Det Gamle Testamente 2022
21.-27. november. Jonas; Mika: »Han holder af at vise godhed«


»21.-27. november. Jonas; Mika: ›Han holder af at vise godhed‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»21.-27. november. Jonas; Mika«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
mand, der kravler på stranden med en hval i havet bag sig

Jonas på stranden i Nineve, af Daniel A. Lewis

21.-27. november

Jonas; Mika

»Han holder af at vise godhed«

Led efter vigtige principper i Jonas og Mika, der kan velsigne de børn, du underviser. Overvej, hvordan du kan hjælpe børnene med at lære disse principper. Idéerne i dette oplæg kan være en hjælp.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hjælp børnene med at huske historien om Jonas eller andre sandheder, de kan have lært derhjemme, ved at synge en sang sammen, eksempelvis vers 7 af »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog, s. 58-59).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Jonas 1:4-17; 3:3-5

Herren velsigner mig, når jeg adlyder ham.

Da Herren bad Jonas om at prædike for folket i Nineve, adlød Jonas ikke. Hjælp børnene til at forstå, at vi bliver velsignet, når vi adlyder Herren.

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af historien om Jonas, og giv børnene mulighed for at fortælle, hvad de ved om historien (se »Jonas« i Historier fra Det Gamle Testamente; denne uges aktivitetsside; eller denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Stil spørgsmål som disse: Hvad skete der, da Jonas ikke adlød Herren? (se Jon 1:4-17). Hvad skete der, da han adlød? (se Jon 3:3-5). Del dit vidnesbyrd om, at Herren velsigner os, når vi adlyder ham.

  • Syng en sang sammen om at adlyde Herren, som »Når min moder kalder« (Børnenes sangbog, s. 71). Tal om, hvordan det ville have været bedst for Jonas at adlyde første gang. Hjælp børnene med at tænke over ting, som Gud vil have dem til at gøre, og vis så med skuespil, hvordan de hurtigt kan adlyde.

Billede
missionærer, der underviser en mand

Vor himmelske Fader ønsker, at alle skal høre evangeliet.

Jonas 3

Evangeliet er for alle.

Nineves folk omvendte sig, da Jonas delte Herrens budskab med dem. Hvilke muligheder har børnene for at dele evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Lav skuespil over Jonas 3:3-8 sammen med børnene. Det kunne være at gå igennem byen Nineve, dele Herrens budskab og skrive en befaling fra kongen til sit folk. Vis et billede af missionærer (se Evangelisk kunst, nr. 109, 110). Hvad gør missionærer? Hvordan var Jonas missionær? Hjælp børnene til at tænke på, hvordan de kan dele evangeliet med andre. Det kan være at dele en trosartikel eller at bære vidnesbyrd om Jesus Kristus.

  • Fortæl om en oplevelse, hvor du delte Jesu Kristi evangelium. Eller inviter nogle dage før undervisningen nogle til at deltage i klassen og fortælle børnene om en gang, hvor han eller hun delte evangeliet, eller en anden delte evangeliet med ham eller hende. Tilskynd personen til at vise billeder, hvis der er mulighed for det. Hjælp børnene til at tænke over, hvordan de kan være missionærer nu.

Mika 5:1

Jesus blev født i Betlehem.

Mika profeterede, at en fremtidig »hersker i Israel« ville blive født i Betlehem. Du kan hjælpe børnene med at forstå, at Jesu Kristi fødsel opfyldte den profeti.

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af begivenheder omkring Jesu Kristi fødsel (se Evangelisk kunst, nr. 28, 29, 30, 31). Giv børnene mulighed for at fortælle, hvad der sker på hvert billede. Læs Mika 5:1, og lad børnene rejse sig, når de hører ordet »Betlehem«. Bær vidnesbyrd om, at Jesu fødsel var så vigtig, at profeterne kendte til den, før han blev født.

  • Bed børnene om at tegne et billede af Jesu fødsel. Bed dem om at fortælle, hvorfor de er taknemmelige for Jesus Kristus, efterhånden som de viser deres billeder.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Jonas 1:10-12; 2:1-4,9; 3:1-5

Med til omvendelse hører at blive bevidst om sine synder og bede om tilgivelse.

Jonas’ eksempel kan inspirere børnene til at vende sig til Herren, når de har syndet.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at lave en liste på tavlen over nogle grundlæggende elementer ved omvendelse (se Guide til skrifterne, »Omvendelse«, https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs?lang=dan). Gennemgå i fællesskab historien om Jonas, og giv så børnene opmuntring til at finde bevis på, at Jonas omvendte sig (se eksempelvis Jon 1:10-12; 2:1-4, 9; 3:1-5). Hvordan kan vi vise Herren, at vores omvendelse er oprigtig?

  • Syng en sang sammen om omvendelse. Spørg børnene, hvilke ord eller udtryk fra sangen, de ville dele med Jonas for at hjælpe ham med at omvende sig.

Jonas 2:7-10; 3:10; 4:2; Mika 7:18-19

Herren er barmhjertig mod dem, der vender sig til ham.

Når børnene forstår, at Herren er barmhjertig og venlig, vender de sig til ham, når de har brug for barmhjertighed.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene finde en definition af ordet barmhjertighed i en ordbog eller i Guide til skrifterne (https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs?lang=dan). Hvorfor havde Jonas behov for barmhjertighed? Hvorfor havde folket i Nineve brug for barmhjertighed? (Se Jon 1:1-3). Bed børnene om at forestille sig, at de kunne interviewe Jonas. Hvilket bevis kunne de give for at vise, at Herren er barmhjertig? (Se for eksempel Jon 2:7-10; 3:10; 4:2). Hvordan har Herren vist os barmhjertighed?

  • Bed børnene om at lave en liste på tavlen over ting, de »holder af«. Det kan være hobbyer, velsignelser fra Herren og så videre. Få dem til at læse 7:18-19 for finde ud af en ting, Herren holder af. Hvilke sandheder i disse vers kan hjælpe en person, som er bange for at omvende sig?

  • Hjælp børnene med at komme i tanke om eksempler, hvor Frelser viste barmhjertighed mod andre. Det kan være Markus 2:3-12, Lukas 23:33-34 og Johannes 8:1-11. Vis om muligt billeder fra disse begivenheder. Hjælp børnene til at tænke over muligheder, de har til at være barmhjertige og venlige mod andre.

Mika 6:8

Herren ønsker, at jeg handler retfærdigt, elsker barmhjertighed og vandrer ydmygt med ham.

Mika 6:8 giver os et mønster på at leve retfærdigt. Hvordan kan du hjælpe børnene med at opdage og leve efter lærdommene i dette vers?

Mulige aktiviteter

  • Læs Mike 6:8 sammen, og hjælp børnene med at forstå, hvad disse udtryk betyder: »Handle retfærdigt«, »vise trofast kærlighed« og »årvågent vandre med din Gud«. Lad børnene tegne sig selv, hvor de gør noget, der passer til udtrykkene.

  • Skriv »Hvad kræver Herren af dig?« på tavlen. Lad dem finde svar i Mika 6:8. Hvordan hjælper det os med at opfylde det, som Herren kræver i disse vers, hvis vi adlyder Herrens bud?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Skriv på et stykke papir et vigtigt udtryk eller stykke tekst fra et af skriftstederne, I har talt om i klassen. Anspor børnene til at prøve på at lære udtrykket udenad og bede én fra familien om at dele sine tanker om det.

Gør undervisningen bedre

Læg mærke til børnene. Hvordan reagerer børnene i din klasse på aktiviteterne? Hvis de bliver rastløse, er det måske tid til at prøve en anden slags aktivitet. Hvis du på den anden side lægger mærke til, at børnene er fordybede i en aktivitet, skal du ikke føle dig presset til at gå videre, fordi du ikke har gennemgået al lektionens materiale.