Det Gamle Testamente 2022
19.-25. september. Esajas 40-49: »Trøst mit folk«


»19.-25. september. Esajas 40-49: ›Trøst mit folk‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»19.-25. september. Esajas 40-49«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Jesus, der helbreder en blind mand

Helbredelse af den blinde mand, af Carl Heinrich Bloch

19.-25. september

Esajas 40-49

»Trøst mit folk«

Esajas brugte ofte symboler. Vær opmærksom på de tanker og følelser, som disse symboler frembringer i jeres sind og hjerte. Dette kan være en hjælp til bedre at forstå, hvad hans budskab var.

Nedskriv jeres indtryk

»Trøst« er det første ord i Esajas kapitel 40. Det markerer begyndelsen på en anderledes tone, en anden prioritering i profetens budskab. Hvor Esajas’ tidligere skrivelser advarede Israel og Juda om ødelæggelse og fangenskab, der ville komme på grund af deres synder, skulle disse senere profetier trøste jøderne mere end 150 år frem – efter at Jerusalem blev ødelagt, templet blev ødelagt og folket blev ført i fangenskab i Babylon. Men disse profetier rækker endnu længere ud i fremtiden end til de besejrede, modløse israelitter. De taler til os, som også nogle gange føler os besejret, modløse eller endda fortabte.

Esajas’ budskab til dem og os er ganske enkelt: »Frygt ikke« (Es 43:1). Alt er ikke tabt. Herren har ikke glemt jer, og han har magt over situationer, der ser ud til at være uden for jeres kontrol. Er det ikke Herren »som skabte himlen … som bredte jorden ud … som gav åndedræt til folkene på jorden«? (Es 42:5). Er han ikke mere magtfuld end Babylon, end synd, end hvad der holder jer fanget? »Vend tilbage til mig,« siger han, »for jeg har løskøbt dig« (Es 44:22). Han kan helbrede, genoprette, styrke, tilgive og trøste – hvad der end er nødvendigt, for at I kan blive forløst.

Se 1 Nefi 22 og 2 Nefi 6 for at lære, hvordan Nefi og Jakob sammenlignede Esajas 48-49 med deres folk.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Esajas 40-49

Jesus Kristus kan trøste mig og give mig håb.

Det må have været nedslående, endda sønderknusende, for israelitterne at befinde sig i fangenskab i Babylon. Mange har måske spekuleret på, om de for evigt havde mistet deres position som Guds udvalgte pagtsfolk. Når I læser Esajas 40-49, så se efter skriftsteder, der måske har givet trøst og håb. Ved hvert skriftsted, I finder, kan I tænke over og nedskrive, hvad Herren måske siger til jer i disse vers. Her er et par vers, I kan begynde med:

Hvordan kan I dele disse budskaber med nogle, der har brug for opmuntring eller håb? (Se Es 40:1-2).

Se også Jeffrey R. Holland, »Et fuldkommen klart håb«, Liahona, maj 2020, s. 81-84.

Billede
flod i skov

Ved at adlyde Herren bliver vores »fred som en flod« (Es 48:18).

Esajas 40:3-8, 15-23; 42:15-16; 47:7-11

Guds magt er større end verdslig magt.

Esajas mindede gentagne gange sit folk om Guds uforlignelige magt, endda i forhold til den undertrykkende verdslige magt, der omgav dem. Se efter dette budskab, mens I læser Esajas 40:3-8, 15-23; 42:15-16 og 47:7-11 (bemærk, at kapitel 47 er rettet til Babylon, der holdt Israel i fangenskab). Hvad lærer disse skriftsteder jer om verdslige hændelser? Hvad lærer de jer om Gud? Overvej hvorfor dette budskab har været vigtigt for jøderne i fangenskab. Hvorfor er det vigtigt for jer?

Se også »O, bliv hos mig« Salmer og sange, nr. 97.

Esajas 41:8-13; 42:1-7; 43:9-12; 44:21-28; 45:1-4; 48:10; 49:1-9

»Du er min tjener.«

I Esajas 40-49 taler Herren om sin »tjener« og sit »vidne«. I nogle skriftsteder synes disse ord at henvise til Jesus Kristus (se Es 42:1-7), andre henviser til Israels hus (se Es 45:4), og andre igen henviser til kong Kyros, som tillod jøderne at vende tilbage til Jerusalem og genopbygge templet (se 44:26-45:4). I hvert af disse tilfælde kan I også overveje, hvordan skriftstederne gælder for jer som Herrens tjenere og vidner. I kan f.eks. overveje spørgsmål som disse:

Esajas 41:8-13; 42:6; 44:21. Hvad har Herren kaldet jer til at gøre? Overvej formelle kirkekaldelser såvel som andre pagtmæssige ansvar for at tjene ham. Hvordan støtter han og »tager [han] dig ved hånden« (Esajas 42:6), når I tjener ham? Hvordan har han »dannet« jer til at blive hans tjener? (Se også Es 48:10).

Esajas 43:9-12. På hvilken måde er I vidner om Jesus Kristus? Hvilke oplevelser i jeres liv har vist jer, at han er Frelseren?

Esajas 49:1-9. Hvilke budskaber finder I i disse vers, der kan være til hjælp, når jeres anstrengelser og tjeneste synes som »tomhed og vind«? (v. 4).

Se også Mosija 18:9; Henry B. Eyring, »Et barn og en discipel«, Liahona, maj 2003, s. 29-32.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Esajas 40:3-4.Hvad »ban Herrens vej … jævn en vej for vor Gud«, kan betyde, kan jeres familie vise ved at rette noget ud, der er skævt, bane vej på et rodet gulv eller lave en jævn sti på stenet jord. I kan også vise billeder af Johannes Døber og Joseph Smith (se Evangelisk kunst, nr. 35, 87). Hvordan banede de vejen for Herrens komme? (se Luk 3:2-18; L&P 135:3). Hvordan hjælper vi med at bane vejen for ham? (se f.eks. L&P 33:10).

Esajas 40:28; 43:14-15; 44:6.Hvilke navne eller titler på Jesus Kristus finder vi i disse vers? Hvad lærer hvert navn os om ham?

Esajas 41:10; 43:2-5; 46:4.Disse vers afspejles i salmen »Så sikker en grundvold«, (Salmer og sange, nr. 38). Jeres familie har måske lyst til at synge salmen sammen og finde sætninger i den, der ligner sætninger i disse vers. Hvad lærer disse ord os om Jesus Kristus?

Esajas 44:3-4; 45:8.Efter at have læst disse vers kan jeres familie vande en plante, mens I taler om velsignelser, som Herren har udøst over dem. Hvad sker der med en plante, når vi vander den? Hvad forventer Herren af os, når han velsigner os?

Esajas 48:17-18.Overvej at vise billeder eller videoer af floder og havbølger. Hvordan kan fred sammenlignes med en flod? Hvordan kan retfærdighed være som bølger?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Så sikker en grundvold«, Salmer og sange, nr. 38.

Gør jeres personlige studium bedre

Definitioner af ord. Prøv at finde forskellige definitioner på ord i skrifterne, som I ikke forstår – også af ord, som I tror, I forstår. Nogle gange kan definitioner på ord hjælpe jer med at læse et vers på en ny måde og få ny åndelig indsigt.

Billede
Jesus med pige og mand

»Herren har trøstet sit folk og vil have barmhjertighed med sine plagede« (Esajas 49:13).Balsam fra Gilead, af Ann Adele Henrie