Det Gamle Testamente 2022
28. november-4. december. Nahum; Habakkuk; Sefanias: »Her går hans vej fra ældgammel tid«


28. november-4. december. Nahum; Habakkuk; Sefanias: ›Her går hans vej fra ældgammel tid‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

28. november-4. December4. »Nahum; Habakkuk; Sefanias«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Jesus ser op på stjernerne

»Her går hans vej fra ældgammel tid« (Hab 3:6). I begyndelsen var Ordet, af Eva Timothy

28. november-4. december

Nahum; Habakkuk; Sefanias

»Her går hans vej fra ældgammel tid«

I kan studere skrifterne hele livet og stadig finde ny indsigt. I bør ikke føle, at I er nødt til at forstå alt lige nu. Bed om hjælp til at forstå de budskaber, I har brug for i dag.

Nedskriv jeres indtryk

I Det Gamle Testamente læser vi ofte profetier om ødelæggelse. Herren kaldte ofte profeter for at advare de ugudelige om, at hans domme truede dem. Nahums, Habakkuks og Sefanias’ tjeneste er gode eksempler. I forfærdelige detaljer forudsagde disse profeter undergangen af byer, der på det tidspunkt virkede stærke og magtfulde – Nineve, Babylon og endda Jerusalem. Men det var tusinder af år siden. Hvorfor er det værdifuldt at læse disse profetier i dag?

Selvom disse stolte, ugudelige byer blev ødelagt, varede stoltheden og ugudeligheden ved. I vore dage kan vi undertiden føle os omgivet af den ondskab, der blev fordømt af de gamle profeter. Vi kan endda opdage lidt af den i vores egne hjerter. Disse profetier fra Det Gamle Testamente viser, hvordan Herren forholder sig til stolthed og ugudelighed, og de fortæller, at vi kan vende os bort fra disse onder. Måske er det en af grundene til, at vi stadig læser disse gamle profetier i dag. Nahum, Habakkuk, Sefanias og de andre var ikke bare dommedagsprofeter – de var også udfrielsesprofeter. Beskrivelserne af ødelæggelser modereres af opfordringer til at komme til Kristus og modtage hans barmhjertighed: »Søg Herren … søg retfærdighed, søg ydmyghed« (Sef 2:3). Det var Herrens vej for os i gamle dage, og det er hans vej for os i dag. »Her går hans vej fra ældgammel tid« (Hab 3:6).

I kan finde en oversigt over disse bøger i »Nahum«, »Habakkuk« og »Sefanias« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Nahum 1

Herren er både stærk og barmhjertig.

Nahums mission var at forudsige ødelæggelsen af Nineve – hovedstaden i det voldelige assyriske rige, der havde spredt Israel og hærget Juda. Nahum indledte med at beskrive Guds vrede og uforlignelige magt, men han talte også om Guds barmhjertighed og godhed. I kan overveje at finde vers i kapitel 1, der hjælper jer med at forstå hver af disse egenskaber – og også andre af Guds egenskaber, som I lægger mærke til. Hvorfor tror I, det er vigtigt at kende hver af disse ting om Herren?

Nogle finder det måske vanskeligt at forene den lære, at »Herren er god« (Nah 1:7) med læren om, at han »tager hævn over sine fjender« (Nah 1:2). I Mormons Bog havde Almas søn Corianton lignende spørgsmål hvad »angår Guds retfærdighed i forbindelse med at straffe synderen« (Alma 42:1). For at lære mere om Guds barmhjertighed, og hvordan den er knyttet til hans retfærdighed, kan I læse Almas svar til Corianton i Alma 42.

Billede
stenfæstning

»Herren er god, et værn på nødens dag« (Nah 1:7).

Habakkuk

Jeg kan stole på Herrens vilje og hans timing.

Selv profeter har nogle gange spørgsmål om Herrens fremgangsmåder. Habakkuk, der levede i en periode med udbredt ugudelighed i Juda, begyndte sin optegnelse med spørgsmål til Herren (se Hab 1:1-4). Hvordan vil I opsummere Habakkuks bekymringer? Har I nogensinde haft lignende følelser?

Herren besvarede Habakkuks spørgsmål ved at sige, at han ville sende kaldæerne (babylonierne) for at straffe Juda (se Hab 1:5-11). Men Habakkuk var stadig urolig, for det syntes uretfærdigt af Herren at lade stå til, »når uretfærdige [Babylon] opsluger retfærdige [Judah]« (se v. 12-17). Hvad finder I i Habakkuk 2:1-4, der inspirerer jer til at stole på Herren, når I har ubesvarede spørgsmål?

Kapitel 3 i Habakkuk er en lovprisningsbøn til Gud og et udtryk for tro på ham. Hvilket indtryk gør Habakkuks ord i v. 17-19 på jer? Hvordan adskiller tonen i disse vers sig fra Habakkuk 1:1-4? Overvej, hvordan I kan udvikle en større tro på Gud, selv når livet virker uretfærdigt.

Se også Hebræerne 10:32-39; 11; Lære og Pagter 121:1-6; Robert D. Hales, »Vent på Herren: Din vilje ske«, Liahona, nov. 2011, s. 71-74.

Sefanias

»Søg Herren, alle landets ydmyge.«

Sefanias profeterede, at Judas folk ville blive fuldstændig udryddet af babylonierne på grund af deres ugudelighed. »Jeg udrydder alt fra jordens overflade, siger Herren.« (Sef 1:2). Og alligevel sagde Sefanias også, at en »rest« ville blive bevaret (Sef 3:12). Når I læser disse profetier, så læg mærke til den slags holdninger og adfærd, der førte Juda og andre befolkningsgrupper til undergang – se især Sefanias 1:4-6, 12; 2:8, 10, 15; 3:1-4. Se derpå efter egenskaberne hos de mennesker, som Gud ville bevare – se Sefanias 2:1-3; 3:12-13, 18-19. Hvilket budskab føler I, at Herren har til jer i disse vers?

Sefanias 3:14-20 beskriver glæden blandt de retfærdige, efter at Herren havde »drevet [deres] fjender bort« (v. 15). Hvilke lovede velsignelser i disse vers, lægger I særligt mærke til? Hvorfor er det vigtigt for jer at kende disse velsignelser? I kan sammenligne disse vers med de oplevelser, der er beskrevet i 3 Nefi 17, og tænke over, hvad Jesus Kristus føler for sit folk – inklusive jer.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Nahum 1:7.Hvordan er Herren »et værn«? Måske kan jeres familie bygge en enkel højborg eller fæstning i jeres hjem og drøfte Nahum 1:7, mens I sidder inde i den. Hvad gør vores tid til en »nødens dag«? Hvordan styrker Jesus Kristus og hans evangelium os? Hvordan viser vi, at vi »søger tilflugt hos ham«?

Habakkuk 2:14.Hvordan kan vi hjælpe med at opfylde profetien i dette vers?

Habakkuk 3:17-19.Hvad kan vi lære af Habakkuks eksempel i disse vers?

Sefanias 2:3.I kan spille et spil, hvor jeres familie skal finde ordene »retfærdighed« og »ydmyghed« på en side med mange andre ord. De kan derefter tale om eksempler på retfærdighed og ydmyghed, de har oplevet hos hinanden. Hvad vil det sige at være retfærdig og ydmyg?

Sefanias 3:14-20.Hvad finder vi i Sefanias 3:14-20, der giver os lyst til at »råbe af fryd … glæde [os] og fryde [os] af hele [vores] hjerte«? Måske kan jeres familie synge salmer eller sange, de kommer i tanker om, når de læser disse vers.

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg søger til Herren«, Børnenes sangbog, s. 67.

Gør jeres personlige studium bedre

Vær tålmodig. Nogle gange ønsker vi svar på vores spørgsmål med det samme, men åndelig indsigt tager tid og kan ikke forceres. Som Herren fortalte Habakkuk: »… så vent, for det kommer, det udebliver ikke« (Hab 2:3).

Billede
Jesus stiger ned, iført en rød robe

»Herren din Gud er hos dig, helten, der bringer frelse« (Sef 3:17). Han kommer igen for at herske og regere, af Mary R. Sauer