Kom och följ mig
6–12 maj. Lukas 12–17; Johannes 11: ’Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat’


”6–12 maj. Lukas 12–17; Johannes 11: ’Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”6–12 maj. Lukas 12–17; Johannes 11”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
man omfamnar sin son

Den återfunne sonen, av Liz Lemon Swindle

6–12 maj

Lukas 12–17; Johannes 11

”Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat”

När du läser Lukas 12–17 och Johannes 11, be för att få veta vad din himmelske Fader vill att du ska veta och göra. Ditt studium av de här kapitlen kan öppna ditt hjärta för budskap avsedda just för dig.

Skriv ner dina intryck

I de flesta fall skulle 99 av 100 anses lysande – men inte när antalen står för älskade barn till Gud (se L&F 18:10). I det fallet förtjänar en enda själ ett omsorgsfullt sökande ”tills [vi] hittar det” (Luk. 15:4), som Frälsaren lärde i liknelsen om det förlorade fåret. Sedan kan glädjen börja, för ”det [blir] glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig – inte över nittionio rättfärdiga som ingen omvändelse behöver” (Luk. 15:7). Om det verkar orättvist kan det hjälpa att minnas att det faktiskt inte finns någon ”som ingen omvändelse behöver”. Vi behöver alla räddas. Och vi kan delta i räddningsarbetet och glädjas över varje själ som blir räddad (se L&F 18:15–16).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Lukas 12; 14–16

Jag borde fästa mitt hjärta vid det som har evig betydelse i stället för det som hör världen till.

Varför säger Gud ”din dåre” till en hårt arbetande, framgångsrik man som byggt stora logar och fyllt dem med frukterna av sitt arbete (se Luk. 12:16–21)? I de här kapitlen i Lukas ger Frälsaren flera liknelser som kan hjälpa oss lyfta blicken bortom det världsliga till det eviga. Några av dessa liknelser räknas upp här. Hur skulle ni sammanfatta budskapet i var och en? Vad tror ni att Herren vill säga er?

Se även Matteus 6:19–34; 2 Nephi 9:30; L&F 25:10.

Lukas 15

Vår himmelske Fader gläds när de som gått vilse blir återfunna.

Har du någonsin undrat vad Fadern anser om dem som har syndat eller på annat sätt är vilse? Fariseerna och de skriftlärda kritiserade Jesus för hans umgänge med sådana människor. Som svar gav Jesus tre liknelser som vi hittar i Lukas 15 – liknelserna om det förlorade fåret, det borttappade myntet och den återfunne sonen.

När ni läser de här liknelserna kan ni göra en lista över likheter och skillnader mellan dem. Ni kan till exempel söka efter vad som förlorats och varför, hur det återfanns och hur människor reagerade när det återfanns. Vilket budskap har Jesus till dem som är ”förlorade” – även dem som inte tycker de är förlorade? Vilka budskap hade han till människor som söker dem som är förlorade?

Det är naturligtvis alltid bättre att inte gå vilse. Beträffande Lukas 15:7 skriver äldste James E. Talmage: ”Det finns ingen anledning att tro att en botfärdig syndare skulle ha företräde framför en rättfärdig själ som har stått emot synden” (Jesus Kristus [1964], s. 451). Men vi syndar alla och behöver räddas, och det trösterika budskapet i Frälsarens liknelser är att alla kan omvända sig och återvända till rättfärdigheten, för Gud önskar att ingen själ ska gå förlorad.

Se även Läran och förbunden 18:10–16; Jeffrey R. Holland, ”Den andre förlorade sonen”, Liahona, juli 2002, s. 69–72.

Bild
kvinna som söker ett mynt

Det borttappade myntet, av James Tissot

Lukas 16:1–12

Vad lär oss Jesus i liknelsen om den ohederlige förvaltaren?

Äldste James E. Talmage förklarade en lärdom vi kunde få genom liknelsen: ”Var flitig och ihärdig, ty den tid, under vilken du kan bruka dina jordiska ägodelar, är snart förbi. Tag lärdom även av de onda och oärliga; om de är så kloka och förutseende att de sörjer för den enda framtid de kan tänka sig, hur mycket mer skulle inte du, som tror på en evig framtid, sörja för den! Om du inte har lärt dig att använda ’den orättrådige Mamons goda’ med klokhet och visdom, hur kan du då bli betrodd med mer bestående rikedomar?” (Jesus Kristus, s. 454–455).

Lukas 17:11–19

Tacksamhet för mina välsignelser för mig närmare Gud.

Om du hade varit en av de tio spetälska, tror du att skulle ha vänt tillbaka för att tacka Frälsaren? Vilka ytterligare välsignelser fick den tacksamme spetälske eftersom han tackade? Hur påverkas din andlighet av att du uttrycker tacksamhet? Det kan vara bra att börja skriva ner det du är tacksam för i en dagbok, som president Henry B. Eyring beskrev i sitt budskap ”O, kommen ihåg, kommen ihåg” (Liahona, nov. 2007, s. 66–69).

Johannes 11:1–46

Jesus Kristus är uppståndelsen och livet.

Underverket när Lasarus uppväcktes från de döda var ett mäktigt och ovedersägligt vittne om att Jesus verkligen var Guds Son och den utlovade Messias. Vilka ord, uttryck eller detaljer i Johannes 11:1–46 stärker er tro på att Jesus Kristus är ”uppståndelsen och livet”? Hur påverkar den här kunskapen era liv och era val?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Lukas 15:1–10

Förstår er familj hur det känns att förlora något – eller att bli förlorad? Att samtala om deras upplevelser kan starta en diskussion om liknelserna om det återfunna fåret och det återfunna myntet. Eller så kan ni leka en lek där någon gömmer sig och en annan i familjen försöker hitta honom eller henne. Hur hjälper den här aktiviteten oss förstå den här liknelsen?

Lukas 15:11–32

Hur kan vi likna fadern i berättelsen när vi har nära och kära som gått vilse? Vad kan vi lära oss av den äldre sonens upplevelse som kan hjälpa oss bli mer kristuslika? På vilka sätt liknar fadern i den här liknelsen vår himmelske Fader?

Lukas 17:11–19

För att hjälpa familjen tillämpa berättelsen om de tio spetälska kan du be dem skriva hemliga meddelanden om tacksamhet och placera ut dem i hemmet. Ni kan också tillsammans sjunga ”Räkna Guds gåvor”, Psalmer, nr 167 och tala om de välsignelser er familj har fått.

Johannes 11:1–46

Familjen kan se videon ”Lasarus uppväcks från de döda” (LDS.org) och bära sina vittnesbörd om Jesus Kristus.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Använd berättelser och exempel för att undervisa om evangelieprinciper. Frälsaren undervisade ofta om evangelieprinciper med användning av berättelser och liknelser. Tänk på exempel och händelser i ditt eget liv som kan göra en evangelieprincip levande för din familj (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22).

Bild
man som knäböjer och tackar Jesus

Var är de nio, av Liz Lemon Swindle