Det Gamle Testamente 2022
14.-20. november. Amos; Obadias: »Søg Herren, så skal I leve«


»14.-20. november. Amos; Obadias: ›Søg Herren, så skal I leve‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»14.-20. november. Amos; Obadias«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Jesu ansigt oplyst af stearinlys i mørkt rum

Livets brød, af Chris Young

14.-20. november

Amos; Obadias

»Søg Herren, så skal I leve«

Når du fokuserer på at undervise i sand lære på enkle måder, giver du mulighed for, at Helligånden kan bære vidnesbyrd for børnene. Brug aktiviteterne i dette oplæg – eller lav dine egne – for at undervise i evangeliske principper på enkle måder.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene fortælle noget, de for nyligt har lært derhjemme eller i kirken. Spørg for eksempel, om de har fundet nogle nye yndlingsskriftsteder eller hørt et budskab, som de kan dele med klassen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Amos 3:7; 7:14-15

Profeter er budbringere for Jesus Kristus.

Noget af det vigtigste, som børnene kan vide om profeter er, at de er Jesu Kristi budbringere. Idéerne nedenfor kan være en hjælp til at lære dem denne store sandhed.

Mulige aktiviteter

  • Hvisk et budskab til et af børnene, som resten af klassen skal have at vide (det kan være at bede børnene om at stå på en fod eller snurre en omgang rundt om sig selv). Bed så ham eller hende om at dele budskabet med de andre børn. Gentag denne aktivitet, så det giver nogle få andre børn lov til være budbringeren. Hjælp dem med at forstå, hvordan budbringeren i denne aktivitet er som en profet, der deler Guds budskab med os. Del nogle eksempler på nyere budskaber fra den levende profet, der har hjulpet dig nærmere på Jesus Kristus.

  • Giv hvert barn mulighed for at stå forrest i lokalet og lade som om han eller hun er profeten Amos. Mens du fortæller nogle kendsgerninger fra Amos 7:14-15, giver du barnet billeder eller rekvisitter at holde, der passer sammen med hver kendsgerning. Det kan være billeder af får, en frugt og Herren. Forklar, at Amos var en hyrde, som Herren kaldte til at være sin budbringer. Vis så billedet af Herren og den levende profet, og forklar, at Herren fortsat kalder budbringere i dag. Læs Amos 3:7 højt, og bed børnene om at pege på det passende billede, når de hører ordene »Herre« og »profeter«. Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus i dag taler gennem sine profeter præcis som på Amos’ tid.

  • Del en historie fra et nyere eksemplar af Kirkens tidsskrifter om den levende profet eller om oplevelser, som medlemmer af Kirken har haft, når de har fulgt profetens råd. (Se også »Profeter og apostle« på ChurchofJesusChrist.org).

  • Syng eller spil en optagelse af en sang om profeter, for eksempel »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog, s. 58-59), mens børnene arbejder med denne uges aktivitetsside. Gør børnene opmærksomme på udtryk i sangen, der lærer os om, hvordan profeter viser vejen til Jesus Kristus.

Amos 5:14

Hvis jeg søger det gode, vil Herren være med mig.

Amos sagde til israelitterne: »Søg det gode og ikke det onde«, og lovede: »Så vil Herren, Hærskarers Gud, være med jer«. Hvordan vil du hjælpe børnene med at reagere på denne invitation og modtage dette løfte?

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af børn, der gør gode gerninger, for eksempel at hjælpe andre eller at tage nadveren. Lad efter tur hvert barn beskrive et af billederne, mens de andre børn gætter på, hvilket billede han eller hun beskriver. Læs Amos 5:14, og hjælp børnene med at tænke på, hvordan de vil »søg[e] det gode« hver dag.

  • Lad dem lave en tegning af sig selv, hvor de gør noget godt. Læs Amos 5:14, og understreg Herrens løfte om, at han vil være med os, når vi søger det gode. Lad børnene tilføje et billede af Jesus på deres tegninger, hvor han står sammen med dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Billede
nutidige apostle, der giver hinanden hånden til generalkonferencen

Herren åbenbarer sandheder for sine profeter.

Amos 3:7

Profeter er budbringere for Jesus Kristus.

Amos 3:7 er et rigtigt godt skriftsted til at hjælpe børnene med at se, at vi lytter til en af Jesu Kristi budbringere, når vi lytter til profeten.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at lære hele eller dele af Amos 3:7 udenad. Giv dem for eksempel nogle minutter til at læse verset flere gange, mens du skriver hvert andet ord fra verset på tavlen. Bed børnene om at lukke deres skrifter og sammen sige verset højt ved hjælp af ledetrådene på tavlen. Slet så nogle enkelte ord ad gangen, indtil børnene kan gentage hele verset uden ledetråde. Hvad lærer verset os om profeter? Hvordan har vores levende profet hjulpet os med at forstå, hvad Frelseren vil have os til at gøre?

  • Skriv forskellige spørgsmål om profeter ned på papirstrimler, eksempelvis følgende: Hvorfor har vi profeter? Hvad laver profeter? Hvorfor følger du profeten? Hvad underviser profeter om? Bed børnene om at danne par, og få et barn fra hvert par til at vælge et spørgsmål, som han eller hun skal bede sin makker svare på. Hvis børnene har brug for hjælp til at svare på spørgsmålet, kan de se i »Profet« i Guide til skrifterne (https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures?lang=dan). Når makkeren har svaret på spørgsmålet, kan børnene bytte roller og vælge et andet spørgsmål.

  • Del forskellige kendsgerninger om en profet fra Det Gamle Testamente, som de har lært om i år (eksempelvis Noa, Moses eller Esajas). Bed dem gætte, hvilken profet du beskriver. Gentag det med andre profeter.

Amos 5:4-15

Hvis jeg søger det gode, vil Herren være med mig.

Børn har mange muligheder for at vælge mellem rigtigt og forkert. Overvej, hvordan du kan inspirere dem til at søge »det gode og ikke det onde« (vers 14).

Mulige aktiviteter

  • Giv børnene mulighed for at se Amos 5:4-15 igennem og lede efter ordet »søg.« Hvad vil Herren have os til at søge, og hvilket løfte giver han til dem, der gør? Hvordan søger vi Herren?

  • Hjælp børnene med at lære den sidste sætning i den trettende trosartikel udenad. Hvordan »tragter vi efter det«?

Amos 8:11-12

Gengivelsen af evangeliet gjorde ende på frafaldets hunger.

Hvis de forstår, hvad Amos lærte os om frafald, kan det hjælpe børnene til at føle sig taknemmelige for evangeliets gengivelse.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Amos 8:11-12, og tale om, hvad der sker, når folk ikke har Herrens ord. Hjælp børnene med at definere ordene frafald og hunger ved hjælp af Guide til skrifterne (https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs?lang=dan) eller en ordbog. Hvordan er frafald ligesom hungersnød?

  • Hjælp børnene med at forstå det store frafald ved sammen at gennemgå »Efter Det Nye Testamente« (i Historier fra Det Nye Testamente, s. 167-170). Drøft så spørgsmål som disse: Hvorfor var der et frafald? Hvad skete som resultat af frafaldet? Hvorfor gengav Herren sit evangelium (se også »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårsproklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org). Bed børnene om at skrive disse spørgsmål og deres svar ned og at dele dem med deres familier derhjemme.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Giv så børnene lidt tid til at tænke over noget, de har lært i dag, som de gerne vil dele med én i familien. Tilskynd dem til at beslutte, hvem de vil dele det med og hvordan.

Gør undervisningen bedre

Kom med opfordringer, der respekterer handlefriheden. Stil spørgsmål, der kan hjælpe børnene med at tænke over, hvordan de hver især kan gøre brug af det, de har lært. Du kan eksempelvis spørge: »Kan I sige én ting, som I føler, I bør gøre ud fra det, vi har talt om i dag?«