Kom och följ mig
29 april–5 maj. Johannes 7–10: ’Jag är den gode herden’


”29 april–5 maj. Johannes 7–10: ’Jag är den gode herden’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”29 april–5 maj. Johannes 7–10”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Kristus och kvinnan som gripits för äktenskapsbrott

Den som är utan synd, av Liz Lemon Swindle

29 april–5 maj

Johannes 7–10

”Jag är den gode herden”

När ni läser Johannes 7–10 kan ni få intryck från den Helige Anden om lärosatser och principer i de här kapitlen. Att skriva ner era intryck kan hjälpa er planera att handla efter dem.

Skriv ner dina intryck

Fastän Jesus Kristus kom för att bringa ”frid på jorden [och] till människor hans välbehag” (Luk. 2:14), uppstod ”för hans skull delade meningar bland folket” (Joh. 7:43). Människor som bevittnade samma händelser hade mycket olika åsikter om vem Jesus var. En del sa ”han är god”, medan andra sa ”han vilseleder folket” (Joh. 7:12). När han botade en blind på sabbatsdagen sa några: ”Den mannen kan inte vara från Gud, då han inte håller sabbaten”, medan andra sa: ”Hur kan en syndig människa göra sådana tecken?” (Joh. 9:16.) Men trots all förvirring igenkände de som sökte sanningen kraften i hans ord, för ”aldrig har någon människa talat som han” (Joh. 7:46). När judarna bad Jesus att säga ”öppet till oss” om han var Messias, uppenbarade han en princip som kan hjälpa oss skilja mellan rätt och fel: ”Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig” (Joh. 10:24, 27).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Johannes 7:14–17

När jag lever efter de sanningar Jesus lärde kommer jag till insikt om att de är sanna.

Judarna förundrades över att Jesus visste så mycket fastän han inte studerat (se v. 15) – åtminstone inte på något sätt de kände till. I sitt svar lärde oss Jesus ett annat sätt att känna sanningen som är tillgängligt för alla, oavsett utbildning eller bakgrund. Hur kan du, enligt Johannes 7:14–17, få veta att den lära Jesus undervisade om är sann? Hur har den här processen hjälpt dig utveckla ett vittnesbörd om evangeliet?

Johannes 8:2–11

Frälsarens nåd är till för alla.

När äldste Dale G. Renlund undervisade om Frälsarens samtal med kvinnan som gripits för äktenskapsbrott, sa han: ”Säkerligen hade Frälsaren inte överseende med äktenskapsbrott. Men han dömde inte heller kvinnan. Han uppmuntrade henne att förändra sitt liv. Hon motiverades att förändra sig tack vare hans medkänsla och nåd. Joseph Smiths översättning av Bibeln bekräftar att hon senare blev en lärjunge: ’Och kvinnan ärade Gud från den stunden och trodde på hans namn’ [se JST John 8:11, fotnot c]” (”Vår gode herde”, Liahona, maj 2017, s. 30).

När har du känt dig som den här kvinnan och upplevt barmhärtighet i stället för fördömande av Frälsaren? När har du varit som de skriftlärda och fariseerna och anklagat andra trots att du själv inte är utan synd (se Joh. 8:7)? Vad mer kan du lära av Frälsarens handlingssätt gentemot de skriftlärda och fariseerna samt kvinnan som gripits för äktenskapsbrott? Vad lär du om Frälsarens förlåtelse när du läser de här verserna?

Johannes 8:58–59

Varför tog judarna anstöt av att Jesus sa: ”Jag Är, redan innan Abraham blev till”?

”Jag Är” är Jehovas ord om sig själv till Mose, enligt 2 Moseboken 3:14. Så när Jesus sa ”Jag Är” sa han sig samtidigt vara Jehova, Gamla testamentets Gud. Judarna såg det här som hädelse, och under Moses lag var stening straffet för hädelse.

Johannes 9

Genom våra utmaningar kan Gud ge sig tillkänna i våra liv.

Eftersom negativa saker ofta följer på synder, kan vi se en del av våra olyckor som resultat av felsteg. Men när Frälsarens lärjungar antog att en man var född blind för att han eller hans föräldrar hade syndat, rättade Jesus dem. Hur förändrar Frälsarens ord i Johannes 9:3 vårt perspektiv på våra egna och andras utmaningar? När du läser Johannes 9 kan du begrunda hur ”Guds gärningar” uppenbarades (Joh. 9:3). Hur har de uppenbarats när du ställts inför prövningar?

Det är också intressant att märka att lärjungarnas fråga i Johannes 9:2 avslöjade att de trodde på föruttillvaron, en lära som gått förlorad för kristenheten under det stora avfallet, men som återställdes genom profeten Joseph Smith (se L&F 93:29; Mose 4:1–4; Abr. 3:22–26).

Johannes 10:16

Vilka är de ”andra får” som Frälsaren nämner i Johannes 10:16?

När Jesus Kristus efter sin uppståndelse besökte Amerika, förklarade han vilka hans andra får är (se 3 Ne. 15:21–16:5).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Johannes 7:24

Hur kan du hjälpa din familj förstå Jesu undervisning i Johannes 7:24? Ett sätt är att gå utomhus och smutsa ner en familjemedlem. Vad kan främmande människor tänka om den här familjemedlemmen genom att se på hans eller hennes yttre? Skriv ner några bra egenskaper hos den familjemedlemmen som inte syns när man bara tittar på honom eller henne (se även 1 Sam. 16:7).

Johannes 8:31–36

Hur kan vi ibland bli syndens tjänare? Vilka sanningar som Jesus lärde kan göra oss fria?

Bild
Kristus botar en blind man

Jesus botar den blinde mannen, av Carl Heinrich Bloch.

Johannes 9

Hur kan du hjälpa din familj se framför sig berättelsen om när Jesus botar den blinde i Johannes 9? Ni skulle kunna spela upp berättelsen tillsammans eller visa videon ”Jesus botar en man som var född blind” (LDS.org). Pausa berättelsen ibland så att familjen kan läsa motsvarande verser ur Johannes 9. Uppmana dem att notera lärdomar de lär av berättelsen, till exempel vad det innebär att bli omvänd till Jesu Kristi evangelium.

Johannes 10:1–18, 27–29

För att engagera familjemedlemmar att lära av liknelsen om den gode herden ber du var och en att rita följande: en tjuv, en dörr, en herde, en lejd herde (som får lön), en varg och ett får. Uppmana dem att läsa Johannes 10:1–18, 27–29 och sedan diskutera i familjen vad Frälsaren lärde om de saker de ritat.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter inspirerande ord och uttryck. Medan ni läser kan Anden uppmärksamma er på ord och uttryck som inspirerar och motiverar er och som verkar skrivna för just er. Ni kan notera ord och uttryck som inspirerar er i Johannes 7–10.

Bild
Kristus med ett lamm

Återfunnen, av Greg K. Olsen