Det Gamle Testamente 2022
26. september-2. oktober. Esajas 50-57: »Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar«


»26. september-2. oktober. Esajas 50-57: ›Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»26. september-2. oktober. Esajas 50-57«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Kristus iført tornekrone hånes af soldat

Kristus bliver hånet, af Carl Heinrich Bloch

26. september-2. oktober

Esajas 50-57

»Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar«

Overvej den indsigt fra Esajas 50-57, der hjælper jer til at komme Frelseren nærmere. Nedskriv de indtryk, I modtager.

Nedskriv dine indtryk

I hele sin tjeneste talte Esajas om en mægtig befrier (se f.eks. Es 9:3-7). Disse profetier kan i særdeleshed have været dyrebare for israelitterne århundreder senere, da de var i fangenskab i Babylon. En person, der kunne vælte Babylons mure, ville sandelig være en mægtig erobrer. Men det er ikke den slags Messias, som Esajas beskrev i kapitel 52-53: »Foragtet og opgivet af mennesker, en lidelsernes mand, kendt med sygdom, én, man skjuler ansigtet for … Og vi regnede ham for en, der var ramt, slået og plaget af Gud« (Es 53:3-4). Ved at sende en sådan uventet befrier lærte Gud os om sand udfrielse. For at redde os fra undertrykkelse og lidelse sendte Gud én, der selv »blev plaget og mishandlet.« Hvor nogle forventede en løve, sendte han et lam (se Es 53:7). Guds veje er i sandhed ikke vore veje (se Es 55:8-9). Jesus Kristus befrier os ikke ved blot at åbne fængselsdøren, men ved at tage vores plads der. Han befrier os fra sorgens og bedrøvelsens lænker ved at bære dem selv (se Es 53:4-5, 12). Han redder os ikke på afstand. Han lider med os i en »evig troskab«, som »ikke rokkes« (Es 54:8, 10).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Esajas 50-52

Fremtiden tegner lyst for Herrens folk.

Selvom israelitterne tilbragte mange år i fangenskab – og selv om fangenskabet var et resultat af deres egne dårlige valg – ønskede Herren, at de så fremad med håb. Hvilke håbefulde budskaber finder I i Esajas 50-52? Hvad lærer Herren os om sig selv i disse kapitler, og hvorfor giver dette jer håb? (Se f.eks. Es 50:2, 5-9; 51:3-8, 15-16; 52:3, 9-10).

I kan også lave en liste over alt i kapitel 51-52, som Herren opfordrer Israel til at gøre for at gøre denne lysende fremtid til virkelighed. Hvad føler I, at Herren opfordrer jer til at gøre gennem disse ord? Hvad mener I f.eks. »vågn op« og »ifør dig styrke« betyder? (Es 51:9; se også Es 52:1; L&P 113:7-10). Hvorfor tror I, at opfordringen til at »lytte« (eller »lytte med den hensigt at adlyde«) gentages så ofte? (Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 89).

Se også Mosija 12:20-24; 15:13-18; 3 Nefi 20:29-46.

Billede
skulptur af Kristus, der bærer et kors

På grund af kærlighed, af billedhugger Angela Johnson

Esajas 53

Jesus Kristus påtog sig mine synder og sorger.

Få kapitler i skriften beskriver Jesu Kristi forløsende mission smukkere end Esajas 53. Tag jer tid til at overveje disse ord. Hold pause ved hvert vers for at overveje, hvordan Frelseren led – »sorg«, »bedrøvelse« og »overtrædelser« – for alle mennesker og specifikt for jer. I kan erstatte ord som »vi« og »vores« med »jeg« og »min«, mens I læser. Hvilke følelser eller tanker inspirerer disse vers hos jer? Overvej at skrive dem ned.

Det kan være en god idé at gennemse Mosija 14; 15:1-13 for at se, hvordan profeten Abinadi brugte Esajas’ ord til at undervise om Frelseren.

Esajas 54; 57:15-19

Jesus Kristus ønsker, at jeg vender tilbage til ham.

Vi oplever alle tidspunkter, hvor vi føler os langt væk fra Herren på grund af vores synder eller svagheder. Nogle har endda opgivet håbet om, at han nogensinde vil tilgive dem. Esajas 54 og 57 er gode kapitler at læse for at blive beroliget og opmuntret i sådanne tider. Hvad lærer I om Frelserens barmhjertighed og hans følelser over for jer i Esajas 54:4-10; 57:15-19 ? Hvilken forskel gør det i jeres liv at vide disse ting om ham?

Hvordan gælder de velsignelser, der er beskrevet i Esajas 54:11-17, jer?

Esajas 55-56

Herren opfordrer alle til at »holde fast ved [hans] pagt.«

I generationer blev Israel identificeret som Guds pagtsfolk. Dog har Guds plan altid omfattet mere end kun én nation, for »alle I, der tørster«, er inviteret til at »[komme] og få vand!« (Es 55:1). Husk dette, når I læser Esajas 55 og 56, og overvej, hvad det betyder at være Guds folk. Hvad er Guds budskab til dem, der føler sig »udskilt« fra hans folk? (Es 56:3). Overvej at markere vers, der beskriver holdninger og handlinger hos dem, der »holder fast ved min pagt« (se Es 56:4-7).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Esajas 51-52.Når I drøfter Herrens opfordringer i disse kapitler, kan I bede jeres familiemedlemmer om at udføre dem. Hvordan ser dette f.eks. ud: »Løft jeres øjne mod himlen«, »vågn op, rejs dig« eller »ryst støvet af dig«? (Es 51:6,17; 52:2). Hvad lærer disse vendinger os om at følge Jesus Kristus?

Esajas 52:9.Efter at have læst dette vers kan jeres familie sammen synge en salme eller børnesang, der bringer dem glæde. Hvilke løfter i Esajas 52 får os til at »bryde ud i jublende kor«?

Esajas 52:11; 55:7.Disse vers kan føre til en snak om, hvad udtrykket »rens jer« kan betyde. Som en del af denne drøftelse kan I gennemgå emner i Til styrke for de unge (hæfte, 2011) eller læse skriftsteder om velsignelserne ved at være åndeligt rene (se 3 Ne 12:8; L&P 121:45-46).

Esajas 53.For at anskueliggøre Esajas’ beskrivelse af Frelseren kan jeres familie tale om, hvordan historier, film og andre medier ofte skildrer helte, der redder mennesker. I kan sætte disse skildringer op imod beskrivelserne af Frelseren, som I læser i Esajas 53. I kan tale om, hvordan profetierne i Esajas 53 blev opfyldt. Kan I nævne nogle eksempler på den sorg og bedrøvelse, som Frelseren bærer for os?

Esajas 55:8-9.Hvordan ser tingene anderledes ud, når I befinder jer højt over jorden? Hvad betyder det for jer, at Guds veje og tanker er højere end vores?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »O, se hvilken kærlighed«, Salmer og sange, nr. 114.

Gør jeres personlige studium bedre

Anvend musik. Salmer er en stærk formidler af evangeliets principper. Overvej at lytte til eller læse nadversalmer som hjælp til at forstå sandhederne om Jesu Kristi forsoning i Esajas 53. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 22.)

Billede
portræt af Kristus

Hans lys, af Michael T. Malm