Det Gamle Testamente 2022
24.-30. oktober. Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47: »En ny ånd i jeres indre«


»24.-30. oktober. Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47: ›En ny ånd i jeres indre‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»24.-30. oktober. Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Jesus fører får

Kom og følg mig, af Scott Sumner

24.-30. oktober

Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47

»En ny ånd i jeres indre«

Du vil ikke have tid til at undervise i alle principper i Ezekiel. Søg åndelig vejledning om, hvad der skal fokuseres på, og giv børnene opmuntring til at fortsætte læringen derhjemme.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene skiftes til at tegne noget, de har lært af skrifterne for nyligt. De andre børn kan gætte, hvad hvert barn tegner.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Ezekiel 3:17

Profeter er som vægtere, der advarer os om farer.

Ezekiel var en slags opsynsmand, der advarede israelitterne om farer, de ikke kunne se. Hjælp børnene med at forstå, hvordan vores profeter i dag er som vægtere.

Mulige aktiviteter

  • Læs for børnene, hvad Herren sagde til Ezekiel i Ezekiel 3:17. Bed dem om at udføre handlinger, der passer sammen med ord. Det kan være at pege mod deres øjne, øre og mund, når de læser ordene »vægter« (opsynsmand), »hører« og »mund«.

  • Før børnene på en vandring rundt i lokalet. Lad som om, der er farer undervejs, som du advarer dem mod. Det kunne være floder, man skal hoppe over, grene, man skal dukke sig under, eller dyr, man skal undgå. Lad børnene skiftes til at være lederen. Tal om, hvordan vores profet advarer os mod farer, vi ikke kan se.

  • Vis et billede af den nuværende profet, mens I sammen synger om profeter, fx det sidste vers i »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog, s. 58-59). Fortæl børnene, hvorfor profeten er som en opsynsmand for jer.

Ezekiel 37:15-19

Skrifterne lærer mig om Jesus Kristus.

Ezekiel sammenlignende Israels hus med to træstykker, som blev til et. Disse træstykker symboliserer også Bibelen og Mormons Bog, som i fællesskab vidner om Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Giv nogle børn eksemplarer af Mormons Bog; giv andre eksemplarer af Bibelen. Sammenfat Ezekiel 37:15-19 ved at forklare, at Herren bad Ezekiel skrive på to træstykker, som repræsenterer Bibelen og Mormons Bog. Læs vers 17, og giv børnene opmuntring til at finde én, der har en bog med skrifterne, som er forskellig fra deres egen, og så lægge »det ene sammen med det andet«, så de bliver »ét stykke træ i hånden«. Tal om, hvordan både Bibelen og Mormons Bog hjælper os med at styrke vores tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Brug billeder fra Evangelisk kunst eller fra tidligere års Kom og følg mig-bøger for at hjælpe børnene med at dele historier om Jesus fra Bibelen og Mormons Bog. Bed dem om at fortælle, hvorfor de er taknemlige for disse to hellige skrifter.

Billede
ørken og Det Døde Hav

Ezekiel så et syn med en flod, som flød fra templet og helbredte Det Døde Hav.

Ezekiel 47:1-12

Store velsignelser fra templet.

Ezekiels syn med en helbredende flod, som flød fra templet, kan hjælpe børnene med at lære, at templer bringer velsignelser i vores liv.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et glas vand. Hvordan velsigner vandet os? Fortæl børnene om Ezekiels syn med vand, der flyder ud af templet (se Ez 47:1-12). Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier. Fortæl børnene om velsignelser, vi modtager, der på samme måde som floden i Ezekiels syn flyder fra templet.

  • Lad dem tegne sig selv på vej til templet. Syng en sang sammen, der beskriver templets velsignelser, for eksempel »Vores familie« (Børnenes sangbog, s. 98). Hvad lærer denne sang os om, hvordan templer velsigner os?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Ezekiel 2:3-4; 3:7; 36:26-27

Jesus Kristus kan hjælpe mig med at ændre mit hjerte.

Ezekiel bruger udtryk som »nyt hjerte« og »ny ånd« for at lære os om den slags forandring, Frelseren kan give i vores liv.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at søge i Ezekiel 2:3-4; 3:7 efter ord, der beskriver israelitterne. Bed dem derefter om at læse Ezekiel 36:26-27 for at finde ud af, hvordan Frelseren tilbød dem hjælp til at ændre sig. Hvilke ord kan beskrive det nye »hjerte« og den nye »ånd«, han giver os? (se for eksempel Mosi 3:19; 5:2).

  • Bed børnene om at tænke på ting, som »stivsindede« eller »hårdhjertede« (Ez 2:4; 3:7) folk kunne gøre. Hvordan kan de for eksempel reagere på råd fra en forælder eller profeten? Hvad kan de gøre, hvis de ser nogen, som behøver hjælp? Hvordan bliver vores opførsel anderledes, når Frelseren har blødgjort vores hjerte?

Ezekiel 37:19-23

Bibelen og Mormons Bog hjælper os til at samles om Jesus Kristus.

Ezekiels »Judas træstykke« (Bibelen) og »Josefs træstykke« (Mormons Bog) arbejder sammen for at indsamle Israel til Frelseren (se Ez 37:19).

Mulige aktiviteter

  • Hold et eksemplar af Bibelen og Mormons Bog op. Spørg så børnene, hvorfor de føler, at det er godt at have begge bøger. Læs Ezekiel 37:19 for dem, og forklar, at »Josefs træstykke« henviser til Mormons Bog, som blev skrevet af efterkommere af Josef af Egypten, og at »Judas træstykke« refererer til Bibelen, som hovedsageligt blev skrevet af jøder. Læs derpå vers 21-23 og 2 Nefi 3:12 sammen. Lav så en liste over velsignelser, der kommer af at have begge disse bøger.

  • Placer et billede af Jesus i midten af rummet, og inviter børnene til at flytte deres stole til forskellige steder langs lokalets vægge. Bed dem så om at bruge Guide til skrifterne for at finde skriftsteder i Bibelen og Mormons Bog, der lærer os om Jesus Kristus (vis dem om nødvendigt, hvordan man gør dette). Hver gang et barn har delt et skriftsted, opmuntrer du alle børnene til at flytte deres stole tættere på billedet af Jesus. Fortsæt, indtil alle er blevet »indsamlet« til ham.

Ezekiel 47:1-12

Templets velsignelser kan hele vores hjerte og familie.

Vandet, som strømmede fra templet i Ezekiels syn, gav liv til alt, det rørte ved. På samme måde kan velsignelserne, som strømmer fra templet helbrede os åndeligt og give os evigt liv.

Mulige aktiviteter

  • Skriv nogle vigtige ord og udtryk op på tavlen, som relaterer sig til Ezekiel 47:1-12, eksempelvis tempel, strøm, ørken, Det Døde Hav, en mængde fisk, og frugttræer. Lad hvert barn vælge en af de ting, der skal tegnes. Læs versene sammen, og giv børnene mulighed for at vise deres tegninger, når deres elementer nævnes. Hvilken velsignelser kom der fra strømmen i dette syn? (Se vers 8-9, 12). Hjælp børnene med at forstå, hvordan disse velsignelser er som de velsignelser vor himmelske Fader og Frelseren tilbyder dem, der holder pagterne.

  • Læs sammen, hvad ældste Dale G. Renlund har sagt om Ezekiels syn i »Slægtsforskning og tempeltjeneste: Besegling og helbredelse« (Liahona, maj 2018, s. 47-48). Fortæl børnene, hvordan slægtshistorie og templet har bragt jer Frelserens heling. Lad børnene dele deres følelser om templet.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Anspor børnene til at dele en ting med deres familier, de har lært i dag, og en ting, som de gerne vil lære mere om.

Gør undervisningen bedre

Støt læring i hjemmet »Et af jeres mål som lærer bør være at opmuntre dem, I underviser, til at få deres egne oplevelser med skrifterne – både personligt og med deres familie« (Undervisning på Frelserens måde, s. 36).