Det Gamle Testamente 2022
5.-11. september. Esajas 1-12: »Gud er min frelse«


»5.-11. september. Esajas 1-12: ›Gud er min frelse‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»5.-11. september. Esajas 1-12«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
profetisk skrift fra oldtiden

Profeten Esajas forudsiger Kristi fødsel, af Harry Anderson

5.-11. september

Esajas 1-12

»Gud er min frelse«

Esajas’ ord kan være svære at forstå. Under dine overvejelser om, hvordan du vil undervise børnene om Esajas, bør du fokusere på de enkle sandheder, der kan styrke deres tro på Jesus Kristus.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv børnene mulighed for at dele noget, som de for nyligt har gjort for at efterleve evangeliet. Det kan være at bede en bøn, vise nogen venlighed eller at adlyde andre bud.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Esajas 2:2-3

I templet lærer vi om Jesus Kristus.

Esajas forudså en tid, hvor »Herrens tempelbjerg« ville tiltrække folk fra »alle folkeslag«. Du kan bruge denne profeti til at hjælpe børnene til at se frem til den dag, hvor de kan gå i templet.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at tegne et billede af deres hjem. Læs så Esajas 2:2 sammen, og foreslå dem at tegne »Herrens tempelbjerg«, som er Herrens hus. Læs vers 3 sammen, og foreslå dem at tilføje mange folk på vej til templet, blandt andet deres familier, på deres tegning. Hvorfor vil vi gerne nå til Guds hus? Bær dit vidnesbyrd om de velsignelser, der kommer, når vi lærer om Herren i hans hus.

  • Lad et barn holde et billede af templet, og bed børnene om tale om det, de ser på billedet. Spørg dem, hvad de kan lide ved templet. Læs Esajas 2:2-3 sammen, og foreslå dem at lytte efter flere grunde til, at vi kan elske templet. Fortæl børnene, hvorfor du elsker templet.

  • Syng en sang med børnene om templet, f.eks. »Jeg elsker Herrens tempel« (Børnenes sangbog, s. 99). Hjælp dem med at finde ord og udtryk i sangen, der forklarer, hvad templet er, og hvad vi laver der.

  • Tegn en vej på tavlen, og anbring et billede af templet eller Frelseren ved den ene ende (se Personlig udvikling: Vejledning for børn, s. 2-3). Lad børnene skiftes til at tegne sig selv, hvor de går på stien. Foreslå dem at gentage følgende stykke fra Esajas 2:3, mens de gør det: »Vi vil gå på hans stier.« Hvad kan vi gøre for at gå på Herrens stier?

Billede
en kvinde, som holder en baby

»For et barn er født os, en søn er givet os« (Es 9:6).

Esajas 9:5

Esajas profeterede om Jesus Kristus.

Alle profeter vidner om Jesus Kristus, blandt andet dem, som levede lang tid, før han blev født, ligesom Esajas. Tænk over, hvad børn kan lære om Jesus af Esajas’ profeti i Esajas 9:5.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene om »profeten Esajas« (i Historier fra Det Gamle Testamente). Hold regelmæssigt pauser, så børnene kan tale om, hvad Esajas vidste om Jesus Kristus mange år, før han blev født. Læs Esajas 9:5 for børnene, og foreslå dem at gentage hvert »navn« sammen med dig, som Esajas sagde, at man »skal kalde« Jesus Kristus.

  • Skriv nogle af Jesu Kristi titler fra Esajas 9:5 på sedler (se denne uges aktivitetsside). Bed hvert barn om at vælge en, og hjælp barnet med at læse titlen for klassen. Tal med børnene om, hvad hver titel betyder for dig. Giv et af børnene et billede af Kristus, og bed ham eller hende om at dele noget om Jesus. Giv så billedet videre til et andet barn. Gentag dette, indtil alle børn har fået mulighed for at dele noget.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Esajas 1:2-4, 16-19

Takket være Jesus Kristus kan jeg omvende mig og blive ren.

Esajas levede på en tid, hvor mange af hans folk havde vendt sig væk fra Herren. Men Herren lovede dem, at deres synder ville blive tilgivet, hvis de omvendte sig. Det er også et løfte, som han giver os.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Esajas 1:2-4 og tale om nogle af årsagerne til, at Herren ikke var tilfreds med Judas folk. Læs så Esajas 1:16-19 sammen for at lære, hvad Herren bad folket om at gøre. Hjælp om nødvendigt børnene med at forstå de svære ord og udtryk. Hjælp dem med at visualisere vers 18 ved at vise noget med kraftig rød farve og noget med ren hvid. Hvad lærer vi om Jesu Kristi barmhjertighed af disse vers? Giv børnene mulighed for at fortælle, hvad de føler om Jesu Kristi tilgivelsesgave. Fortæl også om dine følelser.

  • Hjælp børnene til at lære Esajas 1:18 udenad. Skriv verset på tavlen, og foreslå børnene at læse det op flere gange, hvor de sletter et ord for hver gang, indtil de kan det udenad. I kan også bruge papirstrimler med ord fra verset, der er skrevet på dem. Hvorfor er det vigtigt altid at huske, hvad dette vers lærer os? Drøft, hvordan det at blive døbt og deltage i nadveren også gør, at dette løfte gælder for os.

Esajas 2:2-5

I templet lærer vi om Jesus Kristus.

Esajas’ profeti om »Herrens tempelbjerg« afslører nogle af de velsignelser, der kommer af at tilbede i templet, og andre velsignelser, der vil komme i de sidste dage. Overvej, hvordan du vil inspirere børnene til at søge disse velsignelser.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse om, hvad Esajas så i Esajas 2:2-3, og tegne et billede af, hvordan de tror, det kunne have set ud. Forklar, at Esajas kaldte templet for »Herrens tempelbjerg«. Hvorfor er et bjerg et godt symbol på templet?

  • Opmuntr børnene til at læse Esajas 2:2-3, 5 og i hvert vers finde noget, som inspirerer dem til at gå i templet en dag. Læs så vers 4 sammen, og drøft, hvordan templet hjælper med at give den fred, som beskrives i dette vers. Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan forberede sig til en dag at gå i templet.

Esajas 7:14; 9:5-6

Esajas profeterede om Jesus Kristus.

Esajas profeterede om fødslen af et barn, der ville sidde på Davids trone og etablere et rige til evig tid. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, med at forstå disse profetier om Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene give eksempler på titler, som en person kan have. Det kan være titler, der er tilknyttet et job, en kaldelse, et hold eller en familie. Hvad siger disse titler om den person, som bærer dem? Hjælp børnene til at finde titler på Jesus Kristus i Esajas 7:14 og 9:5-6. Hvad lærer hver af disse titler os om ham? Hvad lærer vi om Jesus Kristus af disse vers?

  • Læs Matthæus 1:21-23 og Lukas 1:31-33 sammen, og snak om, hvordan Esajas’ profetier i Esajas 7:14; 9:5-6 gik i opfyldelse, da Jesus Kristus blev født.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene tænke på noget, de har lært om Frelseren, som de kan dele derhjemme med deres familie. Det kan være et af hans navne.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at opbygge tillid. Nogle børn føler sig måske ikke i stand til selv at lære om evangeliet. En måde at opbygge deres selvtillid på er at rose dem, når de deltager i klassen. Lov børnene, at Helligånden vil hjælpe dem, efterhånden som de lærer.