Kom og følg mig
25. februar-3. marts. Matthæus 6-7: ›Han underviste dem som en, der har myndighed‹


»25. februar-3. marts. Matthæus 6-7: Han underviste dem som en, der har myndighed‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»25. februar-3. marts. Matthæus 6 -7«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2019

Billede
Jesus underviser ved bredden af søen

Jesus underviser folket ved bredden af søen, af James Tissot

25. februar-3. marts

Matthæus 6-7

»Han underviste dem som en, der har myndighed«

Når vi læser skrifterne med et spørgsmål på sinde og med et oprigtigt ønske om at forstå, hvad vor himmelske Fader ønsker, at vi skal vide, så indbyder vi Helligånden til at inspirere os. Når du læser Matthæus 6-7, så læg mærke til disse indtryk.

Nedskriv dine indtryk

Bjergprædikenen er en af de kendteste prædikener i kristendommen. Frelseren underviste med mange billeder, såsom en by på et bjerg, liljer på marken og ulve forklædt som får. Men bjergprædikenen er meget mere end en smuk tale. Kraften i Frelserens belæringer til hans disciple kan ændre vores liv, især når vi efterlever dem. Så bliver hans ord mere end ord, de bliver en sikker grundvold for livet, der ligesom den kloge mands hus kan holde til verdens vinde og oversvømmelser (se Matt 7:24-25).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 6-7

Jeg bør være optaget af himmelske anliggender.

Det er ikke altid let at prioritere det, der hører Gud til, over det, som er af verden. Hvilke af Frelserens belæringer i Matthæus 6-7 hjælper dig til at fokusere på himmelske anliggender? Hvilke tanker eller tilskyndelser får du, når du studerer hans ord? Hvad bliver du inspireret til at gøre? Overvej at nedskrive dine indtryk. For eksempel:

Matthæus 6:1-4

Jeg bør være mere bekymret for, hvad Gud tænker om mig, end hvad andre folk tænker.

Matthæus 6-7

Jeg kan komme Gud nærmere gennem ydmyg, oprigtig bøn.

Bjergprædikenen indeholder mange emner, og du vil opdage, at emnerne til en vis grad afhænger af de nuværende omstændigheder i dit liv, og hvad Herren ønsker at sige til dig.

Et emne i Matthæus 6-7 er bøn. Brug et øjeblik på at evaluere dine bønner. Hvordan synes du, at det går i dine bestræbelser på at komme Gud nærmere gennem bøn? Hvilke lærdomme i Matthæus 6-7 inspirerer dig til at forbedre dine bønner? Nedskriv de indtryk, du modtager gennem Ånden. For eksempel:

Matthæus 6:9

Når jeg beder, bør jeg behandle vor himmelske Faders navn med ærbødighed.

Matthæus 6:10

Når jeg beder, bør jeg udtrykke mit ønske om, at Herrens vilje må ske.

Du kan overveje at læse bjergprædikenen endnu engang og denne gang kigge efter et andet tilbagevendende emne eller budskab, du kan finde særlig anvendelse for. Nedskriv det, du finder ud af, i din studiebog sammen med dine tanker og indtryk.

Billede
familiebøn

Vi kan komme Gud nærmere gennem bøn.

Matthæus 6:7

Hvad betyder det at lade »munden løbe«, når man beder?

Nogle forstår det at lade »munden løbe«, som at man gentager de samme ord om og om igen. Men det kan også beskrive noget, der ikke har nogen værdi. Hvis man lader »munden løbe« i bøn, kan det betyde, at man beder uden oprigtighed og inderlighed (se Alma 31:12-23).

Matthæus 6:9-13

Hvorfor reciterer vi ikke fadervor?

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Herren indledte sin bøn ved først at bede sine disciple om at undgå at lade ›munden løbe‹ (Matt 6:7) og at ›bede således‹ (Matt 6:9). Derfor tjener Fadervor som et eksempel til efterfølgelse og ikke som et stykke, der skal huskes udenad eller gentages igen og igen. Mesteren ønskede ganske enkelt, at vi beder om Guds hjælp, mens vi konstant stræber efter at undgå ondt og leve retfærdigt« (se »Lektier fra Fadervor«, Liahona, maj 2009, s. 46).

Matthæus 7:1-5

Jeg bør dømme retfærdigt.

I Matthæus 7:1 kan det synes som om, at Frelseren siger, at vi ikke skal dømme, men i andre skriftsteder (deriblandt andre vers i dette kapitel), kommer han med instruktioner til, hvordan man kan dømme. Hvis det synes forvirrende, så kan Joseph Smiths oversættelse af dette vers måske hjælpe: »Døm ikke uretfærdigt, for at I ikke skal dømmes, men døm en retfærdig dom« (JSO, Matt 7:2,  i Guide til skrifterne). Hvad finder du i Matthæus 7:1-5 og resten af kapitlet, der hjælper dig til at vide, hvordan du »døm[mer] en retfærdig dom«?

Se også »Dømme andre, at«, Tro mod sandheden, s. 18-20; Lynn G. Robbins, »Den retfærdige dommer«, Liahona, nov. 2016, s. 96-98.

Matt 7:21-23

Jeg lærer Jesus Kristus at kende ved at gøre hans vilje.

Vendingen »Jeg har aldrig kendt jer« i Matthæus 7:23 blev ændret i Joseph Smiths oversættelse til »I har aldrig kendt mig«.  Hvordan kan denne ændring hjælpe dig til bedre at forstå det, som Herren underviste om i vers 21-22 angående at gøre hans vilje? Hvor godt føler du, at du kender Herren? Hvad kan du gøre for at lære ham bedre at kende?

Se også David A. Bednar, »Kender I mig«, Liahona, nov. 2016, s. 102-105.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du studerer bjergprædikenen sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper, du skal lægge vægt på og drøfte for at imødekomme din families behov. Her er nogle forslag:

Matthæus 6-7

Matthæus 6:5-13

Hvad kan vi lære om bøn af den måde, hvorpå Frelseren bad? Hvordan kan vi bruge hans bøn som et forbillede til at forbedre vores personlige bønner og familiebønner (se også Luk 11:1-13)? Hvis du har små børn, så kan I øve jer i at bede sammen.

Matthæus 6:33

Hvad betyder det at »først [søge] Guds rige«? Hvordan gør vi det som en familie?

Matthæus 7:1-5

Du kan bruge et lille træstykke og et stort stykke træ til at repræsentere en splint og en bjælke, når du taler om Frelserens lærdomme om at dømme andre. Overvej at læse afsnittet »Dømme andre, at«, i Tro mod sandheden, s. 18-20, som en del af denne drøftelse.

Matthæus 7:24-27

Hjælp din familie til bedre at forstå Frelserens lignelse om den kloge mand og tåben ved at få dem til at hælde vand på noget sand og derefter på en sten. Hvordan kan vi bygge vores åndelige grundvold på sten?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Del indsigt. En drøftelse af de principper, du lærer i dit personlige studium, er ikke kun en god måde at undervise andre; det er også med til at styrke din egen forståelse. Prøv at tale om et princip, du har lært af denne uges studium, med en i familien eller med dine klasser i Kirken.

Billede
Jesus beder

Jeg bad for dig, af Del Parson