Det Gamle Testamente 2022
29. august-4. september. Ordsprogene 1-4; 15-16; 22; 31; Prædikeren 1-3; 11-12: »At frygte Herren er begyndelsen til visdom«


»29. august-4. september. Ordsprogene 1-4; 15-16; 22; 31; Prædikeren 1-3; 11-12: ›At frygte Herren er begyndelsen til visdom‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»29. august-4. september. Ordsprogene 1-4; 15-16; 22; 31; Prædikeren 1-3; 11-12«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
en mand studerer skrifterne

29. august-4. september

Ordsprogene 1-4; 15-16; 22; 31; Prædikeren 1-3; 11-12

»At frygte Herren er begyndelsen til visdom«

Overvej, hvordan jeres studium af Ordsprogene og Prædikeren kan gøre, at »du lader øret lytte til visdom og vender hjertet mod forstandighed« (Ordspr 2:2).

Nedskriv jeres indtryk

I det første kapitel i Ordsprogene finder vi disse ord: »Lyt til din fars formaning, min søn, afvis ikke din mors belæring« (Ordspr 1:8). Ordsprogene kan ses som en samling af vise ordsprog fra en kærlig forælder, hvis hovedbudskab er, at velsignelser med fred og velstand kommer til dem, der søger visdom – især den slags visdom, Gud giver. Men Ordsprogene efterfølges af Prædikeren, som synes at sige: «Det er ikke så enkelt.« Prædikeren bemærkede, at han »havde til hensigt at forstå visdom«, men måtte erkende, at det var »jagen efter vind« og »større kval« (Præd 1:17-18). På forskellige måder spørges der i bogen: »Findes der en reel mening i en verden, hvor alt virker tomt, midlertidigt og usikkert?«

Og dog, selv om de to bøger ser forskelligt på tilværelsen, lærer de os lignende sandheder. Prædikeren erklærer: »Når du har hørt det hele, skal du drage den slutning: Frygt Gud, og hold hans bud, det skal alle mennesker!« (Præd 12:13). Det er det samme princip, der findes overalt i Ordsprogene: »Stol på Herren af hele dit hjerte … Vær ikke vís i egne øjne! Frygt Herren« (Ordspr 3:5, 7). Uanset hvad livet indebærer, selv når det virker forvirrende og tilfældigt, er det altid bedre, når vi stoler på Herren Jesus Kristus.

I kan finde en oversigt over disse bøger i »Ordsprog/Ordsprogene« og »Prædikeren« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Ordsprogene 1-4; 15-16

»Så du lader øret lytte til visdom.«

Ordsprogene er fyldt med indsigt om visdom. Overvej at markere ordet »visdom« og relaterede ord, som »viden« og »forståelse« i kapitel 1-4 og 15-16. Hvordan påvirker disse kapitler jeres tanker om visdom? Hvordan vil I, ud fra det I finder, beskrive den visdom, som »Herren giver«? (Ordsp 2:6). Overvej, hvordan I søger Herrens hjælp for at få »visdom i hjertet« (Ordsp 16:21). Hvilke velsignelser kommer fra Guds visdom?

Se også Ordsprogene 8-9; Matthæus 7:24-27; 25:1-13.

Ordsprogene 1:7; 2:5; 16:6; 31:30; Prædikeren 12:13

Hvad er »gudsfrygt«?

Ældste David A. Bednar forklarede: »Ulig verdslig frygt, der bringer uro og ængstelse, så er gudsfrygt en kilde til fred, vished og tillid … [Den] omfatter en dyb følelse af ærbødighed, respekt og ærefrygt for Herren Jesus Kristus; lydighed mod hans bud og en forventning om den endelige dom og retfærdighed ved hans hånd … Gudsfrygt er at elske og stole på ham« (»Derfor dæmpede de deres frygt«, Liahona, maj 2015, s. 48-49).

Se også Ordsprogene 8:13.

Ordsprogene 4

»Giv agt på den vej, du går.«

Ordsprogene 4 beskriver visdom og retfærdighed som en »sti« eller en »vej« (se også Ordspr 3:5-6). Når I læser dette kapitel, kan I finde skriftsteder, der hjælper jer til at overveje »den vej, du går« (v. 26), og hvordan jeres skridt bringer jer tættere på Herren. Hvad lærer v. 11-12 og 18-19 os for eksempel om velsignelserne ved at følge den rette vej? Hvad betyder v. 26 og 27 for jer?

Se også 2 Ne 31:18-21.

Ordsprogene 15:1-2, 4, 18, 28; 16:24-32

»Et mildt svar afvender vrede.«

Nogle af ordsprogene i kapitel 15 og 16 kan inspirere jer til at forbedre jeres kommunikation med andre, især jeres kære. Tænk for eksempel på bestemte tidspunkter, hvor I kunne have valgt »et mildt svar« snarere end »sårende ord« (Ordspr 15:1). Hvordan hjælper rådet i Ordsprogene 16:24-32 jer til at tænke over de ord, I bruger?

Overvej denne indsigt fra ældste W. Craig Zwick: »Et ›mildt svar‹ består af et fornuftigt svar – disciplinerede ord fra et ydmygt hjerte. Det betyder ikke, at vi aldrig kan tale direkte, eller at vi går på kompromis med en doktrinær sandhed. Ord, der er bestemte med hensyn til information, kan være blide i ånden« (»Hvad tænker du på?« Liahona, maj 2014, s. 42).

Billede
en kvinde fodrer måger

En dygtig kvinde, hvor findes hun?II, Louise Parker

Ordsprogene 31:10-31

»En kvinde, der frygter Herren, skal berømmes.«

Ordsprogene 31:10-31 beskriver »en dygtig kvinde« eller en kvinde med stor åndelig styrke, evner og indflydelse. I kan prøve med jeres egne ord at sammenfatte, hvad hvert af disse vers fortæller om hende. Hvad er nogle af hendes træk, som I kan efterligne?

Prædikeren 1-3;12

Det jordiske liv er midlertidigt.

Hvorfor er det vigtigt at huske, at meget i denne verden, som Prædikeren 1-2 fremfører, er »tomhed« (eller midlertidigt og ofte uvigtigt)? Hvad finder I i kapitel 12, der giver livet evig værdi?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Ordsprogene.Jeres familie har måske lyst til at oprette sin egen »Ordsprogenes Bog« – en samling vise råd fra skrifterne og sidste dages profeter.

Ordsprogene 1:7; 2:5; 16:6; Prædikeren 12:13-14.For at hjælpe jeres familiemedlemmer med at forstå Ordsprogene 1:7; 2:5; 16:6; Prædikeren 12:13 kan det måske være en hjælp at erstatte ordet frygt med ord som ærbødighed, kærlighed eller lydighed (se også Hebr 12:28). Hvordan kan det påvirke, hvordan vi opfatter disse vers? Hvordan viser vi, at vi frygter Herren?

Ordsprogene 3:5-7.I kan hjælpe jeres familiemedlemmer med at visualisere, hvad disse vers lærer os, ved at opfordre dem til at læne sig op ad noget robust og stabilt, som f.eks. en mur. Derefter kan de prøve at læne sig op ad noget, der ikke er robust, som f.eks. en kost. Hvorfor bør vi »ikke støtte [os] til [vores] egen indsigt«? Hvordan kan vi vise, at vi stoler på Jesus Kristus af hele vores hjerte?

Ordsprogene 15:1-2, 18; 16:24, 32.Hvordan påvirker vores ord den åndelige atmosfære i vores hjem? Måske kan jeres familie øve sig i at give »et mildt svar« på »sårende ord« og forsøge at bruge det, de lærer, i deres interaktion med hinanden. En sang som »Venlighed begynder med mig« (Børnenes sangbog, s. 83) kan hjælpe med at anskueliggøre dette princip.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hvor Gud er«, Børnenes sangbog, s. 76.

Gør jeres personlige studium bedre

Skriftens ord gælder for alle. Nogle skriftsteder beskriver kun mænd eller kun kvinder (f.eks. Ordspr 3:13; 31:10). I de fleste tilfælde gælder principperne i disse skriftsteder dog for alle.

Billede
Jesus leder to får i en skov

»Hav ham i tankerne på alle dine veje, så vil han jævne dine stier« (Ordsp 3:6). Han leder mig, Yongsung Kim, havenlight.com