Nieuwe Testament 2023
27 november–3 december. 1–3 Johannes; Judas: ‘God is liefde’


‘27 november–3 december. 1–3 Johannes; Judas: “God is liefde”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘27 november–3 december. 1–3 Johannes; Judas’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Jezus Christus en kinderen glimlachen naar elkaar

Volmaakte liefde, Del Parson

27 november–3 december

1–3 Johannes; Judas

‘God is liefde’

Lees de brieven van Johannes en Judas. Ga na hoe u uw liefde aan God kunt tonen. Noteer die indrukken en handel ernaar.

Schrijf uw indrukken op

Toen Johannes en Judas hun brieven schreven, had vervalste leer al zijn intrede gedaan, zodat vele heiligen afvallig werden. Sommige valse leraren trokken zelfs in twijfel of Jezus Christus wel echt ‘in het vlees’ gekomen was (zie bijvoorbeeld 1 Johannes 4:1–3; 2 Johannes 1:7). Wat kon een kerkleider in een dergelijke situatie doen? De apostel Johannes gaf daarop zijn persoonlijk getuigenis van de Heiland: ‘Dit is het getuigenis dat wij geven van wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij gezien hebben met onze ogen, wat wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben, van het Woord des levens’ (Joseph Smith Translation, 1 Johannes 1:1). En daarna predikte Johannes de liefde: Gods liefde voor ons, en de liefde die wij voor Hem en al zijn kinderen dienen te hebben. Johannes was per slot van rekening ook daar een getuige van. Hij had persoonlijk de liefde van de Heiland ervaren (zie Johannes 13:23; 20:2), en hij wilde dat de heiligen dezelfde liefde voelden. Johannes’ getuigenis en leringen in liefde zijn nu net zo hard nodig, want het geloof in Jezus Christus wordt betwijfeld en valse leringen doen de ronde. De brieven van Johannes kunnen ons de moed geven om hedendaagse tegenslagen het hoofd te bieden, want ‘er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit’ (1 Johannes 4:18).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Johannes; 2 Johannes

God is licht en God is liefde.

Als u God in één of twee woorden moest beschrijven, welke zou u dan kiezen? Johannes gebruikte in zijn brieven vaak de woorden ‘licht’ en ‘liefde’ (zie bijvoorbeeld 1 Johannes 1:5; 2:8–11; 3:16, 23–24; 4:7–21). Denk aan de ervaringen die Johannes met het licht van de Heiland had, terwijl u de eerste twee van zijn brieven leest. Overweeg bijvoorbeeld wat Johannes zal hebben geleerd van Jezus’ leringen in Johannes 3:16–17; 12:35–36, 46; 15:9–14; 19:25–27. Ziet u overeenkomsten tussen die leringen en wat er in 1 Johannes staat over Gods licht en liefde? Hoe weet u uit eigen ervaring dat God licht en liefde is?

1 Johannes 2–4; 2 Johannes

‘Als wij elkaar liefhebben, blijft God in ons.’

Ook het woord ‘blijven’ komt vaak voor in de brieven van Johannes. Let op dat woord, vooral als u 1 Johannes 2–4 en 2 Johannes leest. Wat betekent het volgens u om in God en zijn leer te ‘blijven’? (Zie 2 Johannes 1:9.) Wat betekent het voor u dat God in u ‘blijft’?

1 Johannes 2:243:3

Ik kan zoals Jezus Christus worden.

Lijkt het doel om zoals Christus te worden u wel eens te hoog gegrepen? Overdenk Johannes’ bemoedigende raad: ‘Lieve kinderen, blijf in Hem, opdat wij vrijmoedigheid hebben, wanneer Hij geopenbaard zal worden, en […] wij Hem gelijk zullen zijn’ (1 Johannes 2:28; 3:2). Wat staat er in 1 Johannes 2:243:3 waaruit u als discipel van Jezus Christus vrijmoedigheid en troost kunt putten? Let in de brieven van Johannes ook op andere beginselen en raadgevingen waardoor u meer op Christus kunt lijken.

Zie ook Moroni 7:48; Leer en Verbonden 88:67–68; Scott D. Whiting, ‘Zoals Hij worden’, Liahona, november 2020, 12–14.

1 Johannes 4:12

Heeft ‘niemand […] ooit God gezien’?

In Bijbelvertaling van Joseph Smith, 1 Johannes 4:12 wordt dit verduidelijkt: ‘Niemand heeft ooit God gezien behalve zij die geloven’ (zie ook Johannes 6:46; 3 Johannes 1:11). In de Schriften staat verscheidene malen dat God de Vader Zich aan trouwe gelovigen manifesteerde. Johannes was een van hen (zie Openbaring 4; zie ook Handelingen 7:55–56; 1 Nephi 1:8; Leer en Verbonden 76:23; Geschiedenis van Joseph Smith 1:16–17).

1 Johannes 5

Als ik geloof in Jezus Christus oefen en wedergeboren word, kan ik de wereld overwinnen.

Zoek in 1 Johannes 5 op wat we moeten doen om de wereld te overwinnen en het eeuwige leven te verkrijgen. Hoe zou de wereld overwinnen er in uw leven uitzien? In de toespraak van ouderling Neil L. Andersen ‘De wereld overwinnen’ (Liahona, mei 2017, 58–62) treft u ook antwoorden en inzichten aan.

Judas 1

‘Bouw uzelf op in uw allerheiligst geloof.’

Wat leert u uit Judas 1:10–19 over hen die tegen God en zijn werk vechten? Wat leert u uit de verzen 20–25 over manieren om uw geloof in Jezus Christus sterk te houden?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

1 Johannes 2:8–11.Laat uw gezin als volgt over Johannes’ leringen nadenken: kom in een donkere ruimte bij elkaar om de gezinsleden het verschil tussen wandelen ‘in de duisternis’ en wandelen ‘in het licht’ te laten ervaren. Hoe zorgt haat ervoor dat we in duisternis wandelen en struikelen? Hoe krijgen we licht in ons leven als we elkaar liefhebben?

1 Johannes 3:21–22.Wat vergroot volgens deze verzen de ‘vrijmoedigheid’ die we in God hebben en ons vermogen om antwoord op onze gebeden te krijgen?

Afbeelding
gezin in gebed geknield

Wij kunnen de wereld overwinnen als we Gods geboden onderhouden.

1 Johannes 5:2–3.Zijn er geboden die wij als ‘zware last’ of moeilijk te volgen beschouwen? In welke opzichten kijken we anders tegen de geboden aan als we God liefhebben?

3 Johannes 1:4.Wat betekent ‘in de waarheid wandelen’? U kunt dit aangrijpen om uw gezinsleden te vertellen wanneer u ze in de waarheid hebt zien wandelen. Zeg ze hoeveel vreugde dat u brengt. Misschien vinden uw gezinsleden het leuk om op papieren voetafdrukken op te schrijven of te tekenen welke waarheden zij hebben geleerd. Gebruik de voetafdrukken daarna om een pad aan te leggen waarover uw gezin samen kan wandelen.

Judas 1:3–4.Zijn er geestelijke gevaren in ons leven en gezin ‘binnengeslopen’? (Judas 1:4.) Hoe kunnen wij Judas’ aansporing volgen ‘om te strijden voor het geloof’ en die gevaren af te weren? (Judas 1:3.) Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat ‘vrede en liefde […] vermeerderd worden’ in ons gezin? (Judas 1:2.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Waar liefde is’, Kinderliedjes, p. 76–77.

Uw individuele studie verbeteren

Zoek naar Gods liefde. President M. Russell Ballard heeft gezegd: ‘[Het] evangelie is een evangelie van liefde – liefde voor God en liefde voor elkaar.’ (‘God’s Love for His Children’, Ensign, mei 1988, 59.) Noteer bij het lezen van de Schriften voorbeelden die bewijzen dat God ons liefheeft.

Afbeelding
Christus wandelt langs de oever van een meer

Wandel met Mij, Greg K. Olsen