Algemene conferentie
Zoals Hij worden
Algemene oktoberconferentie 2020


Zoals Hij worden

Alleen met de goddelijke hulp van de Heiland kunnen we vooruitgang boeken en zoals Hij worden.

De aansporing van de Heiland: wees ‘zoals Ik ben’, 1 is zelfs voor de meest aandachtige leerling van het leven en de bediening van Jezus Christus, intimiderend en ogenschijnlijk onbereikbaar. Misschien bent u zich, net als ik, maar al te goed bewust van uw fouten en gebreken. Misschien dat u het daarom in mentaal opzicht gerieflijker vindt om een pad te bewandelen dat niet omhoog voert en weinig groei oplevert. We maken onszelf wijs dat deze lering onrealistisch en overdreven is, en kiezen liever voor de weg van de minste weerstand, zodat we nauwelijks de calorieën van noodzakelijke verandering verbranden.

Maar als ‘zoals [Hij is]’ nu eens niet figuurlijk bedoeld is, ook niet in onze menselijke staat? Als het, tot op zekere hoogte, in dit leven nu eens bereikbaar is, en wel degelijk een noodzakelijke voorwaarde is om straks weer bij Hem te mogen wonen? Als ‘zoals Ik ben’ nu eens precies is wat de Heiland ermee bedoelt? Wat dan? Tot hoeveel zijn we bereid om zijn wonderbaarlijke macht in ons leven te brengen, zodat we zelfs ons karakter kunnen veranderen?

Ouderling Neal A. Maxwell heeft uitgelegd: ‘Als we goed nadenken over Jezus’ gebod om te worden zoals Hij is, zien we in dat we, zoals we er nu voor staan, niet noodzakelijkerwijs slecht zijn, maar eerder lauw, zonder heel veel enthousiasme voor zijn zaak – die ook onze zaak is! Wij prijzen Hem hoog, maar zelden proberen we Hem te evenaren.’ 2 Een jonge predikant, Charles M. Sheldon, verwoordde vergelijkbare gedachten als volgt: ‘Onze christelijke mens houdt zozeer van gerief en comfort dat die niet graag zoiets ruws en zwaars als een kruis opneemt.’ 3

In feite geldt het gebod om zoals Jezus te worden voor iedereen, net zoals Hij als de Vader is geworden. 4 De vooruitgang die we boeken, zal ons volledig, gaaf en volkomen ontwikkeld maken. 5 Deze lering kent haar oorsprong niet in de leer van welke sekte ook, maar komt rechtstreeks van de Meester zelf. Het is vanuit dit perspectief dat we ons leven leiden, met anderen omgaan en onze relaties vormgeven. Er is voor ieder van ons echt geen betere manier om de wonden van ontwrichte relaties of een ontaarde maatschappij te genezen dan ernaar te streven de Vredevorst te evenaren. 6

Laten we eens kijken hoe we op een verstandige, doelbewuste en weloverwogen wijze kunnen worden zoals Jezus Christus, door de eigenschappen te ontwikkelen die Hij belichaamt.

Verlangen en voornemen

Een paar jaar geleden stonden mijn vrouw en ik aan de voet van de Fuji, de hoogste berg van Japan. Toen we aan onze klim begonnen, keken we naar de bergtop in de verte en vroegen we ons af of we die ooit zouden bereiken.

Afbeelding
De berg Fuji

Verder op het pad begonnen de vermoeidheid, de stijve spieren en de ijle lucht hun tol te eisen. In mentaal opzicht was het belangrijk dat we ons alleen op de eerstvolgende stap concentreerden. We zeiden: ‘Naar de top is het nog een flink eind, maar als ik telkens een stap zet, kom ik er.’ Uiteindelijk bleek deze intimiderende onderneming stap voor stap uitvoerbaar.

De eerste stap op dit pad naar Jezus’ evenbeeld worden, is het echt te verlangen. Het is goed dat we de aansporing van Jezus Christus begrijpen, maar begrip moet wel gepaard gaan met het verlangen om ons, één stap tegelijk, in die mate om te vormen dat we de natuurlijke mens achter ons laten. 7 Om dat verlangen te ontwikkelen, moeten we weten wie Jezus Christus is. We moeten enigszins weten wat voor karakter Hij heeft, 8 en we moeten in de Schriften, erediensten en op andere heilige plaatsen naar die eigenschappen zoeken. Als we Hem beter leren kennen, zullen we zijn eigenschappen in anderen weerspiegeld zien. Dat zal een stimulans voor ons zijn op onze eigen tocht, want als het anderen lukt zich zijn eigenschappen enigszins eigen te maken, kunnen wij dat ook.

Als we eerlijk tegen onszelf zijn, fluistert het licht van Christus 9 in ons dat er afstand bestaat tussen waar wij staan en het beoogde karakter van de Heiland. 10 Dergelijke eerlijkheid is van wezenlijk belang om meer zoals Hij te kunnen worden. Ja, eerlijkheid is een van zijn eigenschappen.

Afbeelding
Lachspiegel

Voor wie moedig zijn, is het misschien een optie om een familielid, partner, vriend of geestelijk leider te vragen aan welke eigenschap van Jezus Christus het ons ontbreekt – om ons daarna schrap te zetten voor het antwoord! Soms lijkt ons zelfbeeld op een lachspiegel, die ons voorhoudt dat we veel dikker of veel magerder zijn dan we in werkelijkheid zijn.

Met de hulp van vrienden en familie kunnen we een accurater beeld van onszelf krijgen, maar zelfs zij, hoe liefdevol en behulpzaam ze ook zijn, zien het soms niet geheel scherp. Daarom is het van belang dat we ook aan onze hemelse Vader vragen wat er aan ons ontbreekt en waar we ons op moeten concentreren. Hij heeft een volmaakt beeld van ons en Hij zal ons liefdevol onze zwakheid tonen. 11 Misschien wordt het u duidelijk dat u meer geduld, ootmoed, barmhartigheid, liefde, hoop, ijver of gehoorzaamheid nodig hebt, om er een paar te noemen. 12

Onlangs had ik een zielsverruimende ervaring toen een liefdevolle kerkleider ronduit tegen mij zei dat ik een bepaalde eigenschap verder zou moeten ontwikkelen. Hij rekende liefdevol af met een vertekend beeld. Diezelfde avond sprak ik er met mijn vrouw over. Ze toonde veel medeleven, maar ze was het wel met zijn suggestie eens. De Heilige Geest liet mij weten dat hun raad van onze liefdevolle hemelse Vader kwam.

Ook is het een goed idee om de test met christelijke eigenschappen in hoofdstuk 6 van Predik mijn evangelie eerlijk in te vullen. 13

Als u eenmaal een eerlijk beeld van uzelf hebt en besluit aan de bergwandeling te beginnen, dan zult u zich moeten bekeren. President Russell M. Nelson heeft liefdevol uitgelegd: ‘Als we kiezen voor bekering, kiezen we voor verandering! We staan de Heiland toe om ons in de beste versie van onszelf te veranderen. We kiezen voor geestelijke groei en vreugde – de vreugde van verlossing in Hem. Besluiten we om ons te bekeren, dan besluiten we om meer zoals Jezus Christus te worden!’ 14

Het evenbeeld van Jezus Christus worden, vergt dat we ons in hart en ziel veranderen, ja, dat we ons karakter veranderen. Dat kan alleen dankzij de verlossende genade van Jezus Christus. 15

Kiezen en doen

Nu u besloten hebt u te veranderen en te bekeren, om goddelijke raad hebt gebeden, eerlijk hebt nagedacht, en misschien de raad van anderen hebt ingewonnen, moet u een eigenschap kiezen waarop u zich bewust gaat concentreren. U moet uzelf beloven dat u er doelbewust aan zult werken. Deze eigenschappen krijgt u niet moeiteloos en van de ene dag op de andere, maar geleidelijk, door Jezus’ genade, mits u zich erop toelegt.

Christelijke eigenschappen zijn gaven van onze liefdevolle hemelse Vader. Ze zijn bedoeld om ons en onze medemens tot zegen te zijn. Bijgevolg zullen onze inspanningen om die eigenschappen te krijgen, vergezeld moeten gaan van oprechte smeekbeden om goddelijke hulp. Als we deze gaven proberen te ontwikkelen om anderen zinvoller te dienen, zal Hij ons daarin zegenen. Ons om zelfzuchtige redenen op een gave van God toeleggen, eindigt steevast in teleurstelling en frustratie.

Door u bewust op één beoogde eigenschap te concentreren, en naarmate u zich die steeds meer eigen maakt, zullen er ook andere eigenschappen in u tot ontwikkeling komen. Is het niet zo dat iemand die zich intens op barmhartigheid richt, ook toeneemt in liefde en ootmoed? Is het niet zo dat iemand die zich op gehoorzaamheid richt, ook toeneemt in ijver en hoop? Uw substantiële inspanningen om u een eigenschap eigen te maken, worden het tij dat alle boten in de haven optilt.

Opschrijven en volhouden

Nu ik ernaar streef Jezus’ karakter te krijgen, wordt het belangrijk om mijn leerervaringen op te schrijven. Als ik met een van zijn eigenschappen in gedachte studeer, worden de Schriften als nieuw, omdat ik voorbeelden van die eigenschap in zijn leringen, zijn bediening en zijn discipelen zie. Ik word mij meer bewust van die eigenschap in anderen. Zowel binnen als buiten de kerk ken ik geweldige mensen die eigenschappen hebben waarin ze Hem evenaren. Zij zijn het bewijs dat die eigenschappen zich, dankzij Jezus’ liefdevolle genade, in stervelingen kunnen openbaren.

U zult pas echt vooruitgang boeken als u volhoudt en bewust bezig blijft. Evenals een bergwandeling planning, uithoudings- en doorzettingsvermogen vergt, zal ook deze opwaartse tocht zware inspanning en opoffering van u eisen. Een ware christen zijn, die ernaar streeft zoals onze Meester te worden, vergt altijd dat we ons uiterste best doen. 16

Tot slot een kleine wenk tot voorzichtigheid. Het gebod om zoals Jezus te worden, is niet bedoeld om u schuldig, onwaardig of ongeliefd te laten voelen. Ons hele menselijke bestaan draait om vooruitgang maken, proberen, falen en slagen. Hoezeer mijn vrouw en ik ook hadden gewild dat we onze ogen hadden kunnen dichtdoen en onszelf op magische wijze naar de top van de berg hadden kunnen transporteren, zit het leven niet zo in elkaar.

U bent goed genoeg, u bent geliefd, maar dat betekent niet dat u al volkomen bent. Er is in dit leven en hierna werk te doen. Alleen met zijn goddelijke hulp kunnen we vooruitgang boeken en zoals Hij worden.

In deze tijd, waarin ‘alle dingen [ogenschijnlijk] in beroering zijn; en […] alle mensen [kennelijk] door vrees bevangen worden’, 17 is het enige tegengif, de enige remedie, ernaar te streven zoals de Heiland te zijn, 18 de Verlosser 19 van alle mensen, het Licht van de wereld, 20 en Hem te zoeken die heeft verklaard: ‘Ik ben de Weg.’ 21

Afbeelding
De Verlosser

Ik weet dat het, met zijn goddelijke hulp en kracht, stap voor stap haalbaar is om ons zijn karakter eigen te maken. Anders had Hij ons dat gebod niet gegeven. 22 Dat weet ik zeker, deels omdat ik in zovelen van u eigenschappen van Hem zie. Daarvan getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. 3 Nephi 27:27. Voor gerelateerde aansporingen van de Heiland, zie Mattheüs 5:48 (‘Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is’); 1 Johannes 2:6 (‘Wie zegt in Hem te blijven, moet ook zelf zo wandelen als hij gewandeld heeft’); Mosiah 3:19 (‘Want de natuurlijke mens is een vijand van God, en is dat vanaf de val van Adam geweest, en zal dat voor eeuwig en altijd zijn, tenzij hij zich overgeeft aan de ingevingen van de Heilige Geest en de natuurlijke mens aflegt en een heilige wordt door de verzoening van Christus, de Heer, en wordt als een kind: onderworpen, zachtmoedig, ootmoedig, geduldig, vol liefde, gewillig zich te onderwerpen aan alles wat de Heer goeddunkt hem op te leggen, ja, zoals een kind zich aan zijn vader onderwerpt’); Alma 5:14 (‘En nu, zie, ik vraag u, mijn broeders van de kerk: Bent u geestelijk uit God geboren? Hebt u zijn beeld in uw gelaat ontvangen?’); 3 Nephi 12:48 (‘Welnu, Ik wil dat u volmaakt bent zoals Ik, of zoals uw Vader die in de hemel is, volmaakt is’).

  2. Neal A. Maxwell, Even as I Am (1982), 16.

  3. Charles M. Sheldon, In His Steps (1979), 185.

  4. Zie Leer en Verbonden 93:12–17.

  5. Zie Mattheüs 5:48.

  6. Zie Jesaja 9:5; 2 Nephi 19:6.

  7. Zie 1 Korinthe 2:14; Mosiah 3:19.

  8. Zie Mattheüs 7:23; 25:12; Mosiah 26:24; David A. Bednar, ‘Als u Mij gekend had’, Liahona, november 2016, 102–105.

  9. Zie Leer en Verbonden 93:2.

  10. Zie Moroni 7:12–19.

  11. Zie Ether 12:27.

  12. Zie Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), hoofdstuk 6, ‘Hoe kan ik christelijke eigenschappen ontwikkelen?’ Verwijzingen naar andere eigenschappen van de Heiland vindt u verspreid in de Schriften. Een paar voorbeelden zijn: Mosiah 3:19; Alma 7:23; Geloofsartikelen 1:13.

  13. Zie Predik mijn evangelie , 137.

  14. Russell M. Nelson, ‘We kunnen meer doen om een beter mens te worden’, Liahona, mei 2019, 67.

  15. Zie Gids bij de Schriften, Genade’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.

  16. Zie Sheldon, In His Steps, 246: ‘Als onze definitie van wat een christen is, niet meer is dan het voorrecht van aanbidding genieten, vrijgevig zijn zonder offers te brengen, onder riante omstandigheden een genoeglijke tijd met fijne vrienden hebben; eerzaam leven, maar tegelijkertijd het hoofd afkeren van de stress die door de zonden en problemen in de wereld wordt veroorzaakt, omdat die te veel pijn doet om te dragen – als dat onze definitie van een christen is, dan zijn we mijlenver verwijderd van Hem in wiens voetstappen we moeten treden. Hij die de weg heeft bewandeld, kreunend, wenend en snikkend voor een verloren mensheid; die als het ware grote druppels bloed zweette en aan het opgeheven kruis uitriep: “Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?”’

  17. Leer en Verbonden 88:91.

  18. Zie Jesaja 43:3.

  19. Zie Job 19:25.

  20. Zie Johannes 8:12.

  21. Johannes 14:6.

  22. Zie 1 Nephi 3:7.