Nieuwe Testament 2023
13–19 november. Jakobus: ‘Wees daders van het Woord en niet alleen hoorders’


‘13–19 november. Jakobus: “Wees daders van het Woord en niet alleen hoorders”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘13–19 november. Jakobus’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
jongeren maken een muur schoon

13–19 november

Jakobus

‘Wees daders van het Woord en niet alleen hoorders’

Lees de brief van Jakobus door en noteer zinsneden die u opvallen. Wat inspireert u om een ‘dader’ van deze woorden te zijn? (Jakobus 1:22.)

Schrijf uw indrukken op

Soms kan één Schrifttekst de wereld veranderen. Jakobus 1:5 lijkt eenvoudig advies: als u in wijsheid tekortschiet, vraag die dan aan God. Maar toen de 14-jarige Joseph Smith dat vers las, ‘leek [het] met grote kracht in iedere vezel van [z]ijn hart door te dringen’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:12). De geïnspireerde Joseph handelde naar Jakobus’ aansporing en zocht in gebed naar wijsheid van God. En God gaf inderdaad overvloedig. Hij schonk Joseph een van de opmerkelijkste hemelse bezoeken in de geschiedenis van het mensdom: het eerste visioen. Dit visioen veranderde de levensloop van Joseph en leidde tot de herstelling van de Kerk van Jezus Christus op aarde. We zijn tegenwoordig allemaal gezegend omdat Joseph Smith Jakobus 1:5 las en ernaar handelde.

Wat komt u tegen als u de brief van Jakobus bestudeert? Misschien veranderen een paar verzen u of iemand van wie u houdt. U komt misschien goede raad tegen zodat u uw aardse zending kunt vervullen. U wordt misschien aangemoedigd om vriendelijk te spreken of geduldiger te zijn. Misschien voelt u zich geïnspireerd om uw daden meer met uw geloof te laten overeenkomen. Wat u ook inspireert, laat deze woorden ‘in iedere vezel van [uw] hart doordringen’. En wees dan, als u het woord ‘met zachtmoedigheid’ ontvangt, zoals Jakobus schreef, daders van het Woord en niet alleen hoorders (zie Jakobus 1:21–22).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Wie was Jakobus?

De algemene opvatting is dat de auteur van de brief van Jakobus een zoon van Maria, de moeder van Jezus Christus, was. Hij was dus een halfbroer van de Heiland. Jakobus wordt in Mattheüs 13:55; Markus 6:3; Handelingen 12:17; 15:13; 21:18; en Galaten 1:19; 2:9 genoemd. Uit deze Schriftteksten blijkt dat Jakobus een kerkleider in Jeruzalem was. Hij was eveneens tot apostel geroepen (zie Galaten 1:19).

Jakobus 1:2–4; 5:7–11

Geduldig volharden leidt tot volmaaktheid.

Lees Jakobus 1:2–4; 5:7–11. Wat was volgens u de belangrijkste boodschap van Jakobus inzake geduld? Het kan helpen om te overdenken wat de familie van ouderling Jeremy R. Jaggi uit deze verzen over volharding leerde. (Zie ‘Laat volharding volledig doorwerken, en acht het enkel vreugde!’, Liahona, november 2020, 99–101.) Wat gebeurt er als we ‘volharding ook volledig [laten] doorwerken’? (Jakobus 1:4.) Hoe kunt u aan de Heer laten zien dat u geduldig wilt zijn?

Jakobus 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17

Geloof vereist actie.

Hoe weet u of u geloof in Jezus Christus hebt? Hoe toont u door uw werken dat u geloof in God hebt? Denk aan die vragen terwijl u Jakobus’ leringen over geloof bestudeert. Jakobus noemde onder meer de voorbeelden van Abraham en Rachab (zie Genesis 22:1–12 en Jozua 2). Hoe toonden zij hun geloof in God?

Lees Jakobus 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17. Bedenk hoe u een betere dader van het Woord kunt zijn. Noteer de indrukken die u krijgt en maak plannen om ernaar te handelen.

Zie ook Alma 34:27–29; 3 Nephi 27:21.

Afbeelding
Abraham bidt buiten zijn tent

‘Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend’ (Jakobus 2:23). Abraham op de vlakten van Mamre, Grant Romney Clawson

Jakobus 1:26; 3:1–18

Met de woorden die ik spreek, kan ik anderen kwetsen of zegenen.

Jakobus gebruikte rijke beeldspraak in zijn brief. In zijn raad over taalgebruik is zijn taalgebruik juist heel beeldend. Maak een lijst met alle manieren waarop Jakobus de tong of mond beschreef. Wat zegt elke vergelijking of beeldspraak over de woorden die wij spreken? Bedenk wat u kunt doen om iemand met uw woorden tot zegen te zijn (zie Leer en Verbonden 108:7).

Jakobus 2:1–9

Als discipel van Jezus Christus moet ik alle mensen, ongeacht hun omstandigheden, liefhebben.

Jakobus waarschuwde de heiligen dat zij de rijken geen voorkeursbehandeling mochten geven en de armen niet mochten verachten. Maar die waarschuwing geldt voor elk vooroordeel jegens anderen. Bestudeer Jakobus 2:1–9 met zelfreflectie en een gebed in uw hart. Let daarbij op de ingevingen van de Heilige Geest. Het kan misschien helpen om bepaalde zinsneden in deze verzen, zoals ‘een arme man in haveloze kleding’ (vers 2), te vervangen met andere woorden of zinsneden waarmee iemand wordt beschreven die u wellicht geneigd bent onbillijk te beoordelen. Vindt u dat u verandering moet aanbrengen in de manier waarop u anderen behandelt of over hen denkt?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Jakobus 1:5.Lees Jakobus 1:5 en laat uw gezin het verhaal van het eerste visioen samenvatten (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:8–20) of bekijk samen de video ‘Ask of God: Joseph Smith’s First Vision’ (ChurchofJesusChrist.org). Vraag uw gezinsleden om van Joseph Smith te getuigen. Vraag ze ook wanneer onze hemelse Vader hun gebeden verhoord heeft.

Jakobus 1:26–27.U kunt eventueel de video ‘True Christianity’ (ChurchofJesusChrist.org) bekijken. Lees vervolgens Jakobus’ definitie van ‘zuivere en onbevlekte godsdienst’ in Jakobus 1:26–27. Bespreek hoe u als gezin uw godsdienst zuiverder in praktijk kunt brengen.

Jakobus 3.Jakobus 3 bevat veel beeldspraak. U kunt uw gezin er met memorabel aanschouwelijk onderwijs aan herinneren om vriendelijk te spreken. U kunt bijvoorbeeld samen een kampvuur aanleggen en bespreken hoe één onvriendelijk woord een groot probleem kan veroorzaken (zie de verzen 5–6). Of stop iets zuurs in iets wat gewoonlijk voor zoete etenswaren is bestemd. Denk bijvoorbeeld aan citroensap in een honingpot. Dit kan uitmonden in een bespreking waarom het belangrijk is dat onze woorden aangenaam en opbouwend zijn (zie de verzen 9–14).

Jakobus 4:5–8.Waarom dienen we ‘tot [God te] naderen’ (Jakobus 4:8) wanneer we met verleiding te maken krijgen?

Jakobus 5:14–16.President Dallin H. Oaks heeft gezegd dat ‘ouders […] meer priesterschapszegens in het gezin [dienen] aan te moedigen’. (‘De machten van het priesterschap’, Liahona, mei 2018, 67.) Misschien zullen gezinsleden door het lezen van Jakobus 5:14–16 en praten over het belang van een priesterschapszegen worden aangemoedigd om een zegen te vragen als ze ziek zijn of geestelijke kracht nodig hebben.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Heb ik heden iets goeds in de wereld gedaan?’, Heilige lofzangen, nr. 193.

Uw individuele studie verbeteren

Handel naar wat u leert. Let tijdens uw studie op ingevingen van de Geest over hoe u kunt toepassen wat u leert. Neem u voor om naar die ingevingen te handelen en het evangelie vollediger na te leven. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland35.)

Afbeelding
Joseph Smith leest in Bijbel

De aansporing van Jakobus om het aan God te vragen (Jakobus 1:5) inspireerde Joseph Smith om wijsheid aan God te vragen. Foto, Christina Smith.