Det Gamle Testamente 2022
10.-16. oktober. Jeremias 1-3; 7; 16-18; 20: »Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig«


»10.-16. oktober. Jeremias 1-3; 7; 16-18; 20: ›Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»10.-16. oktober. Jeremias 1-3; 7; 16-18; 20«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
profet taler med nogle mænd

Jeremias, af Walter Rane

10.-16. oktober

Jeremias 1-3; 7; 16-18; 20

»Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig«

Ældste David A. Bednar har sagt: »En af de måder, hvorpå jeg hører [Herren], er gennem skrifterne. Skrifterne er Herrens forudindspillede stemme« (»›Hear Him‹ in Your Heart and in Your Mind«, ChurchofJesusChrist.org).

Nedskriv jeres indtryk

Til at begynde med troede Jeremias ikke, at han ville blive en god profet. »Ak, jeg forstår ikke at tale,« protesterede han, da Herren kaldte ham (Jer 1:6). Herren beroligede ham: »Nu lægger jeg mine ord i din mund« (v. 9). Jeremias følte, at han var et uerfarent »barn« (v. 6), men Herren forklarede, at han faktisk var mere forberedt, end han var klar over – han var blevet ordineret til dette kald, allerede før han blev født (se v. 5). Så Jeremias lagde sin frygt til side og accepterede kaldelsen. Han advarede Jerusalems konger og præster om, at deres påtagede hellighed ikke ville kunne redde dem fra ødelæggelse. »Barnet«, som troede, at han ikke kunne tale, følte Guds ord »i [sit] hjerte som en brændende ild« og kunne ikke forholde sig tavs (Jer 20:9).

Jeremias historie er også vores historie. Gud kendte også os, før vi blev født, og forberedte os til at være en del af hans værk på jorden. En del af dette værk er noget, som Jeremias forudså: At samle Guds folk én efter én og »bringe [dem] til Zion« (Jer 3:14). Og selvom vi ikke ved nøjagtigt, hvad vi bør gøre eller sige, så skal vi »ikke frygte … for jeg er med dig og frelser dig, siger Herren« (Jer 1:8,19).

I kan finde en oversigt over Jeremias i »Jeremias« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Jeremias 1:4-19; 7:1-7; 20:8-10

Profeter er kaldet til at tale Herrens ord.

Når I læser i Jeremias 1:4-19 om Jeremias’ kald som profet, så overvej profeternes rolle i jeres liv. Hvad lærer I om profeter ud fra Herrens ord til Jeremias? (Se også Jer 7:1-7). Jeremias’ forkyndelse blev ofte afvist (se Jer 20:8, 10). Hvad lærer I af Jeremias’ ord i Jeremias 20:9? Husk disse tanker under hele jeres studium af Jeremias’ lærdomme. Hvad finder I i disse lærdomme, som inspirerer jer til at følge vores sidste dages profeter?

Jeremias 1:5

Gud kendte mig, før jeg blev født.

Inden Jeremias blev født, kendte Gud ham og udvalgte ham eller forudordinerede ham til at udføre en bestemt mission på jorden (se Jer 1:5). Hvorfor tror I, det var vigtigt for Jeremias at vide dette?

Gud kendte også jer, før I blev født og forudordinerede jer til bestemte ansvarsområder (se Alma 13:1-4; L&P 138:53-56; Abr 3:22-23). Hvilken forskel kan denne viden gøre i jeres liv? Hvis I har modtaget jeres patriarkalske velsignelse, kan I gennemgå den bønsomt og spørge Gud, hvordan I kan udrette det, han har forudordineret jer til.

Se også Guide til skrifterne, »Forudordination«, »Forudtilværelse«, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
person, der står i en gammel cisterne

I det gamle Israel brugte man cisterner til at opbevare det dyrebare vand.

Jeremias 2; 7

»De har forladt mig, en kilde med levende vand.«

I den tørre region, hvor israelitterne boede, opbevarede man det dyrebare vand i underjordiske reservoirer, som kaldes cisterner. Hvorfor er det bedre at bruge vand fra en kilde end at være afhængig af en cisterne? Hvad betyder det at forlade en »kilde med levende vand«? Hvad tror I, at de »cisterner, der slår revner«, og nævnes i Jeremias 2:13, kan symbolisere? Mens I læser Jeremias 2 og 7, så læg mærke til, hvordan folket forlod Herrens levende vand, og tænk over, hvordan I får levende vand i jeres eget liv.

Jeremias 7 er rettet mod dem, der var på vej ind gennem »porten til Herrens tempel … for at tilbede Herren« (Jer 7:2). På trods af dette offentlige udtryk for hengivenhed var de skyldige i stor ugudelighed (se v. 2-11). Hvilke budskaber føler I, at Herren kan have til jer i v. 21-23?

Jeremias 3:14-18; 16:14-21

Herren vil samle sit folk.

Da Jeremias profeterede om indsamlingen af det spredte Israel, sagde han, at den ville være endnu mere monumental end udvandringen fra Egypten (se Jeremiah 16:14-15). I tråd med det har præsident Russell M. Nelson sagt: »I blev sendt til jorden på netop dette tidspunkt … for at bidrage til at indsamle Israel. Der sker intet på denne jord lige nu, der er vigtigere end den [indsamling] … Indsamlingen bør betyde alt for jer« (Russell M. Nelson and Wendy W. Nelson, »Zions ungdom« [verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018], tillæg til Liahona sept. 2018, s. 12, ChurchofJesusChrist.org/study/broadcasts/worldwide-devotional-for-young-adults/2018/06/hope-of-israel?lang=dan).

Når I studerer Jeremias 3:14-18; 16:14-21, hvad inspirerer jer så ved indsamlingen af Israel i de sidste dage? Hvad nævner disse vers om, hvordan denne indsamling vil finde sted? Hvilken yderligere indsigt finder I i resten af præsident Nelsons budskab, der er citeret ovenfor?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Jeremias 1:5.I kan bruge dette vers til at tale om vores liv hos vor himmelske Fader, før vi blev født. Ressourcer som »Alle har boet i himlen« (Lille Liahona, apr. 1999, s. 5) og »Indledning: Vor himmelske Faders plan« (i Historier fra Det Nye Testamente, 1-5) kan være nyttige. Hvordan kan kundskaben om vores førjordiske liv påvirke den måde, vi lever vores jordiske liv på?

Jeremias 2:13; 17:13-14.For at hjælpe jeres familie med at visualisere disse vers kan I demonstrere, hvad der sker, når I hælder vand i en revnet eller ødelagt beholder. Hvad kan »kilde med levende vand« og »cisterner, der slår revner« repræsentere? (Jer 2:13). Hvordan drikker vi af Herrens levende vand?

Jeremias 16:16.Præsident Russell M. Nelson har sammenlignet fiskerne og jægerne i dette vers med de sidste dages missionærer (se »Indsamlingen af det spredte Israel«, Liahona, nov. 2006, s. 81). Jeres familie kan »jage« efter genstande rundt omkring i hjemmet og tale om, hvordan I kan hjælpe med at »fiske« og »jage« efter det spredte Israel.

Jeremias 18:1-6.For at udforske disse vers kan I diskutere eller vise, hvordan keramik fremstilles. Hvilket budskab har Herren til Israel i Jeremias 18:1-6? Hvad betyder det at være ler i Herrens hænder? (se også Es 64:8). Her er en anden historie, der sammenligner os med pottemagerens ler: Ældste Richard J. Maynes, »Glæden ved at leve et liv, der er centreret om Kristus«, Liahona, nov. 2015, s. 27-30).

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Israel, Israel, Gud nu kalder«, Salmer og sange, nr. 9.

Gør undervisningen bedre

Anvend historier. Frelseren underviste ofte ved hjælp af historier. Tænk på historier fra jeres eget liv, der kan gøre et evangelisk princip levende. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 22.)

Billede
ler på pottemagerens drejeskrive

»Som leret i pottemagerens hånd er I i min hånd, Israels hus« (Jer 18:6).