om i Lukas 5:1–11. Vilka likheter och skillnader hittar du? Vilka insikter om lärjungeskap hittar du?

Tänk på hur Frälsarens ord till Petrus i Johannes 21:15–17 kan tillämpas på dig. Finns det något som håller dig tillbaka från att betjäna Herrens får? Vad skulle du svara om Herren frågade dig: ”Älskar du mig?” Tänk efter hur du kan visa din kärlek till Herren.

Se även Jeffrey R. Holland, ”Det största och främsta budet”, Liahona, nov. 2012, s. 83–85.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser evangelierna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 28:6

Varför är orden ”Han är inte här. Han har uppstått” några av de mest hoppingivande och betydelsefulla ord som någonsin yttrats?

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21

När familjen läser de här kapitlen, lägg märke till de människor som samverkade med Jesus i varje redogörelse. Vid en punkt kan ni till exempel fokusera på de människor som besökte Frälsarens grav. Vid ett annat tillfälle kan ni noga studera apostlarnas eller lärjungarnas handlande på vägen till Emmaus.

Bild
Kristus med två lärjungar

Vägen till Emmaus, av Jon McNaughton

Matteus 28:16–20; Markus 16:14–20; Lukas 24:44–53

Som familj kan ni tala om det arbete som Kristus bad sina apostlar att utföra. Hur kan vi hjälpa till med detta arbete? Kan du berätta om en gång när du känt att ”Herren verkade tillsammans med” dig och hjälpte dig utföra hans avsikter (Mark. 16:20)?

Johannes 21:15–17

Ni kan läsa de här verserna under en måltid tillsammans. Detta kan ge ytterligare mening till Frälsarens ord ”för mina lamm på bete”. Med tanke på vad Jesus lärde om får i Nya testamentet (se till exempel Matt. 9:35–36; 10:5–6; 25:31–46; Luk. 15:4–7; Joh. 10:1–16), varför är att föra får på bete en bra liknelse för att ge Guds barn omsorg och näring? Vad lär oss den liknelsen om vår himmelske Faders och Jesu känslor för oss?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Använd musik till att inbjuda Anden och undervisa om läran. Att lyssna på eller sjunga psalmer, till exempel ”Han som dog är nu uppstånden” eller ”Frälsaren uppstånden är” (Psalmer, nr 130, 131) kan inbjuda Anden och hjälpa er lära er om Frälsarens uppståndelse.

Bild
Kristus visar sig för Maria vid den tomma graven

Kvinna, varför gråter du? av Simon Dewey