Det Gamle Testamente 2022
7.-13. november. Hoseas 1-6; 10-14; Joel: »Jeg vil … elske dem med glæde«


»7.-13. november. Hoseas 1-6; 10-14; Joel: ›Jeg vil … elske dem med glæde‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»7.-13. november. Hoseas 1-6; 10-14; Joel:«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
brud og brudgom på tempelområdet

7.-13. november

Hoseas 1-6; 10-14; Joel

»Jeg vil … elske dem med glæde«

Indbyd Ånden til at være en del af jeres studium af Hoseas og Joel. Notér jer de budskaber, som Ånden lægger jer på sinde.

Nedskriv jeres indtryk

Israels pagt med Herren skulle være så stærk og betydningsfuld, at Herren sammenlignede den med et ægteskab. Pagten omfattede, ligesom et ægteskab, evig forpligtelse, fælles oplevelser, opbyggelse af et liv sammen, fuldstændig loyalitet og mest af alt helhjertet kærlighed. Med denne form for hengivenhed fulgte høje forventninger – og tragiske konsekvenser for utroskab. Gennem profeten Hoseas beskrev Gud nogle af de konsekvenser, det ville få for israelitterne at bryde deres pagt. Og alligevel var hans budskab ikke »jeg vil afvise dig for altid, fordi du var mig utro.« I stedet var det »jeg vil invitere dig tilbage« (se Hos 2:16-17). »Jeg forlover mig med dig i ret og retfærdighed,« sagde Herren (Hos 2:19). »Jeg vil helbrede deres frafald og elske dem med glæde« (Hos 14:5). Det er det samme budskab, han giver os i dag, når vi søger at efterleve vores pagter med kærlighed og hengivenhed.

Joel havde et lignende budskab: »Vend om til Herren jeres Gud! For han er nådig og barmhjertig, sen til vrede og rig på troskab« (Joel 2:13). »Men Herren er tilflugt for sit folk, et værn for israelitterne« (Joel 4:16). Mens I læser Hoseas og Joel, kan I overveje jeres eget forhold til Herren. Tænk over, hvordan hans trofasthed inspirerer jer til at være tro mod ham.

I kan finde en oversigt over bøgerne Hoseas og Joel i »Hoseas« og »Joel« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Hoseas 1-3; 14

Herren opfordrer mig altid til at vende tilbage til ham.

Hoseas’ hustru, Gomer, havde tidligere været utro, og Gud brugte denne situation til at lære israelitterne, hvad han følte for dem og deres pagter med ham. Når I læser Hoseas 1-3, så tænk over, hvordan Herren ser på sit forhold med sit pagtsfolk. I kommer måske i tanke om situationer, hvor I ligesom israelitterne har været utro mod Herren, og hvor han rakte ud mod jer. Hvad lærer I for eksempel af Hoseas 2:14-23 og Hoseas 14 om Herrens kærlighed og barmhjertighed? Hvordan viser I ham din kærlighed og loyalitet?

Se også Dieter F. Uchtdorf, »Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 99-101.

Billede
en kvinde sidder på jorden med en mand med hånden på hovedet

Syndige Gomer, der repræsenterer Israel, blev tilbudt forløsning af Herren. Illustration af Deb Minnard, med tilladelse fra goodsalt.com

Hoseas 6:4-7; Joel 2:12-13

Hengivenhed til Gud bør mærkes indvendigt og ikke kun udtrykkes udadtil.

Herren havde befalet sit folk at ofre dyr. Men selvom folket i Hoseas’ dage overholdt denne lov, brød de befalingerne af større betydning (se Hoseas 6:4-7). Hvad tror I det betyder, at Herren »ønsker troskab, ikke slagtofre, kundskab om Gud, ikke brændofre«? (Hoseas 6:6). Hvad tror I, det betyder, hvis troskaben er som morgentågen, som den tidlige, flygtige dug? Hvordan bør vores troskab være? (se Es 48:18; 1 Ne 2:9-10).

I kan også læse Matt 9:10-13; 12:1-8 for at se, hvordan Frelseren brugte Hoseas 6:6 under sin tjeneste. Hvordan hjælper disse skriftsteder jer med at forstå Hoseas’ ord?

Når I læser Joel 2:12-13, kan det hjælpe at vide, at det at sønderrive ens tøj traditionelt var et ydre tegn på sorg eller anger (se f.eks. 2 Krøn 34:14-21, 27). Hvad er forskellen på at sønderrive vores hjerter og at sønderrive vores tøj?

Se også Esajas 1:11-17; Matthæus 23:23; 1 Johannesbrev 3:17-18.

Joel 2

»Jeg vil udgyde min ånd over alle mennesker.«

Da Joel profeterede om »Herrens dag«, beskrev han den som »Mulmets og mørkets dag«, »stor … og frygtelig!« (Joel 2:1-2, 11). Israel har oplevet mange herlige og forfærdelige dage gennem hele sin historie, og Guds pagtsfolk vil opleve endnu flere i fremtiden. Hvad gør indtryk på jer ved det råd, som Herren gav i Joel 2:12-17? Bemærk også de velsignelser, han lovede i Joel 2:18-27; 3:1-5. Hvorfor kan de velsignelser, der er lovet i v. 27 og 3:1-5 være særlig værdifulde på dage som dem, der er beskrevet i Joel 2 og 3, inklusive vores tid?

Hvad tror I, det betyder, at Herren vil »udgyde [sin] ånd over alle mennesker«? (Joel 3:1). Hvordan bliver profetierne i Joel 3:1-2 opfyldt? (Se ApG 2:1-21; JS-H 1:41).

I kan overveje disse ord fra præsident Russell M. Nelson: »I den kommende tid vil det ikke være muligt at overleve åndeligt uden Helligåndens vejledende, anvisende, trøstende og konstante indflydelse« (»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 96). Hvorfor er åbenbaring afgørende for vores åndelige overlevelse? Hvordan kan I øge jeres evne til at modtage personlig åbenbaring?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Hoseas 2:19-20.Herren brugte ægteskabet som metafor til at beskrive sit pagtsforhold med Israel (se også Guide til skrifterne, »Brudgom«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Jeres familie kan drøfte, hvorfor ægteskabet kan være en god metafor for vores pagter med Gud. Hvordan hjælper Hoseas 2:19-20 os med at forstå, hvad Gud føler for os? Hvordan kan vi være trofaste mod vores pagter med ham?

Hoseas 10:12.Børn kan måske lide at tegne et ur og planlægge måder, hvorpå de kan søge Herren på forskellige tidspunkter i løbet af dagen.

Joel 2:12-13.For at hjælpe jeres familie med at tale om Joel 2:12-13, kan I placere et billede af Frelseren i den ene ende af et værelse og ordet synd i den modsatte ende. Bed jeres familie om at skiftes til at vende sig mod ordet synd og derefter vende sig mod Frelseren, mens de fortæller om ting, der kan hjælpe os med at vende os til ham »af hele [vores] hjerte.« Tilskynd jeres familie til at tænke over alle aspekter af deres liv, herunder aktiviteter, arbejde, skole og relationer.

Joel 2:28-29.Hvad kan det betyde, at Ånden bliver »udgydt« over os? Måske kan I demonstrere dette ved at pøse vand ned i en spand og derefter som modsætning lade vandet dryppe eller sive ned i spanden.

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Kom kun til Herren«, Salmer og sange, nr. 60.

Gør undervisningen bedre

Undervis i læren. »Gå [ikke] glip af muligheden for at samle … børn for at undervise dem om Jesu Kristi lære. Sådanne øjeblikke er sjældne i forhold til fjendens anstrengelser« (Henry B. Eyring, »Kraften ved at undervise i læren«, Liahona, juli 1999, s. 85).

Billede
Jesus står i døren

Kom til mig, af Kelly Pugh