Det Gamle Testamente 2022
19.-25. september. Esajas 40-49: »Trøst mit folk«


»19.-25. september. Esajas 40-49: ›Trøst mit folk‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»19.-25. september. Esajas 40-49«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Jesus helbreder en blind mand

Helbredelse af den blinde mand, af Carl Bloch

19.-25. september

Esajas 40-49

»Trøst mit folk«

Mange steder i Esajas 40-49 kan hjælpe børnene med at styrke deres kærlighed til Herren og deres tro på ham. Søg Åndens vejledning til at finde de skriftsteder under dit studium.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Læs Esajas 40:9 sammen med børnene, og bed dem om at lade som om, de stiger »op på et højt bjerg«. Lad dem så skiftes til at løfte deres stemmer for at dele noget, de for nyligt har lært fra skrifterne – enten derhjemme eller i kirke.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Esajas 43:10

Jeg kan være et vidne om Herren.

Herren mindede israelitterne om, at de havde været vidne til mange store ting, han havde gjort for dem. Han ønskede, at de (og vi alle sammen) skal være vidner om ham og hjælpe andre til at lære hans styrke og godhed at kende.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene om noget, du har været vidne til. Hjælp dem med at tænke på ting, de kan have oplevet, som de kan fortælle hinanden om eller være »vidne« om – for eksempel noget lækkert mad, de har smagt, et sted, de har besøgt, eller en person, de kender. Læs op fra Esajas 43:10 for børnene: »I er mine vidner, siger Herren, min tjener, som jeg har udvalgt.« Fortæl børnene, at vi lover at være vidne for Jesus Kristus, når vi bliver døbt (se Mosi 18:9). Hvad vil det sige at være Herrens vidne?

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om Jesus Kristus og hans evangelium. Vis dem billeder for at give dem idéer (for eksempel billeder af Frelserens opstandelse, Mormons Bog, templet og den levende profet). Giv dem mulighed for at tale om, hvad de kunne dele med andre som vidner for Herren.

Esajas 43:11

»Der er ingen anden frelser end mig«.

Jesus Kristus er den eneste, som er i stand til at frelse os fra synd og død. Overvej, hvordan du vil inspirere børnene til at sætte deres lid ham.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forestille sig en situation, hvor de kan have brug for hjælp (som at være syg eller fanget i et uvejr). Vis flere genstande (eller billeder af genstande), nogle som vil hjælpe dem i den situation, og andre som ikke ville gøre det. For eksempel ville en paraply hjælpe i et uvejr, men et glas vand og en blyant ville ikke. Bed børnene om at vælge en genstand, som vil hjælpe dem i den situation. Vis billeder af Frelseren for at hjælpe børnene med at tale om, hvordan han hjælper os.

  • Læs Esajas 43:11 for børnene, og bed dem om at pege på et billede af Jesus, når de hører ordet »frelser«. Bær vidnesbyrd om, at fordi Jesus Kristus led og døde for os og genopstod, er han den eneste, som er i stand til at frelse os fra synd og død.

Billede
bølger på havet

Vi kan have »retfærdighed som havets bølger« (Es 48:18).

Esajas 48:18

Det giver fred at holde Guds bud.

Herren lover fred som »en flod« og retfærdighed som »havets bølger« for dem, der overholder hans bud.

Mulige aktiviteter

  • Læs Esajas 48:18 for børnene. Lad dem bevæge deres hænder og arme som en flod og bølger. Tal om, hvordan overholdelse af Guds bud har hjulpet jer til at føle jer fredfyldte som en flod eller stærke som en bølge

  • Tegn en flod på tavlen. Hjælp børnene med at tænke på de bud, Gud har givet os. Skriv de bud på stykker af papir (eller tegn enkle billeder af dem), og lad børnene skiftes til at fastgøre buddene til floden på tavlen. Hjælp børnene med at lære, hvordan det giver fred at overholde buddene.

  • Syng en sang sammen om buddene, eksempelvis »Hold Guds befalinger« (Børnenes sangbog, s. 68-69). Hvad lærer den sang os om grunden til, at vi bør overholde Guds bud?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Esajas 40:3-5

Jeg kan hjælpe med at bane »Herrens vej«.

Vi hjælper med at opfylde profetien i Esajas 40:3-5 ved at hjælpe andre til at modtage Herren i deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Bed et af børnene om at læse Esajas 40:3, mens de andre børn hver især læser et af følgende skriftsteder og ser efter lignende ord og udtryk: Markus 1:3-4 (Johannes Døber); Alma 7:9 (Alma); Lære og Pagter 33:10-11 (missionærer i de sidste dage). Hjælp dem med at finde ud af, hvem der baner »Herrens vej« i hvert tekststykke. Hvordan banede disse folk Herrens vej? Hvad kan vi gøre for at hjælpe?

  • Tegn en sti på tavlen, og læs Esajas 40:3-5 sammen med børnene. Bed børnene om at skrive forhindringer op, som kan være i vejen for, at folk følger Frelseren. Lad dem så tegne de forhindringer på stien. Lad dem slette forhindringerne, efterhånden som I taler om måder, folk kan overvinde dem på.

Esajas 41:10; 43:1-5; 48:10

Herren er med mig under mine prøvelser.

Når vi indgår pagter med Herren, lover han at være med os – selv under vores prøvelser. Hjælp børnene med at se sig selv som en del af Herrens pagtsfolk og som modtagere af hans løfter.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Jeg er… og Jeg vil… på tavlen. Lad så børnene læse Esajas 41:10 og Esajas 43:1-5 for at finde ud af, hvem Herren siger, at han er, og hvad han siger, han vil gøre. Hvilke andre udtryk gentages i disse vers? Hvordan kan disse budskaber give os trøst og håb i hårde tider?

  • Læs Esajas 48:10 sammen, og tal om, hvad en ovn er, og hvad den bruges til. Forklar, at metaller lutres i ovne, dvs. gøres rene. Hvorfor er en ovn god til at beskrive prøvelser? Hvordan kan vores prøvelser rense os? (Se Alma 62:41).

Esajas 49:14-16

Herren vil aldrig glemme mig.

Når vi føler os langt væk fra Herren på grund af synd, prøvelser eller af andre grunde, kan budskabet i Esajas 49:14-16 give trøst.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Esajas 49:14. Hvad kan få folk til at føle sig glemte eller svigtede? Hvordan kan vi hjælpe andre til at vide, at Herren ikke har glemt dem? Hvordan ved vi, at han ikke har glemt os?

  • Bed børnene om at fortælle om nogle, de kender, som de aldrig vil glemme. Det kan være et familiemedlem eller en ven. Drøft, hvordan en mor har det med sine børn, og hvordan Herren har det med os. Bed børnene om at læse Esajas 49:15-16. Hvorfor vil Herren ifølge disse vers aldrig glemme os? Giv børnene mulighed for at dele deres følelser om Jesus Kristus.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Få børnene til at tænke på noget, de har lært i dag, som de gerne vil lære mere om. Hjælp med at skrive et spørgsmål ned, som de kan stille til en forælder eller et familiemedlem.

Gør undervisningen bedre

Lav tilpasninger til børnenes behov. Hvis du underviser yngre børn, men alligevel føler dig inspireret til at lære dem om et af de principper, som er skitseret her under »Ældre børn«, eller omvendt. kan du tilpasse en af de foreslåede aktiviteter til det princip for at imødekomme de behov og evner, børnene har.