Läran och förbunden 2021
19–25 april. Läran och förbunden 41–44: ”Min lag som ska styra min kyrka”


”19–25 april. Läran och förbunden 41–44: ’Min lag som ska styra min kyrka’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”19–25 april. Läran och förbunden 41–44”, Kom och följ mig – för Primär

Bild
Jesus Kristus

19–25 april

Läran och förbunden 41–44

”Min lag som ska styra min kyrka”

När du förbereder dig under veckan, var då uppmärksam på de maningar du får av Anden. Vad känner du att barnen behöver lära sig ur Läran och förbunden 41–44?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Kasta en boll till ett barn och be honom eller henne berätta om ett bud han eller hon känner till. Fortsätt kasta runt bollen tills alla barnen har fått tillfälle att berätta något.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 42:2

Jag kan lyda Guds lagar.

Allteftersom kyrkan växte och medlemmarna samlades i Kirtland i Ohio, uppenbarade Herren för profeten Joseph Smith det han kallade för sin ”lag” och befallde de heliga att lyssna till och höra och lyda den. Hur kan du hjälpa barnen förstå att vi blir välsignade när vi är lydiga?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Läran och förbunden 42:2 och betona ordet ”lyd”. Ge barnen exempel på några enkla situationer där ett barn väljer att lyda eller inte lyda en lag eller en regel. Be barnen att lyssna uppmärksamt och le om personen i berättelsen lyder och se ledsna ut om han eller hon inte lyder. Berätta om välsignelser du har fått genom att lyda Guds lagar.

  • Lek en lek genom att ge barnen en regel de måste följa. Du kan till exempel säga att de måste räcka upp handen och få ordet för att kunna svara på frågor. Låt dem sedan öva på att lyda genom att ställa frågor och ge ordet till dem som räcker upp handen. Vilka lagar har Gud gett oss?

  • Gör klart aktivitetssidan med barnen eller sjung en sång om att lyda Guds lagar, till exempel ”Jag lyda vill Guds lagar” (Barnens sångbok, s. 72). Berätta för barnen hur lydnad till Guds lagar har gjort dig lycklig.

    Bild
    primärklass

    Vi lär oss Guds bud i Primär.

Läran och förbunden 42:38

Jag tjänar Jesus Kristus när jag tjänar andra.

Herren vill att hans heliga ska sörja för de fattiga och behövande. Hjälp barnen förstå att när de tjänar människor i nöd tjänar de också Frälsaren.

Möjliga aktiviteter

  • Om Jesus Kristus var med på vår lektion i dag, vad skulle vi då säga till honom? Hur skulle vi behandla honom? Visa en bild på Frälsaren och förklara det Jesus lärde oss om att när vi visar andra människor kärlek visar vi också honom kärlek. Hjälp barnen upprepa vers 38 med dig, några ord åt gången.

  • Hjälp barnen komma på hur de kan tjäna Jesus genom att tjäna andra. De kan få uppslag av videon ”Pass It On” [Skicka vidare] (ChurchofJesusChrist.org) eller av bilder på Frälsaren när han hjälper andra, till exempel bilder på när han botar sjuka eller är snäll mot barn (se Evangeliebilder, nr 42 och 47). Vittna om att när de tjänar andra så tjänar de också Jesus.

Läran och förbunden 43:1–7

Herren leder sin kyrka genom sin profet.

Du kan hjälpa barnen att undvika att bli bedragna under livet genom att medan de är unga lära dem Herrens mönster för att leda sin kyrka genom sina profeter.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder på olika människor, bland annat en bild på den nuvarande profeten. Lägg bilderna med framsidan neråt och låt barnen vända på en bild i taget tills de hittar den nuvarande profeten. Förklara Herrens lära att enbart profeten är utsedd ”åt er att ta emot bud och uppenbarelser [från Herren]” för att leda kyrkan (L&F 43:2).

  • Sjung en sång tillsammans om profeter, till exempel sista versen i ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s. 58–59). Bär ditt vittnesbörd om att profeten leder kyrkan.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 41:5

En lärjunge är någon som tar emot Guds lag och lyder den.

Vet barnen du undervisar vad det innebär att vara lärjunge till Jesus Kristus? Läran och förbunden 41:5 kan hjälpa dem förstå hur man kan bli en bättre lärjunge.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv Läran och förbunden 41:5 på ett papper och lämna luckor där ordet ”lärjunge” ska stå. Be barnen fylla i luckorna och titta i Läran och förbunden 41:5 om de behöver hjälp. Vad innebär det att vara en lärjunge till Jesus Kristus? Berätta hur du försöker bli en bättre lärjunge till Jesus Kristus.

  • När ni har pratat om Läran och förbunden 41:5 ber du barnen komma på lagar vi har fått av Herren. Låt dem turas om att visa med gester hur man lyder en av dessa lagar medan resten av barnen försöker gissa vilken lag det är.

  • Ge varje barn en pappersremsa och be dem skriva på den hur de kan bli en bättre lärjunge. Be dem berätta vad de skrev och tejpa sedan ihop remsorna så att det blir en papperskedja.

Läran och förbunden 42:61, 68

Gud uppenbarar visdom för dem som frågar.

Barn ställer många frågor allteftersom de växer i kunskap om världen och evangeliet. Hur kan du använda Läran och förbunden 42:61, 68 för att hjälpa dem förstå hur de kan få visdom från Herren?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta för dig om något som hjälper dem känna frid och något som hjälper dem känna glädje. Be dem läsa Läran och förbunden 42:61 och leta efter orden ”fridgivande” och ”glädje”. Hjälp barnen komma på sanningar som Gud har uppenbarat som ger dem frid och glädje.

  • Läs Läran och förbunden 42:61, 68 tillsammans med barnen och betona orden ”uppenbarelse på uppenbarelse, kunskap på kunskap”. Förklara att Gud inte uppenbarar allt på en gång. I stället ger han oss lite i taget. Visa hur ett pussel läggs lite i taget, eller använd något liknande som hjälper barnen förstå den här principen. Berätta om en upplevelse då du fick uppenbarelse som hjälpte dig.

Läran och förbunden 43:1–7

Bara profeten kan få uppenbarelse för hela kyrkan.

Under sin uppväxt kommer barnen troligtvis att träffa på människor som vill leda dem vilse. Hur kan du hjälpa barnen lita på Guds mönster för att leda sina barn genom sin utvalda profet?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen föreställa sig att någon ställer sig upp på ett vittnesbördsmöte och säger till församlingen att han har fått en uppenbarelse för kyrkan (till exempel att vi inte ska dricka mjölk längre eller att vi ska börja ha sakramentsmötet på tisdagar i stället för på söndagar). Han säger att vi ska lyssna på vad han säger i stället för på profeten. Varför skulle det vara fel? Hjälp barnen leta igenom Läran och förbunden 43:1–7 för att få veta hur Herren ger bud till sin kyrka.

  • Visa en bild på den levande profeten och be barnen berätta om något han undervisade om nyligen. Om de behöver hjälp kan du visa ett videoklipp eller läsa ett stycke ur ett tal från den senaste generalkonferensen. Varför är det en välsignelse att ha en levande profet i dag?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen välja en lag eller ett bud de känner att de borde fokusera på att lyda under den kommande veckan. Uppmuntra dem att berätta om sitt mål för sina familjer.

Förbättra vår undervisning

Lär barnen att skriva ner andliga intryck. Även barn kan utveckla vanan att skriva ner andliga intryck. De kan skriva ner intryck genom att markera i skrifterna, rita bilder eller skriva enkla dagboksanteckningar.