Nieuwe Testament 2023
6–12 november. Hebreeën 7–13: ‘Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen’


‘6–12 november. Hebreeën 7–13: “Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘6–12 november. Hebreeën 7–13’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Melchizedek zegent Abram

Melchizedek zegent Abram, Walter Rane. Geschonken door de kunstenaar

6–12 november

Hebreeën 7–13

‘Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen’

Onder het lezen van Hebreeën 7–13 krijgt u misschien indrukken van de Heilige Geest. Bedenk hoe u ze kunt opschrijven. Noteer ze bijvoorbeeld in dit lesschema, in de kantlijn van uw Schriften of in een blocnote of dagboek.

Schrijf uw indrukken op

Zelfs trouwe heiligen krijgen soms met ‘smaad en verdrukkingen’ te maken die hun vertrouwen op de proef stellen (zie Hebreeën 10:32–38). Paulus wist dat Joodse bekeerlingen tot het christendom vanwege hun nieuwe geloof hevig vervolgd werden. Hij wilde ze aanmoedigen om hun getuigenis trouw te blijven. Hij herinnerde ze dan ook aan de lange traditie van trouwe gelovigen uit hun eigen geschiedenis: Abel, Henoch, Noach, Abraham, Sara, Jozef, Mozes – een ‘menigte van getuigen’ dat Gods beloften echt en het wachten waard zijn (zie Hebreeën 11; 12:1). Dit is ook uw traditie. Allen die hun ‘oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof’ (Hebreeën 12:2) delen in het erfgoed van geloof. Dankzij Hem hoeven wij ons bij tegenspoed niet te ‘onttrekken’, maar kunnen wij ‘tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof’ (Hebreeën 10:22, 38). Net als voor de heiligen van weleer is Jezus Christus onze ‘Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen’ (Hebreeën 9:11).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Hebreeën 7

Het Melchizedeks priesterschap richt mijn blik op Jezus Christus.

De Joden hadden eeuwenlang het Levitische priesterschap, oftewel het Aäronisch priesterschap, uitgeoefend. Maar met de volheid van het evangelie van Jezus Christus kwam de herstelling van het Melchizedeks priesterschap, met nog grotere zegeningen. Wat komt u in Hebreeën 7 over het Melchizedeks priesterschap te weten? Houd in gedachten dat het doel van deze brief – zoals alle Schriftuur – is om geloof in Jezus Christus te versterken. Daarom zou u eventueel op teksten kunnen letten die van Hem getuigen.

Enkele voorbeelden van andere waarheden die u misschien ziet:

Hoe zijn het Melchizedeks priesterschap en ‘de verordeningen daarvan’ u tot zegen? (Leer en Verbonden 84:20). Hoe heeft het Melchizedeks priesterschap u geholpen om tot Christus te komen?

Zie ook Alma 13:1–13; Leer en Verbonden 121:36–46; Gids bij de Schriften, ‘Melchizedek’, schriften.ChurchofJesusChrist.org; Russell M. Nelson, ‘Geestelijke schatten’, Liahona, november 2019, 76–79; Dallin H. Oaks, ‘Het Melchizedeks priesterschap en de sleutels’, Liahona, mei 2020, 69–72.

Hebreeën 9; 10:1–22

Vroegere en hedendaagse verordeningen verwijzen naar Jezus Christus.

De oorspronkelijke Hebreeuwse lezers van de brief waren vast zeer bekend met de oude tabernakel en de verordeningen die Paulus beschreef. Maar niet iedereen snapte het doel van die verordeningen helemaal. Ze verwezen namelijk naar het zoenoffer van Jezus Christus.

Een hogepriester betrad in Bijbelse tijden op een jaarlijkse feestdag, de Verzoendag, de heiligste plek (het heilige der heiligen) in de tempel te Jeruzalem. Daar offerde hij een geit of lam om voor de zonden van Israël verzoening te doen.

Let onder het lezen van Paulus’ beschrijving op symbolen en leringen die u meer inzicht in de verzoenende zending van de Heiland geven.

De verordeningen waaraan wij tegenwoordig deelnemen, verschillen van die in de tijd van Paulus, maar hun doelen zijn dezelfde. Hoe getuigen de hedendaagse verordeningen tot u van Jezus Christus?

Bekijk de video’s ‘The Tabernacle’ en ‘Sacrifice and Sacrament’ (ChurchofJesusChrist.org) voor meer informatie over oude Joodse ceremoniën en hun symboliek.

Hebreeën 11

Geloof vergt vertrouwen in Gods beloften.

Wat zou u zeggen als iemand u vroeg om geloof te definiëren? Zuster Anne C. Pingree gebruikte woorden uit Hebreeën 11 om tot deze definitie van geloof te komen: ‘Het geestelijke vermogen om overtuigd te zijn van beloften die we “uit de verte” zien maar misschien niet in dit leven verkrijgen, is een feilloze maatstaf voor wie oprecht geloven.’ (‘Vanuit de verte de beloften zien’, Liahona, november 2003, 14.)

Denk na over de denkbeelden in Hebreeën 11 en ontwikkel uw eigen definitie van geloof. Wat leert u uit het voorbeeld van de genoemde mensen in dit hoofdstuk over geloof? (Zie ook Ether 12:6–22.)

Welke beloften ziet u ‘uit de verte’? Hoe kunt u de Heer laten zien dat u die ‘geloofd en begroet [hebt]’? (Hebreeën 11:13.)

Zie ook Alma 32:21, 26–43; Jeffrey R. Holland, ‘Hogepriester van goede dingen die zullen komen’, Liahona, januari 2000, 42–45; Gospel Topics, ‘Faith in Jesus Christ’, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Hebreeën 10:32–36.Vraag uw gezinsleden naar geestelijke ervaringen waarbij ze met waarheid ‘verlicht’ werden. Hoe helpen die ervaringen ons om in tijden van beproeving of twijfel onze ‘vrijmoedigheid niet weg’ te werpen?

Hebreeën 11.Hoe kunt u uw gezinsleden van de genoemde geloofsvoorbeelden in Hebreeën 11 iets laten opsteken? Het kan leuk zijn om de verhalen van sommige voorbeelden uit te beelden. U kunt die verhalen vinden in Verhalen uit het Oude Testament. Of bespreek de voorbeelden van andere gelovige mensen die u kent. Denk bijvoorbeeld aan voorouders, kerkleiders en mensen in uw omgeving. U kunt ook een liedje over geloof zingen, zoals ‘Geloof’ (Kinderliedjes, p. 50).

Hebreeën 12:2.Waarom was Jezus volgens dit vers bereid om de pijn en het lijden aan het kruis te verdragen? Wat leren wij daaruit over hoe wij beproevingen kunnen doorstaan? President Russell M. Nelson heeft in zijn boodschap ‘Vreugde en geestelijk overleven’ (Liahona, november 2016, 81–84) nuttige inzichten voor dit vers aangedragen.

Hebreeën 12:5–11.Waarom bestraft en vermaant de Heer zijn volk? Wat komen wij uit deze verzen te weten over de manier waarop de Heer kastijding ziet? Hoe maakt de kennis van deze verzen dat wij bestraffing anders geven of ontvangen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Geloof’, Kinderliedjes, p. 50.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik muziek om de Geest uit te nodigen en kennis van de leer op te doen. Het Eerste Presidium heeft gezegd: ‘Muziek heeft grenzeloze kracht om [ons] naar grotere hoogten van spiritualiteit […] op te heffen.’ (‘Voorwoord van het Eerste Presidium’, Lofzangen, VIII.) Een lied over geloof, zoals ‘Trouw aan ’t geloof’ (Lofzangen, nr. 170), kan een bespreking thuis over Hebreeën 11 aanvullen.

Afbeelding
model van de tempel in het oude Jeruzalem

De symbolen en verordeningen van de oude tempel maakten de rol van Jezus Christus duidelijk.