Det Gamle Testamente 2022
14.-20. november. Amos; Obadias: »Søg Herren, så skal I leve«


»14.-20. november. Amos; Obadias: ›Søg Herren, så skal I leve‹’«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»14.-20. november. Amos; Obadias«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Jesu ansigt oplyst af stearinlys i et mørkt rum

Livets brød, af Chris Young

14.-20. november

Amos; Obadias

»Søg Herren, så skal I leve«

Helligånden kan åbne jeres sind og hjerte for budskaber i Guds ord, der er beregnet lige til jer. Hvad føler I, at Herren vil have jer til at lære denne uge?

Nedskriv jeres indtryk

Gud valgte Abrahams afkom til at være sit pagtsfolk, så de ville »være en velsignelse« for alle mennesker (se 1 Mos 12:2-3). Men under Amos’ tjenestetid undertrykte mange blandt pagtsfolket i stedet de fattige og ignorerede profeterne og gjorde deres egne tilbedelseshandlinger tomme og meningsløse (se Am 2:6-16). Godt nok var nationerne omkring dem også skyldige i store synder (se Am 1; 2:1-5), men det har aldrig været en undskyldning for Guds folk (se Am 3:2). Så Gud sendte en hyrde fra Juda ved navn Amos for at forkynde omvendelse for kongeriget Israel. Senere erklærede Gud også gennem profeten Obadias, at selv om kongeriget Juda var blevet ødelagt, ville Herren samle og velsigne sit folk igen. Begge profeter vidnede om, at pagtsfolket havde vendt sig fra Herren, men at de ikke ville være forstødt for evigt. Når Gud afslører sine hemmeligheder for sine tjenere, profeterne (se Am 3:7), kan vi tage det som et tegn på, at han stadig vil hjælpe os med at leve op til de pagter, vi indgik med ham.

I kan finde en oversigt over bøgerne Amos og Obadias i »Amos« og »Obadias« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Amos 3:1-8; 7:10-15

Herren åbenbarer sandheden gennem sine profeter.

I Amos 3:3-6 fremlagde profeten Amos flere eksempler på årsag og virkning: Fordi en løve finder bytte, brøler løven; fordi en fælde med lokkemad til en fugl er sat op, fanges fuglen. (Bemærk, at i Joseph Smiths oversættelse af v. 6 blev ordet »gjort« ændret til »kendt til«. I v. 7-8 anvendte Amos denne logik på profeterne. Hvad får en profet til at profetere? Hvad kan I ellers lære om profeter, når I læser Amos 7:10-15? Overvej hvorfor I er taknemmelige for, at Herren stadig »åbenbare[r] sine planer for sine tjenere, profeterne« (Am 3:7). Hvad fortæller denne sandhed om Gud?

Se også Lære og Pagter 1:38; 21:4-8; 35:13-14.

Amos 4-5

»Søg Herren, så skal I leve.«

Når I læser Amos 4:6-13, så vær opmærksom på de domme, som Herren havde sendt over Israels folk. Hvad fortæller disse vers om, hvad Herren håbede, der ville ske efter hver af disse hændelser? (Se også Hel 12:3). Tænk på en prøvelse, I har oplevet for nylig. Selv om jeres prøvelse måske ikke er sendt af Gud, så overvej, hvordan den kan give jer muligheder for at søge ham.

Læs Amos 5:4, 14-15, og tænk over, hvordan Herren har været »nådig« (v. 15) mod jer, når I har søgt ham, selv i prøvelsens stund.

Se også Donald L. Hallstrom, »Vend jer mod Herren«, Liahona, maj 2010, s. 78-80.

Amos 8:11-12

Herrens ord kan stille åndelig sult og tørst.

Vi oplever alle perioder med åndelig sult og tørst, men vi behøver ikke at »flakke om fra hav til hav« (Am 8:12) på udkig efter noget, der kan tilfredsstille os. Vi ved, hvad der vil stille den åndelige sult, og vi er i overflod blevet velsignet med Herrens ord. Når I læser Amos 8:11-12, så overvej, hvorfor hungersnød er en god sammenligning med det at leve uden Guds ord. Hvilken yderligere indsigt finder I i Matthæus 5:6; Johannes 6:26-35; 2 Nefi 9:50-51; 32:3; Enosh 1:4-8?

Se også Jeffrey R. Holland, »Sultende har han mættet med gode gaver«, Stjernen, jan. 1997, s. 64-66; Guide til skrifterne, »Frafald«, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
en gruppe unge står foran templet

Vi kan blive befriere på Zions Bjerg ved at udføre tempeltjeneste og slægtsforskning.

Obadias 1:21

Hvem er »befrierne … på Zions bjerg«?

Præsident Gordon B. Hinckley gav en mulig fortolkning af sætningen »befrierne … på Zions bjerg«, der forbinder sætningen med tempeltjeneste og slægtsforskning: »[I templet] bliver vi bogstaveligt talt befriere på Zions Bjerg. Hvad betyder det? På samme måde, som vor Forløser gav sit liv som et stedfortrædende offer for alle mennesker og blev vor Frelser ved at gøre det, på samme måde, men i en mindre målestok bliver vi, når vi deltager i det stedfortrædende arbejde i templet som befriere for dem, som er på den anden side, men som ikke har nogen mulighed for at gå videre, medmindre noget bliver gjort for dem af os her på jorden« (»Afsluttende bemærkninger«, Liahona, nov. 2004, s. 105).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Am 3:7.I kan evt. gennemgå flere nylige budskaber fra Kirkens præsident og drøfte, hvad Herren åbenbarer for jeres familie gennem ham. Hvorfor er det vigtigt at have en profet til at lede Kirken? Hvordan er vi kommet til erkendelse af, at han er en sand profet? Hvad gør vi for at følge hans råd?

Amos 5:4.Jeres familie kan måske lave en plakat med dette vers på og hænge den op i hjemmet. Hvad vil det sige at søge Herren? Hvordan søger vi ham? Hvilke velsignelser modtager vi, når vi gør det? I kan invitere jeres familiemedlemmer til at dele og tale om andre skriftsteder, der lærer os om, hvordan vi søger Herren, såsom Matthæus 7:7-8; Eter 12:41 og Lære og Pagter 88:63.

Amos 8:11-12.Børnene kan måske finde på handlinger, der passer med sætninger i disse vers. Hvad gør vi, når vores krop er sulten eller tørstig? Hvad gør vi, når vores ånd er sulten eller tørstig? Tal om, hvordan evangeliets gengivelse stiller vores åndelige sult.

Obadias 1:21.Hvad kan det betyde at være »befriere … på Zions bjerg«? (For en mulig forklaring, se erklæringen fra præsident Gordon B. Hinckley i «Forslag til personligt skriftstudium«). Hvem af vores forfædre har brug for frelsende ordinancer? Hvad vil vi gøre for at hjælpe dem?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hav tak for profeten, du sendte«, Salmer og sange, nr. 13.

Gør jeres personlige studium bedre

Benyt musik til at invitere Ånden og undervise i læren. At lytte til eller læse en salme kan hjælpe jer til at lære evangeliets principper. I kan f.eks. lytte til eller læse »Hav tak for profeten, du sendte« (Salmebog, nr. 13) for at blive inspireret til en større tro på levende profeter. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 22.)

Billede
Templet i Santo Domingo i Den Dominikanske Republik

Templet i Santo Domingo i Den Dominikanske Republik