Kom och följ mig
20–26 maj. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: ’Se, din konung kommer’


”20–26 maj. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: ’Se, din konung kommer’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”20–26 maj. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
man i träd när Jesus närmar sig

Sackeus i fikonträdet, av James Tissot

20–26 maj

Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12

”Se, din konung kommer”

Innan du läser lektionsförslaget, läs Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20 och Johannes 12. Skriv ner intryck som du kan delge i familjen eller lektioner i kyrkan.

Skriv ner dina intryck

Frälsaren var hungrig efter resan från Betania till Jerusalem, och ett mullbärsfikonträd såg på håll ut att erbjuda något att äta. Men när Jesus närmade sig trädet såg han att det inte bar någon frukt (se Matt. 21:17–20; Mark. 11:12–14, 20). Fikonträdet liknade på sätt och vis de skenheliga religiösa ledarna i Jerusalem. Deras tomma undervisning och yttre tecken på helighet gav ingen andlig näring. Fariseerna och de skriftlärda tycktes följa många bud men missade de två största buden: att älska Gud och att älska sin nästa som sig själv (se Matt. 22:34–40; 23:23).

Däremot hade många börjat erkänna den goda frukten av Jesu lärdomar. När han kom till Jerusalem, välkomnade de honom med grenar de skurit från träd för jämna vägen för honom och gladdes åt att äntligen, som forntida profetior sagt, ”din konung kommer” (Sak. 9:9). När du läser den här veckan, tänk på frukterna av Frälsarens lärdomar och försoningsoffer i ditt liv och hur du kan ”bära rik frukt” (se Joh. 12:24).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 23; Lukas 19:1–10; 20:45–47

Herren dömer inte efter utseendet utan efter hjärtats önskningar.

På Jesu tid ansåg många att publikanerna, eller skatteindrivarna, var oärliga och stal från folket. Så eftersom Sackeus, publikanernas förman, var rik, kan han ha varit ännu mer misstänkt. Men Jesus såg till Sackeus hjärta. Vad avslöjar Lukas 19:1–10 om Sackeus hjärta? Du kan lägga märke till orden i de här verserna som beskriver vad Sackeus gjorde för att visa sin hängivenhet för Frälsaren. Vilka är ditt hjärtas önskningar? Vad gör du för att söka Frälsaren som Sackeus gjorde?

Det Frälsaren sa till de skriftlärda och fariseerna är en intressant kontrast till det han sa till Sackeus. Som president Dieter F. Uchtdorf förklarade: ”[Jesus] reste sig i rättfärdig vrede mot hycklare som de skriftlärda, fariseerna och sadduceerna – de som försökte se rättfärdiga ut för att vinna världens beröm, inflytande och välstånd, samtidigt som de förtryckte dem de borde hjälpa” (”Om att vara äkta”, Liahona, maj 2015, s. 81).

I Matteus 23 använde Frälsaren flera liknelser för att beskriva hyckleri. Du kan markera de här liknelserna och lägga märke till vad de lär om hyckleri. Vad inspireras du att göra annorlunda på grund av Frälsarens lärdomar?

Se även Läran och förbunden 88:62–63; 137:9.

Matteus 21:1–11; Markus 11:1–11; Lukas 19:29–44; Johannes 12:12–16

Jesus Kristus är min kung.

Redogörelserna i Matteus 21:1–11; Markus 11:1–11; Lukas 19:29–44 och Johannes 12:12–16 handlar om början av den sista veckan i Frälsarens liv, däribland hans intåg i Jerusalem. De som erkände honom som sin kung visade sin hängivenhet genom att smörja honom (se Joh. 12:1–8), breda ut kläder och palmkvistar längs hans väg in i Jerusalem, och högt lovprisa honom. Tänk på hur följande resurser kan fördjupa din kunskap om de händelser som inledde den sista veckan av Frälsarens liv.

Hur kan du ta emot Frälsaren som din Herre och kung?

Se även ”Herrens intåg i Jerusalem” (video, LDS.org).

Matteus 22:34–40

De två största buden är att älska Gud och att älska sin nästa som sig själv.

Om du någon gång känner dig överväldigad i din strävan att följa Jesus Kristus, kan Frälsarens ord till den laglärde i Matteus 22 hjälpa dig förenkla och fokusera ditt lärjungeskap. Här är ett sätt att göra det: Gör en lista över flera av Herrens bud. Vad är sambandet mellan varje punkt på din lista och de två största buden? Hur kan fokus på de två största buden hjälpa dig hålla de andra?

Matteus 23:5

Vad var böneremmar?

Böneremmar var läderremmar med små kapslar som innehöll pergamentrullar med bibelord. Judarna fäste de här kapslarna på pannan eller armen som ett sätt att minnas buden (se 5 Mos. 6:6–8). Av stolthet brukade fariseerna bära ovanligt stora böneremmar så att alla kunde se hur mycket de älskade Guds ord.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Johannes 12:1–8

Hur visade Maria sin kärlek till Frälsaren? Hur visar vi vår kärlek till honom?

Bild
kvinna som torkar Jesu fötter med sitt hår

Tvättar Jesu fötter, av Brian Call

Johannes 12:42–43

Hur kan du visa respekt för andra när de talar om eller försvarar sin tro? Vilka sociala följder kan göra att vi avstår från att berätta om eller försvara vår tro på Kristus? Exempel på människor som inte gav efter för socialt tryck finner vi i Daniel 1:3–20; 3; 6; Johannes 7:45–53; 9:1–38 och Mosiah 17:1–4.

Matteus 21:12–17

Hur visar vi vår vördnad och respekt för templet? Vad kan vi ”driva ut” ur våra liv som hindrar oss från att uppleva templet som ett ”bönens hus” (se Matt. 21:12–13) och en plats för andligt helande? Ni kanske vill sjunga ”Jag längtar så till templet”, Barnens sångbok, s. 99.

Matteus 21:28–32

Vilka lärdomar från liknelsen om mannen med två söner kan hjälpa din familj? Ni kan till exempel använda berättelsen för att diskutera vikten av uppriktig lydnad och omvändelse. Familjen kanske kan skriva en dramatisering av liknelsen och turas om att spela olika roller.

Matteus 22:15–22

Nämn några saker ”som tillhör Gud” (v. 21) och som vi borde ge honom.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Använd konst för att engagera familjen. ”Boken Evangeliebilder och MediabiblioteketLDS.org innehåller många bilder och videor som kan hjälpa [din familj] att visualisera begrepp och händelser” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22). Den målning som finns i det här lektionsförslaget kan till exempel hjälpa till att göra Kristi intåg i Jerusalem mer levande.

Bild
Kristi intåg i Jerusalem

Det högtidliga intåget, av Walter Rane