Det Gamle Testamente 2022
24.-30. oktober. Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47: »Jeg giver jer en ny ånd i jeres indre«


»24.-30. oktober. Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47: ›Jeg giver jer en ny ånd i jeres indre‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»24.-30. oktober. Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Jesus leder fårene

Kom og følg mig, af Scott Sumner

24.-30. oktober

Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47

»Jeg giver jer en ny ånd i jeres indre«

Ezekiel blev opfordret til symbolsk at »spise« Guds ord – at fylde sig med det (se Ez 2:9-3:3, 10). Hvordan vil I fylde jer med Guds ord i denne uge?

Nedskriv jeres indtryk

Ezekiel var en profet i eksil. Sammen med andre israelitter blev han taget til fange og sendt til Babylon adskillige år, før Jerusalem til sidst blev ødelagt. I Jerusalem ville Ezekiel have været en præst, der tjente i templet. I Babylon kom han til »de landflygtige«, og han var »det sted, hvor de boede« (Ez 3:15), hundreder af kilometer fra templet og med ringe håb om at vende tilbage til sit elskede Guds hus. En dag modtog Ezekiel et syn. Han så »Herrens herlighed« (Ez 1:28) – ikke tilbage i templet i Jerusalem, men der i Babylon blandt de landflygtige. Han så, at ugudeligheden i Jerusalem var blevet så alvorlig, at Guds nærvær ikke længere var der (se Ez 8-11; 33:21).

En af Ezekiels opgaver var at advare israelitterne om konsekvenserne af deres oprørskhed – en advarsel, der stort set ikke blev fulgt. Men der var mere i Ezekiels budskab: Han profeterede om, at der var en vej tilbage, til trods for hvor dårligt tingene udviklede sig. Hvis Guds folk ville acceptere opfordringen til at »høre Herrens ord« (Ez 37:4), kunne det, der var dødt, genoplives. Et »stenhjerte« kunne blive erstattet med »et hjerte af kød« (Ez 36:26). »Jeg giver jer min ånd,« sagde Herren til dem, »så I bliver levende« (Ez 37:14). Og om at Herren i de sidste dage ville oprette et nyt tempel og et nyt Jerusalem, »og byen skal for fremtiden hedde: ›Herren er her‹« (Ez 48:35).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Ezekiel 1-3

»Du skal tale mine ord.«

Når I læser om Ezekiels kald til tjeneste i Ezekiel 1-3, kan det få jer til at tænke over de muligheder, Gud har givet jer for at »tale [hans] ord« til andre (Ez 3:4). Læg i Ezekiel 2-3 mærke til Herrens opmuntrende ord og vejledning til Ezekiel. Selvom de mennesker, I tjener, måske ikke er så oprørske som dem, Ezekiel talte til, bør I overveje, hvordan Guds ord til Ezekiel påvirker, hvordan I ser på jeres tjeneste i Kirken, derhjemme og andre steder.

Se også Ezekiel 33:1-9; D. Todd Christofferson, »Den advarende røst«, Liahona, maj 2017, s. 108-111.

Ezekiel 33:10-19

Frelseren ønsker at tilgive.

»Når vore … synder hviler tungt på os,« sagde de israelitter, der var i fangenskab, »hvordan kan vi da bevare livet?« (Ez 33:10). Som svar lærte Herren dem vigtige sandheder om omvendelse og tilgivelse. Disse spørgsmål kan hjælpe jer til at overveje følgende sandheder:

  • Hvad tror I, det betyder at »stole på [sin] retfærdighed«? (Se Ez 33:12-13).

  • Hvad ville I sige til nogen, der føler, at den retfærdige person og den uretfærdige person, der er beskrevet i Ezekiel 33:12-19 ikke behandles retfærdigt? (Se også Matt 21:28-31; Luk 18:9-14).

  • Hvilke skriftsteder finder I i disse vers, der hjælper jer med at forstå, hvad det betyder at omvende sig? Hvilken yderligere indsigt finder I i Ezekiel 36:26-27 og Alma 7:14-16?

Ezekiel 34

Frelseren opfordrer mig til at vogte sine får.

I Ezekiel 34 omtaler Herren lederne for sit folk som »hyrder«. Mens I læser, kan I overveje, hvad denne titel fortæller jer om, hvad det betyder at være leder. Hvem er de »får«, som Herren ønsker, at vi vogter? Hvordan kan I følge det eksempel, som Frelseren viser os som hyrde? (Se v. 11-31).

Se også Johannes 21:15-17.

Billede
ørken og Det Døde Hav

Ezekiel så i et syn, hvordan en flod strømmede ud fra templet og helbredte Det Døde Hav.

Ezekiel 37

Herren samler sit folk og giver dem nyt liv.

Israels indsamling er skildret i Ezekiel 37 gennem to symboler. Når I læser om det første – døde knogler, der vækkes til live (se v. 1-14) – så overvej, hvad I lærer om Israels indsamling på begge sider af sløret (se også Ez 37:24-30).

Det andet symbol (se v. 15-28) involverer to træstykker, som mange forskere fortolker som skrivebræt, der er forbundet med et hængsel. Judas træstykke kan repræsentere Bibelen (da meget af Bibelen blev skrevet af Judas efterkommere), og Josefs træstykke kan repræsentere Mormons Bog (da Lehis familie var efterkommere af Josef af Egypten). Med dette i tankerne, hvad lærer disse vers jer så om skrifternes rolle i Israels indsamling? Hvad føjer 2 Nefi 3:11-13 (en profeti om Joseph Smith og Mormons Bog) til jeres forståelse?

Se også 2 Nefi 29:14.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Ezekiel 33:1-5.For at illustrere disse vers kan et familiemedlem foregive at være en »vægter« ved at se ud af et vindue og fortælle resten af familien, hvad der sker udenfor. Hvordan er vores levende profet som en vægter for os?

Ezekiel 33:15-16.Hvad lærer disse vers os om den tilgivelse, vi kan modtage gennem Jesus Kristus?

Ezekiel 36:26-27.Vis jeres familie nogle sten, når I drøfter, hvad det vil sige at have et »stenhjerte«. Lad dem foreslå ord, der beskriver det »nye hjerte« og den »nye ånd«, som Frelseren giver os (se Mosi 3:19; 5:2).

Ezekiel 37:15-28.Jeres familie kunne finde to træstykker og skrive på det ene Til Juda (Bibelen) og på det andet Til Josef (Mormons Bog) (se v. 16-19). De kan derefter dele historier eller skriftsteder fra Bibelen og Mormons Bog, der hjælper dem med at føle sig tættere på Frelseren og blive »[hans] folk« (v. 23).

Ezekiel 47:1-12.Disse vers beskriver Ezekiels syn om vand, der strømmer ud fra templet og helbreder Det Døde Hav – et hav, der er så salt, at fisk og planter ikke kan leve i det. Børn kan måske synes om at tegne et billede af dette syn. Hvad kan vandet, der strømmer ud fra templet, symbolisere? Hvordan hjælper templet med at helbrede os? (Se Ez 47:8-9,11).

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hyrden hos fårene våger«, Salmer og sange, nr. 144.

Gør undervisningen bedre

Prøv ikke at nå det hele. I kan muligvis ikke udforske enhver sandhed i Ezekiel sammen med jeres familie. Søg vejledning fra Helligånden for at bestemme, hvad I bør fokusere på. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 7).

Billede
illustration af flod, der strømmer ud fra templet

»Der vældede vand ud under templets tærskel … »Overalt, hvor strømmen kommer, bliver der liv« (Ez 47:1, 9). Billede brugt med tilladelse fra shutterstock.com.