Det Gamle Testamente 2022
7.-13. november. Hoseas 1-6; 10-14; Joel: »Jeg vil elske dem med glæde«


»7.-13. november. Hoseas 1-6; 10-14; Joel: ›Jeg vil elske dem med glæde‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»7.-13. november. Hoseas 1-6; 10-14; Joel«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
brud og brudgom på tempelgrunden

7.-13. november

Hoseas 1-6; 10-14; Joel

»Jeg vil elske dem med glæde«

Søg under dit studium af skrifterne og forberedelse til undervisningen inspiration fra Helligånden. Hvad føler du dig tilskyndet til at fokusere på i klassen denne uge?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede af Frelseren, og bed børnene om at fortælle noget, de ved eller har lært om ham denne uge. Lad dem skiftes til at holde billedet, mens de fortæller.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Hoseas 10:12

Jeg kan søge Herren.

Hoseas 10:12 anvender billeder på at så, høste, tid og regn for at opfordre os til at søge Herren. Når du læser disse vers, hvilke kreative idéer kommer du så på, der kan inspirere børnene til at søge ham?

Mulige aktiviteter

  • Læs Hoseas 10:12 for børnene, og lad dem lave enkle handlinger, der hjælper dem med at forstå verset. Det kan være at lade som om de planter frø, plukker grøntsager fra en plante eller står i regnen. Eller du kan vise billeder af frø, planter og regn. Hjælp børnene med at sammenligne det at så et frø og at høste god mad med at leve retfærdigt og modtage Herrens velsignelser. Bær vidnesbyrd om de velsignelser, Herren har ladet regne ned over dig, når du har søgt ham.

  • Tegn et ur på tavlen, og bed børnene fortælle om, hvordan vi kan søge Herren på forskellige tidspunkter af dagen. Få børnene til at gentage følgende udtryk sammen med dig: »Tiden er inde til at søge Herren« (Hoseas 10:12). Hjælp dem med at forstå, at tiden altid er inde til at søge Herren. Fortæl, hvad du gør for altid at huske på ham.

Billede
Jesus sidder med børn

Jesus Kristus er vor Frelser og Forløser.

Hoseas 13:4, 14

Jesus Kristus er min Frelser.

Bær vidnesbyrd om Frelserens kærlighed til hvert enkelt af børnene, mens du lærer dem om Frelseren og hans forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af forskellige folk, blandt andet Jesus, og bed børnene om at udpege, hvem af dem, der er vor Frelser. Læs Hoseas 13:4, og understreg, at der ikke er nogen anden frelser end Jesus Kristus. Bær vidnesbyrd om, at vi på grund af Jesu Kristi forsoning kan komme tilbage til vor himmelske Fader og leve med ham igen.

  • Lad børnene skiftes til at holde et billede af Jesus på korset eller i graven og et billede af Jesus uden for den tomme grav. Lad børnene tale om, hvad billederne viser. Læs fra Hoseas 13:14: »Skulle jeg udfri dem fra dødsriget, løskøbe dem fra døden?« Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus reddede os fra døden, og at vi kan opstå fra de døde. Syng en sang sammen om opstandelsen, for eksempel »Mon Jesus virkelig opstod« (Børnenes Sangbog, s. 45). Hjælp børnene til at genkende Ånden, mens de synger.

Joel 3:1

Helligånden kan vejlede mig.

Under din undervisning i Joels profeti i Joel 3:1 kan du overveje, hvordan du kan hjælpe børnene med at forberede sig på at modtage Helligåndsgaven, når de er blevet døbt.

Mulige aktiviteter

  • Læs Joel 3:1 for børnene, og forklar, at »alle mennesker« omfatter »sønner« og »døtre« som dem. Giv børnene mulighed for at tegne billeder af de folk, som der henvises til i dette vers (sønner og døtre, gamle og unge mænd, gamle og unge kvinder), herunder dem selv. Forklar, at vor himmelske Fader blandt andet udgyder sin Ånd ved at give os Helligåndsgaven, når vi bliver døbt.

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om Helligånden. Hjælp dem til at forstå, at Helligånden kan lære os om vor himmelske Fader og Jesus Kristus og kan hjælpe os med at indse, hvad der er sandt (se Joh 14:26; L&P 42:17). Fortæl om oplevelser for at hjælpe børnene med at forstå måder, hvorpå Helligånden kan hjælpe os.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Hoseas 2:21-22

Jeg kan trofast holde mine pagter.

I Hoseas’ Bog sammenligner Herren sine pagter med israelitterne som en forlovelse. På trods af israelitternes manglende trofasthed elskede han dem stadig og ønskede, at de skulle vende tilbage. Denne sammenligning kan hjælpe dig med at lære børnene om vigtigheden af, at vi holder vores pagter med Herren.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene, at Herren i Hoseas’ Bog sammenligner sine pagter med Israel som en forlovelse. Vis børnene et billede af en brud og en brudgom. Hvordan ønsker vor himmelske Fader, at en ægtemand og en hustru skal behandle hinanden? Hvordan kan vi vise Herren, at vi elsker ham og vil være trofaste mod ham?

  • Hjælp børnene med at forstå, at det er tanken med de pagter, vi indgår med Herren, at de varer for evigt. Bed et af børnene om at læse Hoseas 2:21-22 og være opmærksom på ord, der beskriver, hvad Herren føler for sine pagter med os. Hvad indgår vi pagt om at gøre, når vi bliver døbt? Hvordan kan vi holde denne pagt, som vi har indgået med Herren?

Hoseas 13:4, 14

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

Hvordan kan du bruge Hoseas’ ord til at styrke børnenes vidnesbyrd om deres Frelser og Forløser? Hjælp børnene til at føle glæde ved og kærlighed for Jesu Kristi forsoning, når du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Hoseas 13:4, 14 og finde ord eller udtryk, der beskriver Jesus Kristus. Hvad lærer disse ord os om ham? Bed børnene om at bruge Guide til skrifterne til at finde og dele andre skriftsteder, der lærer os om Jesus Kristus som Frelser og Forløser. Bær dit vidnesbyrd om skrifterne, og giv børnene mulighed for at gøre det samme.

Joel 3:1-2

Helligånden kan vejlede mig.

Mange af de børn, du underviser, er sandsynligvis blevet døbt og har modtaget Helligåndsgaven. Hvordan kan du anvende disse skriftsteder til at hjælpe dem med at forstå den kraft og velsignelserne, som kommer fra at høre Åndens stemme?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Joel 3:1-2 sammen, hvor de sætter hinandens navne ind i stedet for »jeres sønner« og »døtre«. Skriv en sætning som Helligånden kan … på tavlen, og giv børnene mulighed for at skiftes til at færdiggøre sætningen. Giv dem opmuntring til at inkludere ting, de lærer af Johannes 14:16; Moroni 10:5; Lære og Pagter 42:17 og andre skrifter.

  • Placer en genstand i en skål, og lad børnene skiftes til at hælde vand over den. Forklar, at genstanden repræsenterer os, og at vandet repræsenterer Helligånden. Når vi bliver døbt, modtager vi Helligåndsgaven, hvilket er en måde, hvorpå Herren opfylder sit løfte om at »udgyde [sin] Ånd«. Hvad må vi gøre for at modtage Helligånden? Bed dem om at fortælle om situationer, hvor de har følt Åndens påvirkning.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hjælp børnene med at identificere noget, de har lært om vor himmelske Fader, Jesus Kristus eller Helligånden i klassen i dag. Tilskynd dem til at dele dette med deres familier.

Gør undervisningen bedre

Søg efter åbenbaring dagligt. Bed og grund over skrifterne i løbet af ugen i din forberedelse til undervisningen. Ideer og indtryk til, hvordan du kan undervise, kan komme til dig når som helst og hvor som helst. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 12).