Nieuwe Testament 2023
4–10 december. Openbaring 1–5: ‘Aan het Lam zij […] de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid’


‘4–10 december. Openbaring 1–5: “Aan het Lam zij […] de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘4–10 december. Openbaring 1–5’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
lammetje op het gras

4–10 december

Openbaring 1–5

‘Aan het Lam zij […] de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid’

Noteer eventueel vragen over wat u in Openbaring leest. U kunt dan naar antwoorden op uw vragen zoeken. U kunt ze ook met iemand in het gezin of in de kerk bespreken.

Schrijf uw indrukken op

Vindt u het ook weleens moeilijk om de gevoelens die u tijdens een geestelijke ervaring hebt gehad aan anderen uit te leggen? Gewone woorden schieten soms tekort om geestelijke gevoelens en indrukken te beschrijven. Misschien dat Johannes daarom die rijke symboliek en beeldspraak gebruikte om zijn heerlijke openbaring te beschrijven. Hij had gewoon kunnen verklaren dat Hij Jezus Christus zag, maar omdat hij wilde dat we zijn ervaring zouden begrijpen, beschreef hij de Heiland met woorden zoals: ‘Zijn ogen waren als een vuurvlam’, ‘uit Zijn mond kwam een tweesnijdend scherp zwaard’ en ‘Zijn gezicht was zoals de zon schijnt in haar kracht’ (Openbaring 1:14–16). Probeer bij het lezen van het boek Openbaring de boodschappen te ontdekken die Johannes wil overbrengen, ook als u niet elk symbool begrijpt. Waarom zou hij kerkgemeenten met kandelaren, Satan met een draak en Jezus Christus met een lam vergeleken hebben? U hoeft uiteindelijk niet elk symbool in Openbaring te snappen om de hoofdthema’s te begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan het belangrijkste thema: Jezus Christus en zijn volgelingen zullen over de koninkrijken van mensen en van Satan zegevieren.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Johannes’ visioen maakt het plan duidelijk waarmee onze hemelse Vader zijn kinderen wil redden.

Het boek Openbaring kan moeilijk te doorgronden zijn, maar raak niet ontmoedigd. ‘Gezegend zijn zij die de woorden van deze profetie lezen en zij die ze horen en begrijpen en de dingen die erin geschreven staan in acht nemen, want de tijd van de komst van de Heer is nabij’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Openbaring 1:3 [in Studiewijzers], cursivering toegevoegd).

Een van de manieren om Openbaring te bestuderen is te letten op verbanden met het heilsplan. Dit globale overzicht kan daarbij nuttig zijn:

Stel uzelf onder het lezen de volgende vragen: Wat leert mij dit over Gods plan? Wat heeft God gedaan om mij het kwade te helpen overwinnen en bij Hem terug te keren? Wat belooft Hij aan de getrouwen?

Houd er ook rekening mee dat sommige symbolen in Openbaring in Leer en Verbonden 77 worden verklaard. Ook worden verschillende passages in Openbaring in de Bijbelvertaling van Joseph Smith verduidelijkt. Houd dus de Studiewijzers bij de hand.

Zie ook Gids bij de Schriften, ‘Johannes, zoon van Zebedeüs’, ‘Openbaring van Johannes’.

Openbaring 1

Jezus Christus is de levende Zoon van de levende God.

Het eerste hoofdstuk van Openbaring beschrijft de verschijning van Jezus Christus aan Johannes in een visioen. U kunt eventueel een lijstje maken met alles wat er in dit hoofdstuk over Jezus Christus staat, inclusief wie Hij is, wat Hij voor ons doet, en hoe Hij eruitziet.

Sommige dingen zult u leren uit symbolen. Overdenk wat de Heer u met deze symbolen over Zichzelf probeert te leren. Merk bijvoorbeeld op dat de Heiland Zichzelf ‘het Begin en het Einde’ en ‘de Eerste en de Laatste’ noemt. Waarom denkt u dat deze titels belangrijk zijn? Wat komt u door deze titels over de Heiland te weten?

Openbaring 2–3

Jezus Christus kent mij persoonlijk en zal mij in mijn moeilijkheden bijstaan.

Uit de woorden van de Heiland in Openbaring 2–3 blijkt dat Hij de unieke successen en moeilijkheden van elke gemeente van de kerk in de tijd van Johannes begreep. Hij prees het werk van de heiligen, en waarschuwde hen dat ze bepaalde dingen moesten veranderen. Wat leert u uit de complimenten en waarschuwingen van de Heiland?

De Heiland begrijpt ook uw successen en worstelingen, en Hij wil u helpen. Merk op hoe vaak Hij beloften doet aan hen die overwinnen. Wat spreekt u aan in deze beloften? Wat zou de Heer willen dat u overwon? Wat kunt u doen om zijn hulp te krijgen?

Openbaring 4–5

Alleen Jezus Christus kon het plan van onze hemelse Vader mogelijk maken.

Wat leren we uit Openbaring 4 over onze hemelse Vader en uit Openbaring 5 over Jezus Christus? Bedenk hoe het moet zijn geweest toen we allemaal beseften dat Jezus Christus (het ‘Lam’) het plan van onze hemelse Vader mogelijk zou maken (de Heiland zou het lukken ‘om de boekrol te openen en [de] zeven zegels te verbreken’ [Openbaring 5:5]). Waarom kon alleen Jezus Christus dat doen? Hoe kunt u uw geloof in Hem als uw Heiland tonen?

Zie ook Job 38:4–7; Leer en Verbonden 77:1–7.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Openbaring 1:20.Waarom vergeleek Jezus zijn kerk met kandelaren of lampen? (Zie Mattheüs 5:14–16.) Zing een liedje over een licht zijn, zoals ‘Schijn voort’ (Kinderliedjes, p. 96).

Openbaring 2–3.Stel dat Johannes een boodschap voor uw gezin had zoals hij aan de kerkgemeenten in zijn tijd gaf. Wat zou er volgens hem goed gaan? Wat zou er beter kunnen?

Openbaring 3:15–16.U kunt deze verzen lezen en daarna met het gezin iets drinken dat lauw is, en dat veel beter smaakt als het warm of koud is. Wat houdt het in om geestelijk lauw te zijn?

Openbaring 3:20.Lees Openbaring 3:20 met uw gezin en toon de plaat van de Heiland die op de deur klopt (zie het eind van dit lesschema). Waarom klopt Jezus aan in plaats van naar binnen te komen? Gezinsleden kunnen om de beurt op een deur kloppen. Daarna kan iemand anders in uw gezin een manier opperen om de deur voor de Heiland te openen en het gezinslid binnen te laten. Hoe zou het voelen om de Heiland bij u thuis te hebben?

Openbaring 4:10–11.Wat betekent het om onze hemelse Vader te aanbidden? Wat weten we over Hem dat ons ertoe brengt om Hem te aanbidden?

Openbaring 5:6, 12–13.Waarom wordt Jezus Christus het Lam genoemd? Wat leren we uit deze titel over Hem?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Jezus werd eertijds veracht’, Lofzangen, nr. 132.

Ons onderwijs verbeteren

Moedig het stellen van vragen aan. Vragen geven aan dat gezinsleden klaar zijn om te leren. Ze maken duidelijk hoe zij zich over de besproken onderwerpen voelen. Leer ze hoe ze antwoorden in de Schriften kunnen vinden. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25–26.)

Afbeelding
Christus klopt op een deur

Laat Hem binnenkomen, Greg K. Olsen