Läran och förbunden 2021
5–11 april. Läran och förbunden 30–36: ”Du är kallad att predika mitt evangelium”


”5–11 april. Läran och förbunden 30–36: ’Du är kallad att predika mitt evangelium’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”5–11 april. Läran och förbunden 30–36”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Kyrkans tidiga missionärer

5–11 april

Läran och förbunden 30–36

”Du är kallad att predika mitt evangelium”

När du under bön studerar Läran och förbunden 30–36 med barnen i din klass i åtanke kan Anden ge dig idéer om hur du kan undervisa dem. Sök efter ytterligare idéer i det här lektionsförslaget.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Håll upp en bild på missionärer och be barnen berätta vad de vet om missionsarbete.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 33:2–3, 6–10

Jag kan dela med mig av Jesu Kristi evangelium.

Även små barn kan bära sina vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium. Hur kan du använda de här verserna för att inspirera dem att göra det?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen försöka säga ”Gud älskar dig” med stängd mun. Påpeka att vi inte kan berätta om evangeliet om vi inte öppnar våra munnar. Läs Läran och förbunden 33:8–10 och be barnen öppna munnen varje gång de hör uttrycket ”öppna era munnar”. Varför vill vår himmelske Fader att vi ska öppna våra munnar och berätta om evangeliet för andra?

  • Viska något till barnen mycket tyst, som ”Joseph Smith var en Guds profet”, och be dem upprepa det du sa. Säg sedan samma sak högre. Läs Läran och förbunden 33:2. Hjälp barnen förstå att ”höja [våra] röster” betyder att inte vara rädda för att berätta för andra om Jesus Kristus, Mormons bok och andra sanningar i evangeliet.

  • Sätt upp pappersdockor eller bilder på människor runt om i rummet. Be barnen leta reda på människorna och samla ihop dem längst fram i rummet. Läs Läran och förbunden 33:6 och förklara vad det betyder att Herren ska ”samla [sina] utvalda”. Vittna om att vi kan hjälpa till att samla in Herrens folk när vi berättar om evangeliet.

  • Sjung en sång om att dela med sig av evangeliet, som ”Jag skulle vilja vara missionär” (Barnens sångbok, s. 90). Hjälp barnen komma på hur de kan hjälpa andra människor att lära sig om Jesus Kristus.

Läran och förbunden 33:12–17

Jag kan bygga mitt liv på Jesu Kristi evangelium.

Det råd Herren gav Ezra Thayer och Northrop Sweet kan hjälpa barnen du undervisar att bygga sina liv på Jesu Kristi evangelium.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en bild på grunden till en byggnad och be dem beskriva den. Varför behöver en byggnad ha en fast grund? Läs Läran och förbunden 33:12–13 tillsammans med barnen och förklara att Herren vill att vi bygger våra liv på hans evangelium. Hjälp barnen komma på hur de kan bygga sina liv på Jesu Kristi evangelium.

  • Ge barnen föremål som kan användas till att bygga ett torn, som till exempel byggklossar eller plastmuggar. Sätt en etikett på varje föremål med en bild som representerar något som Herren säger i Läran och förbunden 33:14–17. Be barnen bygga ett torn medan du pratar med dem om hur det här hjälper oss att bygga våra liv på Jesu Kristi evangelium.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 30:1–2

Jag bör vara mer fokuserad på det som tillhör Gud än på det jordiska.

Herrens råd till David Whitmer i kapitel 30 kan hjälpa barnen du undervisar att fortsätta vara trogna mot Jesu Kristi evangelium.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Läran och förbunden 30:1 tillsammans och be barnen att med egna ord sammanfatta de råd Herren gav David Whitmer. På vilka sätt kan vi ibland ha ”fruktat människor”, eller oroat oss för vad andra ska tycka, i stället för att göra det vi vet att vi borde göra?

  • Be barnen försöka göra två saker samtidigt, till exempel att läsa upp en av trosartiklarna samtidigt som de skriver ner namnen på alla barnen i klassen. Fråga dem varför det var svårt att fokusera på den första uppgiften. Nämn några ”jordiska ting” (L&F 30:2) som kan distrahera oss från att minnas Jesus Kristus och hans evangelium. Hur kan vi hålla vårt fokus på honom i stället för på mindre viktiga ting?

Läran och förbunden 30–34

Jag kan dela med mig av Jesu Kristi evangelium.

Många barn i kyrkan ser fram emot att tjäna som heltids- eller servicemissionärer. Missionärernas upplevelser i kapitel 30–34 kan hjälpa dem förbereda sig.

Möjliga aktiviteter

  • Be en medlem i församlingen lära sig om en av de missionärer som kallas i Läran och förbunden 30–34 och sedan berätta för barnen vad han eller hon har lärt sig (se ”Återställelsens röster: Tidiga nyomvända” i Kom och följ mig – för enskilda och familjer eller ”The Faith and Fall of Thomas Marsh”, ”Ezra Thayer: From Skeptic to Believer”, ”Orson Pratt’s Call to Serve”, Revelations in Context, s. 54–69).

  • Rita en stor mun på tavlan och hjälp barnen hitta Herrens löften till oss i Läran och förbunden 33:8–10 när vi öppnar munnen för att berätta om evangeliet. Låt barnen skriva upp de här löftena på tavlan och hjälp dem förstå vad löftena innebär. Be vart och ett av barnen att inuti munnen skriva en evangeliesanning de kan berätta om för andra.

  • Visa en bild på en basun och prata om vad det innebär att predika evangeliet ”som med en basuns ljud”. Hur kan vi ”höja [våra] röster” (Läran och förbunden 33:2; 34:6)?

  • Be barnen berätta hur de förbereder sig för att tjäna som missionärer i framtiden. Om de känner någon (kanske en familjemedlem) som tjänar just nu kan du be dem berätta om den personens upplevelser. Eller så kan du bjuda in missionärer, en återvänd missionär eller någon som förbereder sig för att gå ut som missionär att berätta om sin entusiasm för missionsarbetet. Berätta om några av dina egna upplevelser av att berätta om evangeliet, även dem du har haft i vardagen.

    Bild
    pojkar som leker

    Jag kan sprida evangeliet till mina vänner.

Läran och förbunden 33:12–17

Jag kan bygga mitt liv på Jesu Kristi evangelium.

Om barnen kan lära sig i tidig ålder hur man bygger sitt liv på Jesu Kristi evangelium är det troligare att de håller sig trofasta mot honom. Råden i de här verserna kan hjälpa dem.

Möjliga aktiviteter

  • Ta med dig föremål som är olika hårda till lektionen, som en nalle, en svamp, lera och en sten. Låt barnen känna på vart och ett av föremålen. Be dem leta igenom Läran och förbunden 33:12–13 för att få veta hur Herren beskriver sitt evangelium. Varför är ”klippa” ett bra ord för att beskriva evangeliet? Hur kan vi bygga våra liv på evangeliets klippa?

  • Hjälp barnen att läsa Läran och förbunden 33:12–17 och hitta sådant vi kan göra för att bygga våra liv på Jesu Kristi evangelium. Be barnen rita en bild på något de hittar och låt dem gissa vad de andra barnens bilder föreställer.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att vara som missionärer genom att berätta för sina familjer om något de lärde sig i Primär i dag.

Förbättra vår undervisning

Vittna om utlovade välsignelser. När du uppmanar barn att leva efter en evangelieprincip bör du berätta vad Gud har lovat dem som lever efter den principen. Du kan till exempel bära vittnesbörd om de välsignelser som Herren ger till dem som öppnar sina munnar och berättar om evangeliet.