Kom och följ mig
6–12 maj. Lukas 12–17; Johannes 11: ’Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat’


”6–12 maj. Lukas 12–17; Johannes 11: ’Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”6–12 maj. Lukas 12–17; Johannes 11”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
En man omfamnar sin son

Den återfunne sonen, av Liz Lemon Swindle

6–12 maj

Lukas 12–17; Johannes 11

”Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat”

Läs Lukas 12–17 och Johannes 11 i en anda av bön och försök förstå hur du kan hjälpa barnen du undervisar att förstå sanningarna i de här kapitlen och känna vår himmelske Faders kärlek.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Påminn barnen om några av liknelserna och berättelserna i Lukas 12–17 och Johannes 11 och be dem välja en och rita en bild av den.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Lukas 15

Vår himmelske Fader vill att alla hans barn ska återvända till honom.

Det finns kanske barn i din klass som inte kommer till Primär regelbundet. Hur kan du inspirera barnen du undervisar att försöka nå dem med kärlek?

Möjliga aktiviteter

  • Ge ett barn ett mynt, ett annat barn en bild av ett får, och ett annat barn en bild av den återfunne sonen (LDS.org). Berätta de tre liknelserna i Lukas 15 och be barnen hålla upp sitt mynt eller sin bild när du nämner det eller den. Du kan be barnen berätta liknelserna för varandra med egna ord.

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de tappade bort något. Förklara att människor kan gå vilse andligt när de inte känner Guds kärlek eller när de vänder sig bort från honom. Vittna om att de här liknelserna lär oss att Gud vill att vi ska hjälpa människor som gått vilse att komma tillbaka till honom.

  • Be barnen tänka på andra barn som inte kommer till Primär. Hjälp dem skriva inbjudningar till de här barnen att komma till Primär eller till en primäraktivitet. På vilka andra sätt kan vi hjälpa de här barnen känna vår himmelske Faders kärlek till dem?

Lukas 17:11–19

Jag kan visa min kärlek till min himmelske Fader genom att vara tacksam för mina välsignelser.

Hur kan berättelsen om de tio spetälska uppmuntra barnen att vara tacksamma?

Möjliga aktiviteter

  • Berätta om de tio spetälska som botades av Jesus. Visa bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och be barnen räkna till tio på fingrarna. Be dem sedan hålla ner nio fingrar för att visa den ende spetälske som tackade Jesus. När har barnen uttryckt sin tacksamhet för en vän eller närstående?

  • Låt vart och ett av barnen med rörelser visa något som han eller hon är tacksam för och låt resten av barnen gissa vad det är. Be barnen berätta om olika sätt att visa vår himmelske Fader att vi är tacksamma för hans välsignelser.

Johannes 11:1–46

Vi tror att Jesus är Guds Son.

Marta, som var Lasarus syster, sa till Jesus: ”Jag tror att du är Messias, Guds Son” (Joh. 11:27). Berättelsen om Maria, Marta och Lasarus kan stärka barnens vittnesbörd om Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta berättelsen om hur Jesus uppväckte Lasarus från de döda (se även ”Kapitel 43: Jesus uppväcker Lasarus från döden”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 107–109, eller motsvarande video på LDS.org) och visa en död kvist och en levande växt. Bär ditt vittnesbörd om att människor som är döda tack vare Jesus Kristus makt kommer att uppstå och leva för evigt.

  • Hjälp barnen lära sig Jesus ord till Marta utantill: ”Jag är uppståndelsen och livet” (Joh. 11:25). Förklara att vi tack vare Frälsarens uppståndelse återigen kommer att få träffa våra närstående som har dött.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Lukas 15

Jag kan hjälpa Jesus hitta sina förlorade får

Barnen är kanske inte medvetna om att det finns andra i klassen som inte kommer till Primär. Hur kan du inspirera dem att försöka nå de här barnen?

Möjliga aktiviteter

  • Ge vart och ett av barnen i uppgift att tyst läsa antingen liknelsen om det återfunna fåret eller liknelsen om det återfunna myntet i Lukas 15:1–10 och berätta vad de lärde sig.

  • Skriv de här namnen på tavlan: far, äldre son och yngre son. Visa videon ”Den återfunne sonen” (LDS.org) och pausa den ibland så att barnen kan skriva upp på tavlan vad människor i liknelsen kände.

  • Be ett barn lämna rummet medan de andra barnen gömmer ett mynt eller ett pappersfår. Låt barnet återvända och leta efter myntet eller fåret. Påminn barnen om att människor kan bli förlorade för evangeliets välsignelser. Låt dem föreslå på vilka sätt de kan nå ut till sådana människor. Sjung tillsammans med barnen ”Herren om fåren sig vårdar”, Psalmer, nr 153 och vittna om glädjen som kommer när människor återvänder till Gud.

  • Förklara att Jesus använde det återfunna fåret, det återfunna myntet och den återfunne sonen för att representera människor som gått ”förlorade” eftersom de inte har evangeliets välsignelser. Be barnen tänka på människor de känner som inte kommer till kyrkan. Vad kan de göra för att hjälpa de här människorna känna vår himmelske Faders kärlek till dem?

Bild
Jesus med ett lamm på axlarna

Återfunna får, av Liz Lemon Swindle

Lukas 17:11–19

Jag kan visa min kärlek till min himmelske Fader genom att vara tacksam för mina välsignelser.

Berättelsen om de tio spetälska kan vara ett bra sätt att inspirera barnen att uttrycka tacksamhet till sin himmelske Fader för sina välsignelser.

Möjliga aktiviteter

  • Läs tillsammans berättelsen om de tio spetälska. Hur blev den spetälske som tackade välsignad för sin tacksamhet? Varför är det viktigt att tacka Gud för våra välsignelser?

  • Be barnen räkna upp sådant de är tacksamma för som börjar med varje bokstav i deras namn.

  • Be barnen skriva tackkort till sin himmelske Fader för välsignelserna han ger dem. De kan hänga tackkortet vid sin säng som en påminnelse om att uttrycka tacksamhet när de ber.

Johannes 11:1–46

Vi tror att Jesus är Guds Son.

Hur kan du använda berättelsen om Maria, Marta och Lasarus för att hjälpa barnen veta, som Marta gjorde, att Jesus är ”Messias, Guds Son”? (Joh. 11:27.)

Möjliga aktiviteter

  • Skriv några saker på tavlan som människor sa i Johannes 11. Låt barnen gissa vem som sa vad, och be dem titta i Johannes 11 för att se om de gissade rätt. Hur skulle de ha känt sig om de var Jesus, Marta, Maria eller Lasarus? Hur kan vår tro på Jesus hjälpa oss när vi är ledsna eller rädda?

  • Läs Martas vittnesbörd i Johannes 11:20–27. Be barnen titta efter ord och meningar som visar att Marta hade tro. Vad kan vi göra för att ha tro när det är svårt?

  • Hjälp barnen lära sig Johannes 11:25 utantill. Förklara att alla kommer att uppstå, men bara de rättfärdiga får evigt liv och får bo hos vår himmelske Fader och Jesus Kristus igen.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Ge barnen några pappersark eller en liten anteckningsbok som de kan använda för att skriva eller rita sådant de är tacksamma för under veckan.

Förbättra vår undervisning

Upprepning är en nyckel till lärande. Barn har nytta av att höra en evangelieprincip eller utföra en aktivitet mer än en gång. Försök att upprepa aktiviteter på flera olika sätt.