Det Gamle Testamente 2022
3.-9. oktober. Esajas 58-66: »En løskøber skal komme til Zion«


»3.-9. oktober. Esajas 58-66: ›En løskøber skal komme til Zion‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»3.-9. oktober. Esajas 58-66«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Jesus underviser i en synagoge

Jesus i synagogen i Nazaret, af Greg K. Olsen

3.-9. oktober

Esajas 58-66

»En løskøber skal komme til Zion«

Når I studerer Esajas 58-66, så overvej, hvordan Esajas’ ord giver jer glæde og håb for fremtiden.

Nedskriv jeres indtryk

Tidligt under sin jordiske tjeneste besøgte Jesus Kristus en synagoge i Nazaret, den landsby hvor han voksede op. Han skulle læse fra skrifterne, og han åbnede Esajas’ Bog og læste det op, som vi i dag kender som Esajas 61:1-2. Han erklærede så: »I dag er det skriftord, som lød i jeres ører, gået i opfyldelse.« Dette var en af Frelserens mest direkte erklæringer om, at han var den salvede, der ville »bringe lægedom til dem, hvis hjerte er knust« og »udråbe frigivelse for fanger« (se Luk 4:16-21). Dette skriftsted blev i sandhed opfyldt den dag. Og ligesom mange andre af Esajas’ profetier fortsætter det med at blive opfyldt i vores tid. Frelseren fortsætter med at hele dem, hvis hjerte er knust, og som kommer til ham. Der er stadig mange fanger, som skal forkyndes befrielse. Og der er en strålende fremtid at forberede sig på – en tid, hvor Herren vil »skabe … en ny himmel og en ny jord« (Es 65:17) og »lade retfærdighed spire og lovsang gro frem for alle folkenes øjne« (Es 61:11). Når vi læser Esajas, får vi indblik i, hvad Herren allerede har gjort, hvad han gør, og hvad han fremover vil gøre for sit folk.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Esajas 58:3-12

At faste bringer velsignelser.

Disse vers antyder, at faste var mere af en byrde end en velsignelse for mange af de gamle israelitter. Mange af os kan til tider godt kende den følelse. Hvis I gerne vil finde mere mening og formål med jeres faste, kan I læse Esajas 58:3-12 for at finde Herrens svar på spørgsmålet »Hvorfor faster vi?« Hvordan kan faste ud fra jeres erfaring »løse ondskabens lænker« og »bryde hvert åg«? (Es 58:6). Hvordan har faste bragt jer de velsignelser, der er beskrevet i Esajas 58:8-12? Hvordan påvirker Esajas 58:3-12 jeres syn på det at faste?

I sit budskab »Den faste, jeg ønsker« (Liahona, maj 2015, s. 22-25), fortæller præsident Henry B. Eyring om eksempler på, hvordan mennesker er blevet velsignet på grund af faste og fasteoffer. Hvordan har I været vidne til lignende velsignelser i jeres liv?

Se også Guide til skrifterne, »Faste« (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Esajas 59:9-21; 61:1-3; 63:1-9

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

I Esajas 58-66 finder du flere henvisninger til Jesu Kristi forsonende mission. Her er et par eksempler tillige med nogle spørgsmål, der kan hjælpe jer med at overveje dem.

  • Esajas 59:9-21. Hvordan vil I sammenfatte den åndelige tilstand hos de mennesker, der er beskrevet i v. 9-15? Hvad imponerer jer ved den »løskøber« og den pagt, han indgår med dem, der vender sig til ham i beskrivelsen i v. 16-21 ?

  • Esajas 61:1-3. Hvordan har Jesus Kristus velsignet jer, som det beskrives i disse vers? Hvilket »godt budskab« har han bragt jer? Hvordan har han givet jer hovedpynt i stedet for aske?

  • Esajas 63:7-9. Hvilket eksempel på »Herrens trofasthed« kan I nævne? Hvilke følelser for Frelseren vækker disse vers i jeres hjerte?

Hvilke andre henvisninger til Frelseren finder I i Esajas 58-66?

Se også Mosija 3:7; Lære og Pagter 133:46-53.

Billede
kvinde tænder en olielampe af ler med en lampe, som en mand holder

»Herren skal være dit evige lys« (Es 60:19). En gave af lys, af Eva Timothy

Esajas 60; 62

»Herren skal være dit evige lys.«

Esajas 60 og 62 taler om lys og mørke, om øjne og at se, for at beskrive, hvordan Jesu Kristi evangelium vil velsigne verden i de sidste dage. Se efter disse begreber især i Esajas 60:1-5, 19-20; 62:1-2. Når I læser disse kapitler, overvej da, hvordan Gud samler sine børn ud fra mørket og ind i sit lys. Hvad er jeres rolle i dette værk?

Se også 1 Nefi 22:3-12; 3 Nefi 18:24; Lære og Pagter 14:9; Bonnie H. Cordon, »At de må se«, Liahona, maj 2020, s. 78-80.

Esajas 64:1-5; 65:17-25; 66

Kristus vil regere på jorden under tusindårsriget.

Esajas talte om en dag, hvor »de tidligere trængsler skal glemmes« (Es 65:16). Skønt denne profeti skal opfyldes på flere måder, er dagen endnu ikke kommet – hvor Jesus Kristus vender tilbage til jorden og etablerer en æra med fred og retfærdighed kaldet tusindårsriget. Esajas beskrev denne dag ude i fremtiden i Esajas 64:1-5; 65:17-25; 66. Bemærk, hvor ofte han brugte ord som »juble« og »glædes.« Tænk over, hvorfor Frelserens tilbagevenden vil blive en glædens dag for jer. Hvad kan jeg gøre for at forberede mig på hans komme?

Se også Trosartiklerne 1:10; Russell M. Nelson, »Kirkens fremtid: Forbereder verden på Frelserens andet komme, Liahona, apr. 2020, s. 13-17.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Esajas 58:3-11.Jeres familiemedlemmer kan bedre forstå Esajas’ budskab om faste, hvis de udfører den slags faste, der beskrives i Esajas 58:3-5, og den slags faste, der beskrives i Esajas 58:6-8. Hvordan kan vi gøre vores faste mere ligesom »den faste, [Gud] ønsker«? Hvilke velsignelser har vi oplevet på grund af faste?

Esajas 58:13-14.Hvad er forskellen på at »gøre, som du plejer« og at »glæde dig over lykken hos Herren« på sabbatten? Hvordan kan vi gøre sabbatten til noget »glædeligt«?

Esajas 60:1-5.Mens I læser Esajas 60:1-3, kan jeres familie tænde et lys, når versene nævner lys, og slukke det, når versene nævner mørke. Hvordan er Jesu Kristi evangelium som et lys for os? Hvad forudså Esajas, at der ville ske, når Guds folk udbreder evangeliets lys? (se Es 60:3-5).

Esajas 61:1-3.Hvordan har Frelseren opfyldt Esajas’ profetier i disse vers? I kan opfordre jeres familie til at søge efter billeder af Frelseren, som de synes illustrerer disse aspekter af hans mission (billeder kan findes i Kirkens tidsskrifter eller Evangelisk kunst). I kan også synge en sang om, hvordan Frelseren velsigner os, f.eks. »Min Frelser elsker mig« (Børnenes sangbog, s. 42).

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Når Jesus atter kommer her«, Børnenes sangbog, s. 46.

Gør jeres personlige studium bedre

Forbered omgivelserne. Vores omgivelser kan påvirke vores evne til at lære. Find et sted at studere skrifterne, hvor I kan føle Åndens indflydelse. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 15).

Billede
Jesus i skyen.

»Rejs dig, bliv lys, for dit lys er kommet, Herrens herlighed er brudt frem over dig« (Esajas 60:1). Lys og liv, af Mark Mabry