Kom og følg mig
11.-17. marts. Matthæus 10-12, Markus 2; Lukas 7; 11: ›Disse tolv sendte Jesus ud‹


»11.-17. marts. Matthæus 10-12; Markus 2 ; Lukas 7; 11: ›Disse tolv sendte Jesus ud‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»11.-17. marts. Matthæus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Jesus ordinerer Peter

11.-17. marts

Matthæus 10-12; Markus 2; Lukas 711

»Disse tolv sendte Jesus ud«

Når du læser Matthæus 10-12; Markus 2 og Lukas 711, så læg mærke til de indtryk, du modtager fra Helligånden. Overvej at tænke over og nedskrive dem.

Nedskriv dine indtryk

Nyhederne om Jesu helbredende mirakler spredte sig hurtigt. Store skarer fulgte ham i håb om udfrielse fra deres sygdomme. Men når Frelseren så på skarerne, så han mere end deres fysiske lidelser. Fyldt med barmhjertighed så han »får uden hyrde« (Matt 9:36). »Høsten er stor,« sagde han, »men arbejderne få« (Matt 9:37). Så han kaldte tolv apostle, »gav dem magt« og sendte dem ud for at undervise og betjene »de fortabte får af Israels hus« (Matt 10:1, 6). I vore dage er behovet for arbejdere til at tjene vor himmelske Faders børn lige så stort. Der er stadig tolv apostle, men der er flere Jesu Kristi disciple, end der nogensinde har været før – folk, der for hele verden kan erklære: »Himmeriget er kommet nær« (Matt 10:7).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 10

Herren giver sine tjenere kraft til at udføre sit værk.

De instruktioner, som Jesus kom med i Matthæus 10, var til hans apostle, men vi er alle en del i Herrens værk. Hvilken kraft gav Kristus sine apostle til at hjælpe dem med at opfylde deres mission? Hvordan kan du få adgang til hans kraft i det arbejde, som du er blevet kaldet til at udføre (se 2 Kor 6:1-10; L&P 121:34-46)?

Billede
De Tolvs Kvorum

De Tolv Apostle udfører Herrens værk i dag.

Når du læser om det hverv, som Kristus gav til sine apostle, får du måske et indtryk af det arbejde, som Herren ønsker, at du udfører. En oversigt som den følgende kan hjælpe dig med at organisere dine tanker:

Matthæus 10

Indtryk, jeg modtager

Frelseren gav sine disciple kraft.

Indtryk, jeg modtager

Gud vil give mig den kraft, jeg har brug for til at udføre mit arbejde.

Indtryk, jeg modtager

Se også Trosartiklerne 1:6; Guide til skrifterne, »Apostel«.

Matthæus 10:17-20

Når jeg er i Herrens tjeneste, vil han inspirere mig med det, jeg skal sige.

Herren forudså, at hans disciple ville blive forfulgt og spurgt ind til deres tro – meget lignende det, som disciple i vore dage kan opleve. Men han lovede disciplene, at de ved Ånden ville vide, hvad de skulle sige. Har du oplevet, at dette guddommelige løfte er blevet opfyldt i dit liv, måske når du har båret dit vidnesbyrd, givet en velsignelse eller talt med andre? Overvej at fortælle en af dine kære om dine oplevelser eller skrive dem ned i en dagbog.

Se også Lukas 12:11-12; Lære og Pagter 84:85.

Matthæus 10:34-39

Hvad mente Jesus med: »Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd«?

Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »Jeg er sikker på, at flere blandt jer er blevet afvist og forstødt af far og mor, brødre og søstre, da I tog imod Jesu Kristi evangelium og indgik pagter med ham. På den ene eller anden måde har jeres store kærlighed til Kristus krævet, at I ofrede forhold, der var dyrebare for jer, og I har udgydt mange tårer. Men i jeres uformindskede kærlighed står I alligevel fast under dette kors og viser, at I ikke skammer jer over Guds Søn« (»Find dit liv«, Liahona, mar. 2016, s. 20).

Villigheden til at miste skattede forhold for at kunne følge Frelseren kommer med et løfte om, at »den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det« (Matt 10:39).

Matthæus 11:28-30

Jesus Kristus vil give mig hvile, når jeg stoler på ham og hans forsoning.

Vi bærer alle byrder – nogle på grund af vores egne synder og fejltagelser, nogle er forårsaget af andres valg og nogle er ikke nogens fejl, men er simpelthen en del af livet på jorden. Uanset hvad grunden til vores udfordringer er, bønfalder Jesus os om at komme til ham, så han kan hjælpe os med at bære vores byrde og give os lindring (se også Mosi 24). Ældste David A. Bednar har sagt: »At indgå og holde hellige pagter forener os med Herren Jesus Kristus« (»Bære deres byrder med lethed«, Liahona, maj 2014, s. 88). Med dette på sinde, så tænk over spørgsmål som de følgende for bedre at forstå Frelserens ord i disse vers: »Hvordan forbinder mine pagter mig til og med Frelseren?« »Hvad skal jeg gøre for at komme til Kristus?« eller »Hvordan er Frelserens åg godt og hans byrde let?«

Hvilke andre spørgsmål tænker du på, når du læser? Skriv dem ned og søg efter svar denne uge i skrifterne og i profeternes ord. Du kan finde svar på nogle af dine spørgsmål i ældste David A. Bednars budskab, der står ovenfor.

Lukas 7:36-50

Når jeg bliver tilgivet for mine synder, bliver min kærlighed til Frelseren større.

Genkender du dig selv i beretningen i disse vers om Frelserens besøg hos farisæeren Simon? Er du nogle gange ligesom Simon? Hvad kan du gøre for at følge kvindens eksempel og vise Jesus Kristus ydmyghed og kærlighed? Hvornår har du oplevet den ømhed og barmhjertighed, som Frelseren viste kvinden? Hvad lærer du af disse vers om, hvordan tilgivelse styrker vores kærlighed til Frelseren?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde din families behov. Her er nogle forslag:

Matthæus 10:40

Når vi tænker over budskaberne ved den seneste generalkonference, hvordan går det så os som familie i forhold til at modtage og følge de nutidige apostles råd? Hvordan bringer vores lydighed mod deres råd os nærmere Jesus Kristus?

Matthæus 11:28-30

Du kan hjælpe din familie til at visualisere Frelserens lærdomme i disse vers ved at få dem til at skiftes til at prøve at trække noget tungt, først alene og dernæst med hjælp. Hvilke byrder kan vi bære? Hvad betyder det at tage Kristi åg på sig? Billedet i dette oplæg kan hjælpe dig til at forklare, hvad et åg er.

Matthæus 12:10-13; Markus 2:23-28

Hvordan kan vi »gøre noget godt« på sabbatsdagen (Matt 12:12)? Hvordan kan Frelseren helbrede os på sabbatten?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Lyt til Ånden. Når du studerer, så vær opmærksom på dine tanker og følelser (L&P 8:2-3), selv om de ikke synes at have forbindelse til det, du læser. Disse indtryk kan være det, som Gud gerne vil have, at du skal vide og gøre.

Billede
Opførelsen af templet i Kirtland

Frelseren sagde: »Tag mit åg på jer« (Matt 11:29).

Kirtland og det første tempel, af Dan Burr