Det Gamle Testamente 2022
29. august-4. september: Ordsprogenes Bog 1-4; 15-16; 22; 31; Prædikerens Bog 1-3; 11-12: »At frygte Herren er begyndelsen til visdom«


»29. august-4. september: Ordsprogenes Bog 1-4; 15-16; 22; 31; Prædikerens Bog 1-3; 11-12: ›At frygte Herren er begyndelsen til visdom‹« Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»29. august-4. september: Ordsprogenes Bog 1-4; 15-16; 22; 31; Prædikerens Bog 1-3; 11-12«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
en mand studerer skrifterne

29. august-4. september

Ordsprogenes Bog 1-4; 15-16; 22; 31; Prædikerens Bog 1-3; 11-12

»At frygte Herren er begyndelsen til visdom«

Mens du studerer Ordsprogenes Bog og Prædikerens Bog, så tænk på de børn, du underviser. Hvilke budskaber fra disse skrifter kan hjælpe dem med at føle sig tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Tegn på tavlen billeder af ting, som er nævnt i Ordsprogenes Bog, eksempelvis et hjerte, et lys eller en sti. Hjælp børnene med at læse Ordsprogenes Bog 3:5; 4:18, 26, og lad dem fortælle, hvad de har lært fra skrifterne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Ordsprogenes Bog 3:5

Jeg kan stole på Herren af hele mit hjerte.

Når vi af hele vores hjerte stoler på Herren, har vi tro på ham og ved, at han vil hjælpe os.

Mulige aktiviteter

  • Lad en af børnene holde et billede af Frelseren, mens I læser Ordsprogenes Bog 3:5. Fortæl børnene, hvad det vil sige for dig at stole på Herren. Lad børnene lave et hjerte med deres hænder eller holde deres hånd over deres hjerte, mens de flere gange gentager ordene »stol på Herren af hele dit hjerte«.

  • Tegn et stort hjerte på tavlen, og hjælp børnene til at tænke på ting, de kan gøre, som viser, at de stoler på Herren. Bed dem tegne deres ideer inde i hjertet eller på et stykke papir. Foreslå dem til at dele deres ideer med deres familier.

Billede
to børn, der taler

Børn kan give »et mildt svar« ved at bruge venlige ord (Ordsp 15:1).

Ordsprogenes Bog 15:1, 18

Jeg kan bruge venlige ord.

I spændte eller frustrerende situationer kan vi være fristet til at svare i vrede. Ordsprogenes Bog 15:1, 18 lærer os, hvordan vi kan afvende vrede.

Mulige aktiviteter

  • Læs Ordsprogenes Bog 15:1 for børnene, og forklar alle ord eller udtryk for dem, som de måske ikke kender. Del nogle eksempler på situationer, hvor et barn kan have følt sig vred (det kan være et skænderi med en bror eller søster). Hjælp dem til at tænke på »milde svar« eller venlige ord, som de kan anvende i stedet for vrede ord. Hjælp dem med at øve sig på at sige de ting mildt eller med en rolig stemme.

  • Syng en sang sammen om at være venlig, f.eks. »Venlighed begynder med mig« (Børnenes sangbog, s. 83). Hvad lærer sangen os om at være venlige?

  • Hjælp dem til at forstå, hvad det vil sige at være »sen til vrede« (Ordsp 15:18), ved at fortælle en personlig historie, hvor du (eller en du kender) var vred, men valgte at være venlig. Giv børnene mulighed for også at dele deres egne oplevelser. Hjælp børnene til at tænke på ting, de kan gøre i stedet for at blive vrede. De kan for eksempel tænke på Jesus, bede vor himmelske Fader om hjælp, synge en sang fra Primary for sig selv eller om muligt bare vende sig og gå.

Ordsprogenes Bog 22:9

Jeg kan dele det, jeg har, med andre.

Yngre børn kan lære at hjælpe folk omkring sig, som har behov for det. Hvordan kan du inspirere dem til at dele, hvad de har, med andre?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene billeder af andre, som tjener eller hjælper folk i nød, herunder billeder af Frelseren (f.eks. Evangelisk kunst, nr. 42, 44, 46). Bed børnene om at fortælle dig, hvad der sker på hvert billede. Læs Ordsprogenes Bog 22:9 for børnene. Forklar, at vi ikke kun kan tjene ved at give »brød til den fattige«, men at der er mange måder, hvorpå vi kan hjælpe folk i nød. Lad dem tegne et billede af sig selv, hvor de hjælper nogen.

  • Tag flere genstande med i klassen, du kan dele med børnene. Det kan være billeder eller farvekridt. Samtidigt med at du giver en af dem til hvert barn, siger du: »Jeg vil dele med [barnets navn].« Lad børnene skiftes til at dele genstande med hinanden. Hvilke andre ting kan vi eksempelvis dele med andre?

  • Syng en sang sammen om tjeneste, f.eks. »Giv sa’e den lille bæk« (Børnenes sangbog, s. 116). Spørg børnene, hvad de føler, når de hjælper andre.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Ordsprogenes Bog 1:7; 2:5; 15:33; 16:6; Prædikeren 12:13

At »frygte Gud« vil sige at elske og adlyde ham.

Et af de vigtigste budskaber i Ordsprogenes Bog og Prædikerens Bog er: »Frygt Gud, og hold hans bud« (Præd 12:13). Overvej, hvordan du vil hjælpe børnene til at forstå, hvad det vil sige at frygte Gud.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene skrive nogle ting, som folk kan frygte. Bed dem om at læse Ordsprogenes Bog 1:7 og Prædikerens Bog 12:13. Hvad vil det sige at frygte Gud? Bed som en hjælp til at besvare dette spørgsmål børnene om at læse versene en gang til, hvor de erstatter ordet »frygt« med »ærbødighed/vis ærbødighed«. Gentag denne aktivitet med ord som »kærlighed«, »lydighed« eller »adlyd«. Hvordan ændrer det vores forståelse af, hvad det vil sige at frygte Gud?

  • Anspor hvert barn til at vælge og læse et af følgende vers, mens de er opmærksomme på ordet »frygt«: Ordsprogenes Bog 1:7; 2:5; 15:33; 16:6. Bed børnene om at fortæller, hvad deres vers siger om de velsignelser, der kommer, når vi frygter Herren. Det vil sige, når vi viser ham ærbødighed og respekt (se også Ordsp 14:26-27). Hvordan kan vi vise Herren, at vi elsker og respekterer ham?

Ordsprogenes Bog 3:5-7

»Stol på Herren af hele dit hjerte.«

  • Læs Ordsprogenes Bog 3:5-7 sammen, og bed børnene om at skrive de ting ned, som disse vers siger, at vi bør gøre, og som vi ikke bør gøre. Spørg dem, hvad de føler, at disse ting kunne betyde. Hvilke kvaliteter har folk, som vi stoler på? Hvilke kvaliteter har Herren, som hjælper os med at stole på ham?

  • Vis betydningen af »støt dig ikke til din egen indsigt« ved at lade børnene prøve på at læne en pind eller en blyant op mod forskellige genstande, for eksempel en bog eller et stykke papir. Hvilke genstande fungerede bedst? Hvorfor er det vigtigt at »stole på Herren« og ikke læne os op ad sin »egen indsigt«?

Ordsprogenes Bog 15:1, 18; 16:32

»Et mildt svar afvender vrede«.

Hvis nogen taler i vrede, gør det ofte en anspændt situation værre. Disse vers fortæller, at vores ord og vores holdninger kan vende raseri eller vrede bort.

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordene vrede og strid på tavlen, og del et eksempel på noget, som børn kunne skændes om. Bed så børnene om at læse Ordsprogenes Bog 15:1, 18; 16:32 og finde råd, de kan give til børn, som skændes. Hver gang børnene deler en ide, inviterer du dem til at slette en del af ordene på tavlen. Lad dem erstatte ordene med andre, som beskriver kristuslignende egenskaber, der bringer fred.

  • Hjælp børnene med at tænke på beretninger i skrifterne, hvor Frelseren var et eksempel på det, der blev undervist om i Ordsprogenes Bog 15:1, 18; 16:32. De kan blive inspireret ved at se i Johannes 8:1-11; 18:1-11. Syng en sang sammen om Frelserens eksempel, f.eks. »Jeg prøver at bli’ som Jesus« (Børnenes sangbog, s. 40-41). Hvordan kan vi følge Jesu eksempel, når vi omgås familiemedlemmer, venner og andre?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hjælp børnene med at vælge et vers, som de kan læse i klassen, som de kan lide. Foreslå, at de deler verset med en i familien, og fortæller dem, hvad de har lært af det.

Gør undervisningen bedre

Bliv en mere kristuslignende lærer. Tænk over, hvordan du kan forbedre din evne til at hjælpe børnene til at opbygge deres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. De selvevaluerende spørgsmål på side 37 i Undervisning på Frelserens måde kan hjælpe.