Det Gamle Testamente 2022
26. september-2. oktober. Esajas 50-57: »Det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar«


»26. september-2. oktober. Esajas 50-57: ›Det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»26. september-2. oktober. Esajas 50-57«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Kristus, der bærer en krone af torne og hånes af soldat

Kristus hånes, af Carl Heinrich Bloch.

26. september-2. oktober

Esajas 50-57

»Det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser han bar«

Esajas 50-57 indeholder smukt sprog, som børnene, du underviser, måske ikke forstår. Mens du forbereder dig på at undervise, så tænk over de enkle sandheder, som disse ord lærer os, og hvordan du kan hjælpe børnene med at lære dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv børnene mulighed for at fortælle, hvordan de ved, at Jesus Kristus elsker dem. Bed dem dele, hvad de gør for at vise, at de elsker Jesus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Esajas 53:4

Jesus Kristus led for mig, fordi han elsker mig.

Med sit sonoffer led Jesus Kristus for vores synder og tog »vor lidelse« og »vor sorg« på sig. Hvordan vil du vidne om Frelserens forsoning over for børnene?

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af Frelseren, som lider på korset og i Getsemane have (se Evangelisk kunst, nr. 56, 57 eller kapitel 51-53 i Historier fra Det Nye Testamente). Lad børnene beskrive det, de ser på billederne, og fortælle, hvad de ved om det, der sker. Hvorfor led Jesus for os?

  • Læs for børnene fra Esajas 53:4: »Det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser han bar.« Vis børnene en tung genstand (eller et billede af en), og bed dem lade som om, de løfter noget tungt. Forklar, at »sygdom« og »lidelse« (eller sorg) kan føles tungt og svært at bære. Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus vil hjælpe os med at bære de ting, fordi han elsker os.

Esajas 55:6

Jeg kan søge Herren og påkalde ham.

Overvej, hvordan du kan hjælpe børnene til at forstå, hvad det vil sige at »søge« Jesus igennem deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Gem et billede af Jesus et sted i lokalet, og lad børnene finde det. Læs ordene »Søg Herren, når han er at finde« fra Esajas 55:6. Bed børnene om at nævne nogle af de måder, de kan søge Herren på – hvilket vil sige, at de ihærdigt forsøger at lære om ham og komme tæt på ham. Hver gang et barn giver et svar, gemmer du billedet en gang til og lader barnet »søge« efter det.

  • Hjælp børnene med at lære ordene i sangen »Jeg søger Herren« (Børnenes sangbog,s. 108) eller en anden sang om at komme tættere på Frelseren. Brug denne uges aktivitetsside til at hjælpe børnene med at vælge noget, de vil gøre for at »søg(e) … Herren«.

  • Læs ordene »Søg Herren, når han er at finde« fra Esajas 55:6. Hvordan kalder vi på vor himmelske Fader? Lad børnene tale om, hvad de siger i deres bønner. Bær vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader elsker dem og hører dem, når de beder.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Esajas 51-52

Herren siger »ifør dig styrke«.

I Esajas 51 og 52 har Herren anvendt udtryk som »vågn op«, »rejs dig« og »ifør dig styrke« for at inspirere sit folk til at opfylde deres guddommelige potentiale. Overvej, hvordan disse udtryk kan inspirere de børn, du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Skriv før klassen nogle udtryk på tavlen fra Esajas 51-52, som udtrykker handlinger, Herren ville have sit folk til at gøre, såsom »løft jeres øjne«, »vågn op«, »rejs dig«, »ryst støvet af dig« og »bryd ud i jublende kor« (Es 51:6, 17; 52:2, 9). Lad børnene skiftes til at mime et af udtrykkene, mens resten af klassen prøver at gætte, hvad det er for en handling. Vis efter hver tur udtrykket i skrifterne for børnene, og drøft den åndelige betydning af udtrykket med dem. Hvad beder Herren os om at gøre? Hvordan kan vi gøre hver af disse ting?

  • Bed børnene om at læse Esajas 51:1, 4, 7 og udpege, hvem Herren taler til, og hvad han vil have dem til at gøre. Hvad betyder det, når Herren siger: »Lyt til mig«? Illustrer det ved at lade et af børnene give enkle instruktioner, som de andre skal følge. Hvorfor er det nogle gange hårdt at lytte til og adlyde Herren? Hvordan kan vi vise Herren, at vi lytter til ham?

Billede
skulptur af Kristus, der bærer korset

Af kærlighed, af skulptør Angela Johnson

Esajas 53:3-9

Jesus Kristus tog mine synder og smerter på sig.

Hvordan kan du benytte Esajas’ ord til at hjælpe børnene med at få en dybere forståelse for, hvad Frelseren gjorde for dem?

Mulige aktiviteter

  • Vis flere billeder af Jesu Kristi lidelse og død (se eksempelvis Evangelisk kunst, nr. 56, 57, 58). Læs Esajas 53:3-6, 9 sammen, og bed børnene om at se efter udtryk, som beskriver begivenhederne på billederne. Bær vidnesbyrd om, at profeter som Esajas underviste i disse vigtige begivenheder hundredvis af år, før Jesus Kristus led for vores skyld. Hvorfor var det vigtigt for folk at vide disse ting, så mange år i forvejen? (se Alma 39:15-19).

  • Bed børnene om at læse Esajas 53:4-7 for at finde ud af, hvilke ord, der beskriver den lidelse, Frelser gennemgik for vores skyld. Bed dem om at skrive disse ord på tavlen. Hvorfor påtog han sig vores »smerter«, »trængsler« og »fristelser«? (se også Alma 7:11-12). Fortæl børnene om, hvordan Frelser har hjulpet dig med at bære dine »smerter« og »trængsler«. Lad dem dele deres følelser for Frelseren og det, han har gjort for dem.

Esajas 55:7-9

Herrens veje er højere end mine veje.

Når vi forstår, at Herrens tanker og veje er højere end vores, bliver det lettere at stole på ham.

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, hvem de ville henvende sig til, hvis de havde et svært problem, og hvorfor. Læs Esajas 55:8-9 sammen med børnene, og bed dem om at lytte efter, hvorfor vi bør søge Herrens vejledning, når vi behøver hjælp.

  • Tegn himmelen og jorden på tavlen, og markér dem med Himlen og jorden. Bed børnene om at læse Esajas 55:9 for at finde ud af, hvad Herren sammenlignede himlen og jorden med. Bed dem så om at skrive disse andre titler på tegningerne. Hvad betyder det, at Herrens veje og tanker er »højere« end vores? Hvorfor er det vigtigt at vide dette?

  • Snak med børnene om nogle af Herrens veje, der er højere en vores veje. Hvordan behandler han eksempelvis syndere? (se Mark 2:15-17). Hvordan leder han andre? (Se Matt 20:25-28). Hvordan adskiller hans veje sig fra andres? Fortæl børnene, hvordan du har lært at stole på Herrens højere veje og tanker.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Foreslå børnene, at de sætter sig mål, som kan hjælpe dem med at komme tættere på Jesus Kristus ud fra det, de har lært i klassen dag. Foreslå dem, at de deler det mål med en i familien.

Gør undervisningen bedre

Hjælp yngre børn til at lære af skrifterne. Hjælp de yngre børn til at lære af skrifterne ved at fokusere på et enkelt vers eller måske blot et nøgleudtryk. En gang imellem kan du læse et stykke og invitere børnene til at rejse sig eller række hånden op, når de hører et bestemt ord eller udtryk, du ønsker at fokusere på.