Nieuwe Testament 2023
20–26 november. 1 en 2 Petrus: ‘Verheugt u […] met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde’


‘20–26 november. 1 en 2 Petrus: “Verheugt u […] met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘20–26 november. 1 en 2 Petrus’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Jezus Christus predikt het evangelie in de geestenwereld

Christus predikt in de geestenwereld, Robert T. Barrett

20–26 november

1 en 2 Petrus

‘Verheugt u […] met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde’

U kunt onder het lezen van de brieven van Petrus geestelijke indrukken krijgen. Noteer ze terwijl u ‘nog in de Geest’ bent (Leer en Verbonden 76:80). Zo kunt u goed vastleggen wat God u leert.

Schrijf uw indrukken op

De Heer uitte kort na zijn opstanding een profetie die Petrus verontrust moet hebben. Hij voorzegde dat Petrus om zijn geloof de dood zou vinden, en zou worden weggevoerd naar ‘waar [hij] niet heen [wilde] om aan te duiden met wat voor dood hij God verheerlijken zou’ (Johannes 21:18–19). Jaren later, toen Petrus zijn brieven schreef, wist hij dat zijn geprofeteerde martelaarsdood nabij was: ‘Ik weet dat het afbreken van mijn tent nu snel zal plaatsvinden, zoals onze Heere Jezus Christus mij ook duidelijk heeft gemaakt’ (2 Petrus 1:14). Toch waren Petrus’ woorden niet van angst of pessimisme vervuld. Integendeel, hij spoorde de heiligen aan zich te verheugen, ook al waren ze op dat moment ‘bedroefd door allerlei verzoekingen’. Hij liet ze weten dat ‘de beproeving van [hun] geloof’ zou leiden ‘tot lof en eer en heerlijkheid, bij de openbaring van Jezus Christus’ en tot ‘de zaligheid van [hun] zielen’ (1 Petrus 1:6–7, 9). Petrus’ geloof heeft die eerste heiligen vast troost geboden, zoals de heiligen er nu door bemoedigd worden. Want allen hebben wij ‘gemeenschap […] aan het lijden van Christus, opdat [wij ons] ook in de openbaring van Zijn heerlijkheid [mogen] verblijden en verheugen’ (1 Petrus 4:13).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Petrus 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19

In tijden van beproeving en leed kan ik vreugde vinden.

De periode na Christus’ kruisiging was geen makkelijke tijd voor een christen, en de eerste brief van Petrus bevestigt dat. In de eerste vier hoofdstukken leest u woorden en zinsneden die op moeilijkheden zinspelen: bedroefd, verzoekingen, pijn, hitte van de verdrukking, en lijden (zie 1 Petrus 1:6; 2:19; 4:12–13). Maar u ziet ook woorden voorbijkomen die vreugdevol zijn – van die woorden kunt u ook een lijstje maken. Lees bijvoorbeeld 1 Petrus 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19. Wat geeft u de hoop dat u zelfs in de moeilijkste omstandigheden vreugde kunt vinden?

U kunt ook de toespraak van president Russell M. Nelson, ‘Vreugde en geestelijk overleven’ lezen (Liahona, november 2016, 81–84) en zoeken naar overeenkomsten tussen wat Petrus onderwees en wat president Nelson onderwees. Wat in het heilsplan en het evangelie van Jezus Christus geeft u vreugde?

Zie ook Ricardo P. Giménez, ‘Toevlucht voor de stormen van het leven’, Liahona, mei 2020, 101–103.

1 Petrus 3:18–20; 4:1–6

Het evangelie wordt aan de doden verkondigd zodat zij een rechtvaardig oordeel kunnen krijgen.

Iedereen zal op een dag voor de rechterstoel staan en ‘rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen’ (1 Petrus 4:5). Hoe kan God alle mensen eerlijk oordelen, hoewel hun mogelijkheden om het evangelie te begrijpen en na te leven nogal uiteenlopen? Merk op hoe de leer die Petrus in 1 Petrus 3:18–20; 4:6 onderwees ons antwoord op deze vraag geeft. Hoe versterken deze verzen uw geloof in Gods redelijkheid en rechtvaardigheid?

Bestudeer Leer en Verbonden 138 voor meer inzicht in deze leer. President Joseph F. Smith ontving die openbaring toen hij over deze geschriften van Petrus nadacht. Welke aanvullende waarheden kwam president Smith te weten?

Zie ook ‘doop voor de doden’ onder het lemma ‘doop, dopen’ in de Gids bij de Schriften.

2 Petrus 1:1–11

Ik kan mijn goddelijke natuur dankzij de kracht van Jezus Christus ontwikkelen.

Voelt u weleens dat u onmogelijk zoals Jezus Christus kunt worden en zijn eigenschappen toch niet kunt ontwikkelen? Ouderling Robert D. Hales bood deze bemoedigende gedachte over christelijke eigenschappen ontwikkelen: ‘De eigenschappen van de Heiland […] zijn ingeweven eigenschappen die op elkaar inhaken en op interactieve manieren in ons ontwikkeld worden. Met andere woorden, we kunnen niet één christelijke eigenschap verwerven zonder ook andere te verwerven en te beïnvloeden. Naarmate één eigenschap sterk wordt, worden vele andere dat ook.’ (‘Een discipel van onze Heer Jezus Christus worden’, Liahona, mei 2017, 47.)

Afbeelding
een fijn geweven wandkleed

Elke christelijke eigenschap die we ontwikkelen, wordt tot een geestelijk wandkleed van discipelschap verweven.

Lees 2 Petrus 1:1–11 en overdenk de eigenschappen van ‘de goddelijke natuur’ die in deze passage worden opgesomd. Hoe ‘haken’ die, naar uw ervaring, ‘op elkaar in’, zoals ouderling Hales omschreef? In welke opzichten vullen ze elkaar aan? Wat leert u nog meer uit deze verzen over het groeiproces dat u dichter bij Christus brengt?

U kunt eventueel ook ‘de grootste en kostbare beloften’ overdenken, die God aan zijn heiligen – inclusief u – geeft (2 Petrus 1:4). Ouderling David A. Bednars boodschap ‘Grote en kostbare beloften’ (Liahona, november 2017, 90–93) kan u inzicht geven in die beloften en hoe u ze kunt ontvangen.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

1 Petrus 2:5–10.Lees deze verzen met uw gezin. U kunt met stenen Petrus’ lering visualiseren dat de Heiland onze ‘hoeksteen’ is. In welk opzicht zijn wij als ‘levende stenen’ waarmee God zijn koninkrijk opbouwt? Wat leren we van Petrus over de Heiland en onze rol in zijn koninkrijk? Wat is Petrus’ boodschap aan uw gezin?

1 Petrus 3:8–17.Hoe kunnen wij ‘altijd bereid tot verantwoording’ zijn aan ieder die ons vragen over ons geloof stelt? U kunt als gezin een rollenspel doen van situaties waarin iemand een vraag over het evangelie stelt.

1 Petrus 3:18–20; 4:6.Wat kan uw gezin doen om meer verbondenheid met uw voorouders te voelen? U kunt eventueel de verjaardagen van overleden voorouders vieren door hun lievelingsgerecht te maken, foto’s te bekijken, of verhalen uit hun leven te vertellen. U kunt zo mogelijk ook plannen maken om verordeningen in de tempel voor uw voorouders te ontvangen. (Ga voor hulp naar FamilySearch.org.)

2 Petrus 1:16–21.Petrus herinnerde de heiligen in deze verzen aan zijn ervaring op de berg van verheerlijking (zie ook Mattheüs 17:1–9). Wat komen we uit deze verzen over de leringen van profeten te weten? (Zie ook Leer en Verbonden 1:38.) Wat geeft ons het vertrouwen om onze levende profeet te volgen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Mijn familiegeschiedenis’, Kinderliedjes, p. 100.

Ons onderwijs verbeteren

‘Wees altijd bereid.’ Informele onderwijsmomenten thuis kunnen snel voorbijgaan. Het is dus belangrijk om er meteen gebruik van te maken zodra ze zich voordoen. Hoe kunt u ‘altijd bereid’ zijn om uw gezinsleden evangelieleringen en ‘de hoop die in u is’ (1 Petrus 3:15) over te brengen wanneer zich onderwijsmomenten voordoen? (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 16.)

Afbeelding
Petrus predikt tot een groep mensen

Petrus ondervond veel vervolging en tegenstand. Toch bleef hij standvastig in zijn getuigenis van Christus.