Det Gamle Testamente 2022
22.-28. august. Salmerne 102-103; 110; 116-119; 127-128; 135-139; 146-150: »Alt, hvad der ånder, skal lovprise Herren«


»22.-28. august. Salmerne 102-103; 110; 116-119; 127-128; 135-139; 146-150: ›Alt, hvad der ånder, skal lovprise Herren‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»22.-28. august. Salmerne 102-103; 110; 116-119; 127-128; 135-139; 146-150«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Kristus i rød robe omgivet af personer, som knæler

Hvert knæ skal bøje sig, af J. Kirk Richards

22.-28. august

Salmerne 102-103; 110; 116-119; 127-128; 135-139; 146-150

»Alt, hvad der ånder, skal lovprise Herren«

Se »Yderligere hjælpekilder til undervisning af børn« og »Imødekom yngre børns behov« i begyndelsen af dette materiale, hvis du har brug for flere ideer, når du forbereder dig på at undervise.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis nogle af billederne i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og lad børnene snakke om, hvad de ser på billederne. Hjælp dem til at se sammenhængene mellem disse billeder og det, de lærer fra Salmernes Bog.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Salmerne 119:105

Guds ord er som et lys.

De børn, du underviser, er på den sti, fører tilbage til vor himmelske Fader. Guds ord kan hjælpe dem på denne sti, nu og hele deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af de ting, der nævnes i Salmerne 119:105, og bed børnene om at lægge billederne i rigtig rækkefølge, mens du læser verset. Bed børnene om at gentage udtrykkene fra verset sammen med dig, mens du peger på billederne.

  • Lad børnene tale om, hvordan det føles at være i mørke. Nævn nogle ting, der kan være svære at gøre i mørke. Du kan bede et barn om at prøve at gøre noget med lukkede øjne, såsom at tegne en tegning. Hvorfor er disse ting nemmere at gøre, når der er lys? Hjælp børnene med at forstå, hvordan Guds ord, som de findes i skrifterne, og de levende profeternes ord, oplyser stien tilbage til vor himmelske Fader for os.

Salmerne 139:1-3, 23

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus kender og elsker mig.

Gennem hele vores liv har vi brug for at blive mindet om, at vor himmelske Fader og Jesus kender os personligt. Salmerne 139 kan hjælpe dig til at lære børnene, at de kender dem og elsker dem.

Mulige aktiviteter

  • Lav små lister over ting, du ved om hvert barn. Mens du læser listerne højt én ad gangen, beder du børnene om at gætte, hvem du beskriver. Læs Salmerne 139:1-3, og hjælp børnene med at forstå de ord, de måske ikke kender. Bær vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus kender dem rigtig godt – de ved, hvad de hedder, hvad der gør dem glade og kede af det, og hvad de er gode til.

  • Læs Salmerne 139:23, og bed børnene om at lægge hånden på hjertet, når du siger »hjerte«, og røre ved deres hoved, når du siger »tanker«. Fortæl om en gang, hvor du mærkede, at Gud kendte dit hjerte og dine tanker.

Salmerne 146:1; 5-9

Jeg kan lovprise Herren.

At lovprise Herren betyder at udtrykke sin taknemmelighed og kærlighed til ham. Hjælp børnene til at lære, at vi kan lovprise ham, når vi gør ting som at synge, bede og adlyde hans lære.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle om oplevelser, hvor nogle roste dem eller fortalte dem, at de var gode til noget. Del nogle af de gode ting fra Salmerne 146:6-9, som Herren har gjort, og lad børnene snakke om andre ting, han gør for os. Hjælp dem til at komme på måder, de kan lovprise ham på for disse ting.

  • Syng en lovsang sammen, såsom »Jeg synes, jorden er dejlig« (Børnenes sangbog, s. 122). Forklar, at for israelitterne for længe siden var salmerne lige som de sange, vi synger i dag for at tilbede og lovprise Gud.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Salmerne 102:1-2; 103

Herren giver mig trøst og håb.

Gud kender til vores prøvelser og sorger, og han ønsker at trøste og opmuntre os. Hjælp børnene til at styrke deres tro på ham, så de vender sig til ham i vanskelige tider.

Billede
Jesus helbreder

Helbredelse, af J. Kirk Richards

Mulige aktiviteter

  • Bed et af børnene om at læse Salmerne 102:2-3 højt. Hvordan kan Herren hjælpe os i vores vanskeligheder? Hvordan kan vi bede om hans hjælp? Del en oplevelse, hvor du har følt, at Gud hørte dine bønner, da du havde brug for det, og bed dem om at dele deres oplevelser og vidnesbyrd.

  • Lad børnene finde ord om trøst og håb i Salmerne 103. Hvordan kan disse ord hjælpe folk som møder udfordringer? Tilskynd børnene til at skrive udtryk ned, som de finder meningsfulde, for at minde dem om, at Herren kan hjælpe dem i deres prøvelser.

Salmerne 119:105

Guds ord hjælper mig til at følge hans sti.

Selv om verden til tider kan virke mørk, kan Guds ord oplyse vores sti og hjælpe os tilbage til ham.

Mulige aktiviteter

  • Tegn et billede på tavlen af lys (f.eks. en lampe) og et billede af skrifterne. Lad børnene læse Salmerne 119:105. Hvordan hjælper lyset os? Hvordan hjælper Guds ord os? Bed børnene om at skrive deres svar på tavlen ud for billederne. Hvordan er Guds ord lige som et lys? Hvordan hjælper det os til at blive på den sti, der fører tilbage til vor himmelske Fader?

  • Inddel børnene i par, og giv hvert par en af følgende passager fra skriften: Salmerne 119:47-48; Salmerne 119:105; 1 Nefi 11:25; 2 Nefi 31:20. Bed dem om at læse passagerne og se efter, hvad vor himmelske Fader har givet for at hjælpe os til at blive på stien tilbage til ham. Lad børnene tænke over og fortælle, hvad de bliver inspireret til at gøre ud fra det, de har lært i dag.

  • Syng en sang sammen om at følge Guds sti, såsom »Jeg vil gå med Jesus« (ChurchofJesusChrist.org). Hvad lærer vi af denne sang om, hvordan vi kan forblive på den rette sti?

Salmerne 139:23-24

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe mig til at vide, hvordan jeg kan blive bedre.

Salmerne 139 lærer os, at Gud ved alt om os, også vores styrker og svagheder. Hvis vi vender os til ham, vil han lære os, hvad vi skal gøre for at blive mere som ham.

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordene fra Salmerne 139:23-24 på tavlen, og bed børnene om at understrege ord, der beskriver ting, Gud kan gøre for os. Hvorfor kan vi ønske, at Gud ville gøre disse ting? Hvordan kan vi opfordre ham til at »[lede os] ad evigheds vej«?

  • Tilskynd børnene til at »ransage« deres liv for at se, hvordan de kan blive bedre inden for Børn og unge-programmets fire fokusområder – åndeligt, socialt, fysisk og intellektuelt. Mind dem om, at Herren ved, hvordan de kan blive bedre inden for disse områder, og tilskynd dem til at søge hans vejledning.

  • Syng en sang om, hvordan vor himmelske Fader kan hjælpe os med at blive bedre, såsom »Hjælp mig, oh Fader« (Børnenes sangbog, s. 52). Fortæl, hvordan vor himmelske Fader og Jesus Kristus har hjulpet dig med at blive bedre.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

En gang imellem kan du invitere en forælder eller et af barnets familiemedlemmer til at fortælle med klassen, hvad de gør for at lære evangeliet derhjemme. Foreslå resten af børnene, at de deler disse idéer med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Anvend musik. Primarysange og salmer kan hjælpe børn til at forstå og tilegne sig evangeliske sandheder, så de huskes. Det at synge kan også aktivere børnene til at lære. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 22).