Kom och följ mig
13–19 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ’Vad är det mer som fattas?’


”13–19 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ’Vad är det mer som fattas?’Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”13–19 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Arbetare på en vingård

13–19 maj

Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18

”Vad är det mer som fattas?”

Läs Matteus 19–20; Markus 10 och Lukas 18 med tanke på barnen du undervisar. Skriv ner intryck du får. Dina förberedelser hjälper dig att undervisa barnen om det som de behöver veta i de här kapitlen.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta för klassen om något de älskar med sin familj. Du skulle också kunna be barnens föräldrar att skicka med barnen bilder på sin familj som de kan visa för klassen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Markus 10:6–8

Vår himmelske Fader vill att vi ska gifta oss i templet och få en evig familj.

Hur kan barnen du undervisar ha nytta av att få kunskap om läran om evigt äktenskap? Det kan vara bra att visa dem ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” (Liahona, nov. 2010, s. 129).

Möjliga aktiviteter

  • Läs Markus 10:6–8 för barnen och visa en bild av ett gift par. Be barnen peka på mannen och kvinnan när de hör dig läsa orden man och kvinna. Förklara att vår himmelske Fader avsåg att en man och en kvinna ska gifta sig med varandra (se 1 Mos. 1:27–28).

  • Visa en bild på en familj och ett tempel. Förklara att vår himmelske Fader vill att vi ska beseglas till vår familj i templet så att vi kan vara med dem för evigt. Var lyhörd för barn vars föräldrar inte ännu är beseglade.

  • Sjung ”En lycklig familj”, Barnens sångbok, s. 104. Be barnen peka på sig själva varje gång de sjunger ”vi”. Den här aktiviteten kan upprepas flera gånger. Be barnen berätta om roliga saker de gjort med sina familjer. Varför är de tacksamma för sina familjer?

  • Sjung en sång om templet eller familjer, som till exempel ”Jag längtar så till templet” eller ”Familjer kan vara tillsammans för evigt”, Barnens sångbok, s. 99, 98. Låt barnen hålla bilder av tempel eller familjer, och be dem hålla upp sina bilder när de sjunger ”tempel” eller ”familj”. Varför är det viktigt att gifta sig i templet?

Bild
Äldre par framför templet

Evigt äktenskap är en del av Guds plan.

Markus 10:13–16

Jesus vill att barnen ska komma till honom så att han kan välsigna dem.

Den här berättelsen innebär en möjlighet att hjälpa barnen känna hur mycket Jesus älskar dem.

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelsen i Markus 10:13–16 med egna ord. Du kan också visa videon ”Låt barnen komma till mig” (LDS.org). Vid vilka tillfällen har barnen känt Jesu kärlek till dem? Bär ditt vittnesbörd för barnen om att Jesus älskar dem och vill välsigna dem.

  • Visa bilden Kristus och barnen (Evangeliebilder, nr 47). Förklara att om vi vill vara som barnen som sitter bredvid Jesus, kan vi följa hans bud och älska honom och andra människor. Vad kan barnen göra för att vara som barnen som sitter bredvid Jesus?

  • Låt barnen rita teckningar av hur de själva blir välsignade av Jesus (se Mark. 10:16).

Markus 10:17–22

Om vi håller hans bud kan vi få evigt liv.

Jesus lärde den rike unge mannen att för att få evigt liv – ett liv som vår himmelske Fader har – behövde han lyda buden.

Möjliga aktiviteter

  • Läs berättelsen om den rike unge mannen i Markus 10:17–22 tillsammans med barnen. (Se även ”Kapitel 42: Den rike unge mannen”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 105–106, eller motsvarande video på (LDS.org). Be dem lyssna efter vad Jesus sa till den unge mannen att göra och hur den unge mannen reagerade.

  • Berätta en eller flera berättelser om barn som ber om råd eller vägledning från sina föräldrar men inte gör som de säger. Vad ber vår himmelske Fader oss att göra? Hur känns det när vi lyder hans bud?

  • Berätta om upplevelser då du har fått personliga maningar att göra något för att bli bättre.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Markus 10:6–8

Vår himmelske Fader vill att vi ska gifta oss i templet och få en evig familj.

Det som Jesus lärde om äktenskap kan hjälpa barnen när de möter motsägelsefulla budskap i världen.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett av barnen läsa upp Markus 10:6–8. Förklara att hålla sig till betyder ”stanna kvar hos” eller ”hålla fast vid” något. Varför är det viktigt att män och hustrur förenas, älskar varandra och arbetar som partners?

  • Läs upp följande uttalande från ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” och hjälp barnen förstå vad det betyder: ”Att det finns olika kön är nödvändigt för den enskildes förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift.”

  • Be barnen hjälpa dig tänka ut svar på frågor som ”Varför är familjer viktiga i kyrkan?” eller ”Varför är det viktigt för dig att gifta dig i templet?”. Sjung tillsammans ”Familjer kan vara tillsammans för evigt”, Barnens sångbok, s. 98. Bär ditt vittnesbörd om evigt äktenskap och familjen för barnen. Låt också dem få bära sina vittnesbörd.

  • Be vart och ett av barnen läsa ett skriftställe från den här listan: Markus 10:6–8; 1 Korintierbrevet 11:11; Läran och förbunden 42:22; 131:1–4 och Moses 3:18, 21–24. Vad lär vi oss av de här skriftställena om äktenskapet?

Markus 10:17–22.

Jesus kan hjälpa mig veta vad jag behöver göra för att gå framåt.

Den rike unge mannen sökte upp Jesus och fick konkreta anvisningar som var ämnade för just honom. Hur kan du inspirera barnen att söka liknande vägledning i sina egna liv?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen hitta en vers i Markus 10:17–22 som beskriver bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Förklara att det råd som Jesus gav den unge mannen var personligt, och vi kan alla få personlig vägledning från Herren genom Anden.

  • Läs Markus 10:17–22 tillsammans. Be barnen skriva upp på tavlan de bud som Frälsaren sa till den rike unge mannen att lyda (se vers 19). Vad behövde han mer göra? (Se vers 21.) Uppmuntra barnen att tänka på vad de kanske behöver börja göra eller sluta göra för att kunna följa Jesus bättre. På vilka sätt kan vi ta reda på vad Jesus vill att vi ska göra?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta för sina familjer varför de är tacksamma för dem, kanske genom att skriva något till sina föräldrar eller genom att bära sina vittnesbörd om familjen under familjens hemafton.

Förbättra vår undervisning

Var uppmärksam på barnen. Hur fungerar lärandeaktiviteterna för barnen i din klass? Om de inte verkar engagerade är det kanske dags att prova en annan aktivitet eller ta en kort, vördnadsfull promenad. Om du å andra sidan märker att barnen är engagerade och lär sig av en viss del av lektionen ska du inte känna dig pressad att gå vidare bara för att hinna täcka hela lektionsmaterialet.