Det Gamle Testamente 2022
21.-27. november. Jonas; Mika: »Han holder af at vise godhed«


»21.-27. november. Jonas; Mika: ›Han holder af at vise godhed‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»21.-27. november. Jonas; Mika:«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
mand kravler på en strand, med en hval i havet bag sig

Jonas på stranden ved Nineve, af Daniel A. Lewis

21.-27. november

Jonas; Mika

»Han holder af at vise godhed«

Mens I nedskriver jeres indtryk, så tænk over, hvordan principperne i Jonas og Mika hænger sammen med det, I har lært i skrifterne.

Nedskriv jeres indtryk

Jonas var på et skib med kurs mod Tarshish. Der er ikke noget galt i at sejle til Tarshish, bortset fra at det er langt væk fra Nineve, hvor Jonas skulle overbringe Guds budskab. Så da skibet løb ind i et gevaldigt uvejr, vidste Jonas, at det var på grund af hans ulydighed. Jonas insisterede på, mandskabet skulle kaste ham i havets dyb for at standse stormen. Det lignede enden på Jonas og hans tjeneste. Men Herren havde ikke opgivet Jonas – ligesom han ikke havde opgivet befolkningen i Nineve, og ligesom han heller ikke opgiver nogen af os. Som Mika skrev, glæder Herren sig ikke over at fordømme os, men »han holder af at vise godhed.« Når vi vender os til ham, »viser han os atter barmhjertighed og træder al vor skyld under fode. [Han] kaster alle vore synder i havets dyb!« (Mika 7:18-19).

I kan finde en oversigt over bøgerne Jonas og Mika i »Jonas« og »Mika« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Jonas 1-4; Mika 7:18-19

Herren er barmhjertig mod alle, der vender sig til ham.

Beretningen om Jonas viser blandt andet, hvor barmhjertig Herren er, når vi omvender os. Mens I læser Jonas, så se efter eksempler på hans barmhjertighed. Overvej, hvordan I har oplevet den barmhjertighed i jeres liv. Hvad lærer I, der kan hjælpe jer til at være mere barmhjertig over for andre?

At være vidne til Herrens barmhjertighed inspirerer ofte mennesker til at føle kærlighed og taknemmelighed. Imidlertid blev Jonas meget »forbitret« og »vred« (Jonas 4:1), da Herren viste barmhjertighed mod befolkningen i Nineve, som var Israels fjender. Hvorfor havde Jonas det mon på den måde? Har I nogensinde haft lignende følelser? Hvad føler I, at Herren prøvede at hjælpe Jonas med at forstå i kapitel 4?

Overvej lærdommene i Mika 7:18-19. Hvordan kan disse sandheder have hjulpet Jonas med at ændre sin holdning til Herren og befolkningen i Nineve?

Se også Lukas 15:11-32; Jeffrey R. Holland, »Guds retfærdighed og barmhjertighed«, Liahona, sep. 2013, s. 16-21.

Billede
to mennesker taler sammen ved en flod

Jeg kan dele evangeliet med Guds børn.

Jonas 1; 3-4

Alle Guds børn har brug for at høre evangeliet.

Nineve var en del af det assyriske rige, en fjende af Israel og kendt for sin vold og grusomhed. For Jonas var det sandsynligvis urealistisk, at folket i Nineve var parat til at acceptere Guds ord og omvende sig. Men som præsident Dallin H. Oaks sagde: »Vi bør aldrig gøre os til dommere over, hvem der er klar, og hvem der ikke er. Herren kender sine børns hjerte, og hvis vi beder om inspiration, vil han hjælpe os med at finde de personer, som han ved er ›beredte til at høre ordet‹ (Alma 32:6)« (»Del det gengivne evangelium«, Liahona, nov. 2016, s. 58-59). Hvad lærer I af Jonas 3, der inspirerer jer til at dele evangeliet med dem, der måske ikke synes at være klar til at ændre sig?

Det kan være nyttigt at sammenligne Jonas’ holdning (se Jon 1; 3-4) med Almas og Mosijas sønners følelser (se Mosi 28:1-5; Alma 17:23-25).

Se også 3 Nefi 18:32.

Mika 4:11-13; 5:8-15; 7:5-7

Jesus Kristus citerede Mikas skrivelser.

Det er velkendt, at Frelseren citerede Esajas og Salmerne. Vidste I, at han også citerede Mika flere gange? Tænk over følgende eksempler, og overvej, hvorfor disse skriftsteder måske har været vigtige for Frelseren. Hvorfor er de vigtige for jer?

Mika 4:11-13 (se 3 Ne 20:18-20). Herren sammenlignede indsamlingen i de sidste dage med en hvedehøst (se også Alma 26:5-7; L&P 11:3-4). Hvad lærer denne sammenligning jer om Israels indsamling?

Mika 5: 8-15 (se 3 Ne 21:12-21). Hvad lærer disse vers jer om Guds folk (»Jakobs rest«) i de sidste dage?

Mika 7:5-7 (se Matt 10:35-36). Hvorfor er det ifølge disse vers vigtigt først at »spejde efter Herren«? Hvorfor er dette råd vigtigt i dag?

Mika 6:1-8

»Hvad Herren kræver af dig«

Mika opfordrer os til at forestille os, hvordan det ville være at »træde frem for Herren og bøje [os] for Gud i det høje« (Mika 6:6). Hvad lærer v. 6-8 dig om, hvad der er vigtigt for Herren, når han vurderer jeres liv?

Se også Matthæus 7:21-23; 25:31-40; Dale G. Renlund, »Handle retfærdigt, vise trofast kærlighed og vandre med din Gud«, Liahona, nov. 2020, s. 109-12.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Jonas 1-4.Jeres børn kan måske udføre handlinger, der fortæller historien om Jonas, som f.eks. at lade som om de løber væk, at lyde som et stormfuldt hav eller at foregive at blive slugt af en stor fisk (se »Jonas« i Historier fra Det Gamle Testamente). Spørg jeres familie, hvad de har lært af Jonas’ oplevelser. Se et eksempel på en lektion fra Jonas i vers 7 af »Følg Guds profeter«, (Børnenes sangbog, s. 58).

Jonas 3.Hvad lærte Jonas om at dele evangeliet? Hvem kender vi, der ville blive velsignet ved at høre budskabet om Jesu Kristi gengivne evangelium?

Mika 4:1-5.Hvad vil ifølge disse vers bringe fred og velstand til Herrens folk? Hvad kan vi gøre for at hjælpe med at opfylde denne profeti i vores hjem?

Mika 5:2.I kan vise et billede af Jesus som barn sammen med sin mor (se Evangelisk kunst, nr. 33) i den ene ende af værelset og et billede af de vise mænd i den anden ende. Læs Mika 5:2 og Matthæus 2:1-6 sammen. Hvordan hjalp Mikas profeti de vise mænd med at finde Jesus? Jeres familie kan flytte billedet af de vise mænd hen ved siden af billedet af Jesus.

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg går, hvor du sender mig hen«, Salmebog, nr. 178.

Gør jeres personlige studium bedre

Find Guds kærlighed. Når I læser i skrifterne, kan I overveje at notere de beviser på Guds kærlighed, der gør indtryk på jer. Se f.eks. efter, hvordan Gud viste sin kærlighed til sine børn i beretningen om Jonas.

Billede
mand kastes i havet fra båd

Illustration: Kevin Carden